Dzisiaj (20 marca) w słupskim biurze poselskim PiS Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podpisał program inwestycyjny na odcinek S6 między obwodnicą Koszalina a Słupska. Padł konkret: mamy pieniądze na wykup gruntów, robimy to i przygotowujemy przetarg na zaprojektowanie drogi.
- Mamy bardzo dobre informacje na temat budowy drogi ekspresowej nr 6 między Koszalinem a Lęborkiem. Ta tak ważna dla nas, mieszkańców regionu, droga powstanie w terminie - powiedział Piotr Muller, poseł ziemi słupskiej zaczynając wczorajszą konferencję z ministrem infrastruktury.
Andrzej Adamczyk przyjechał do Słupska, bo jak zapewnił obiecał to już posłance Jolancie Szczypińskiej, że tu, w jej biurze, ogłosi, że odcinek ekspresówki w regionie słupskim zostanie zbudowany, jeszcze w tej unijnej finansowej perspektywie, choć ma nie być za unijne pieniądze budowany.
- Droga S6 jest ważna dla całego Pomorza, ale wiem jak jest też ważna dla Słupska - zaczął minister. - Dzisiaj w tym miejscu chcę podpisać aneks do programu inwestycyjnego. To decyzja o projektowaniu tej drogi i do wykupu gruntów pod nią.
Chodzi o odcinek Sianów obwodnica Słupska. Jeszcze w czerwcu mają ruszyć przetargi na zaprojektowanie odcinków od Słupska do Bożego Pola Wielkiego za Lęborkiem. Tego miesiąca też zacznie się przetarg na wybudowanie obwodnicy Metropolitalnej w Trójmieście, która jest odcinkiem S6, który ma powstać w ramach PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego. Tak jak i droga w regionie słupskim.
Reasumując, już w naszym regionie będą wykupowane grunty, równolegle droga będzie projektowana (trzy odcinki w naszym regionie). Następnie będzie przetarg i prywatna firma podejmie się budowy 110 km między Sianowem a Bożym Polem Wielkim. Minister zapewniał, że sprawdzano, że nie powinno być ze znalezieniem wykonawcy problemów. Potem dwa lata na budowę. Droga ma być w całości gotowa do końca 2023.
- Realizacja odbędzie się w oparciu o wykonawców wybranych w drodze przetargu na wyłonienie partnera prywatnego, który wejdzie w formułę PPP. I proszę to wyraźnie powiedzieć kierowcom: to nie będzie płatny odcinek, mimo PPP, tam nie będzie pobierane żadne myto. W ramach realizacji PPP będzie to użytkowane za dostępność - mówił minister. - To znaczy, że partner prywatny - jak powiedziałem - wybrany w przetargu, realizuje to przedsięwzięcie, wykłada swoje środki finansowe, i później co roku wypłacana jest mu rata, w tym zwrot nakładów i opłata za utrzymanie przez niego tej drogi.
- A co na to Komisja Europejska? Droga w niesłupskiej części, powstaje przy wsparciu funduszy unijnych?
- To Komisja Europejska oczekuje od nas realizacji projektu. Nie ma tu żadnego niebezpieczeństwa - zapewnił minister.
Przypomnijmy, w planach poprzedniego rządu, S6 w regionie słupskim już miała być budowana i powstać do 2022. Minister Adamczyk ripostował, że teraz buduje wiele dróg, które miały być w Polsce na Euro 2012.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?