Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Monster Porsche

Adam Skorupinski [email protected] tel. 059 848 81 31
Porsche Cayenne: silnik V6 3.6 l, moc: 290 KM/213 kW,  max moment obr.: 385 Nm,  przysp. 0-100 km/h: 8,1 s,  prędkość max: 227 km/h.
Porsche Cayenne: silnik V6 3.6 l, moc: 290 KM/213 kW, max moment obr.: 385 Nm, przysp. 0-100 km/h: 8,1 s, prędkość max: 227 km/h. Fot. Porshe
Gdy Porsche ogłosiło, że zamierza produkować samochód terenowy, fani tej sportowej marki łapali się za głowy. Terenowa "porszawka"?! To zbrodnia!

Okazało się jednak, że Cayenne nie jest tylko wybrykiem motoryzacji. Właśnie powstaje druga generacja tego modelu.
Porsche Cayenne z łatwością znalazło dla siebie niszę na rynku. Ciągle znajdują się wszak bogaci kierowcy, którzy za terenówkę z odpowiednim znaczkiem na masce gotowi są zapłacić każdą cenę. To cała siła samochodów ze Stuttgartu.

Stylistyka

Cayenne nadal sprawia wrażenie zatrzymania się gdzieś w pół drogi między terenówką a sportowym wozem, którym zadaje się szyku. Charakterystyczne, łezkowate reflektory przednie, obła i smukła pokrywa silnika oraz kabina są "zawieszone" dość wysoko na dużych terenowych kołach. Dynamiki dodają sylwetce potężne wloty powietrza z przodu. Cóż, malkontenci nadal będą psioczyć, że Cayenne to coś w rodzaju "monster car" z górą od Carrery a dołem od - powiedzmy - Touarega. Przywołanie Volkswagena nie jest przypadkowe, bo w terenowym Porsche maczali przecież palce specjaliści koncernu z Wolfsburga.
Nowa generacja ma trzy wersje silnikowe - podstawowa Cayenne, sportowa Cayenne S oraz Cayenne Turbo. Wyglądem wyróżnia się zwłaszcza wersja Turbo, w której zastosowano największy, centralny wlot powietrza, ciągnący się ku dołowi. Inny jest również układ przednich kierunkowskazów - są ustawione poziomo nad bocznymi wlotami, podczas gdy w "niższych" wersjach są one pionowe.

Silniki

Chociaż pierwsze Cayenne pod względem osiągów nadal pozostaje poza zasięgiem konkurencji, druga generacja jeszcze "dokręca śruby". Podstawowa wersja będzie teraz napędzana sześciocylindrowym silnikiem o mocy 290 KM (213 kW). Pojemność skokowa została zwiększona z 3.2 do 3.6 litra, a moment obrotowy wzrósł z 310 do 385 Nm. Na przyspieszenie od zera do 100 km/h Cayenne potrzebuje 8,1 sekundy i porusza się z prędkością maksymalną 227 km/h. Dla porównania: te wartości dla poprzednika wynosiły odpowiednio 9,1 sekundy i 214 km/h.
Cayenne S z silnikiem V8 o pojemności podniesionej do 4.8 litra dzięki nowemu bezpośredniemu wtryskowi paliwa oraz wprowadzeniu układu sterowania zaworami VarioCam Plus osiąga moment obrotowy 500 Nm (dotychczas 420 Nm). Uzyskuje on teraz moc 385 KM (283 kW) - czyli o 45 KM (33 kW) większą, niż dotychczas. Cayenne S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, jego prędkość maksymalna wynosi 252 km/h (poprzednik: 6,8 sekundy i 242 km/h).
Przy nowym, najmocniejszym modelu Cayenne Turbo, moc silnika w porównaniu do poprzednika wzrosła o 50 KM (37 kW). Nowy, napędzany dwoma turbosprężarkami ośmiocylindrowy silnik wytwarza 500 KM (368 kW) i 700 Nm (dotychczas 620 Nm). Sprint od zera do 100 km/h zajmuje Cayenne Turbo 5,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 275 km/h (poprzednik: 5,6 sekundy i 266 km/h).
Silniki we wszystkich modelach montowane będą z bezpośrednim wtryskiem benzyny Porsche Direct Fuel Injection (DFI).

Wyposażenie

System tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM) z pneumatycznym zawieszeniem należy przy Cayenne Turbo do wyposażenia seryjnego. Ten wariant zawieszenia można teraz rozszerzyć o nowy, po raz pierwszy zastosowany układ stabilizacji przechyłu poprzecznego PDCC. Stała kontrola kołysania ogranicza pochylenie boczne samochodu na zakrętach i wyrównuje je w prawie wszystkich sytuacjach, co znacznie poprawia możliwość manewrowania, stabilność jazdy i jej komfort. Podczas jazdy w terenie system ten umożliwia maksymalne wychylenie osi i optymalizuje trakcję.
Wszystkie modele Cayenne wyposażone są seryjnie w Porsche Stability Management (PSM) ze wspomaganiem układu hamulcowego, udoskonalonym systemem stabilizacji zestawu samochód - przyczepa oraz z terenowym ABS.
Jeszcze większe bezpieczeństwo aktywne zapewniają reflektory bi-ksenonowe (seryjnie w Cayenne Turbo). Reflektory te, oprócz statycznych świateł oświetlających zakręty posiadają teraz po raz pierwszy także dynamiczne oświetlenie zakrętów, aktywowane przy prędkości trzech kilometrów na godzinę. Dla Cayenne i Cayenne S światła te są dostępne na życzenie.
Podstawowy wariant modelu będzie kosztował w Niemczech powyżej 51 tysięcy euro i pojawi się w sprzedaży pod koniec lutego 2007 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza