W pierwszym kwartale 2023 roku do rzecznika praw pacjenta wpłynęło ogółem 24375 sygnałów od pacjentów. Z tego 586 dotyczyło trudności w kontakcie z podmiotem leczniczym, co zwykle oznacza problem z dodzwonieniem się do przychodni i zarejestrowaniem się na wizytę. Problem z rejestracją do lekarza, szczególnie rodzinnego, często pojawia się też w rozmowach z naszymi internautami. Pacjenci skarżą się na to, że nie można się dodzwonić, że aby umówić się na wizytę, nawet chory z gorączką musi iść osobiście, a bywa i tak, że nie daje mu to gwarancji przyjęcia tego samego dnia.
Innym problemem jest to, że w niektórych przychodniach nie można się umówić z wyprzedzeniem, bo rejestracja dotyczy tylko bieżącego dnia. Tymczasem - jak czytamy na stronie internetowej rzecznika praw pacjenta - nie powinny mieć miejsca sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie.
Jeżeli nie możecie dodzwonić się do swojej przychodni lekarza rodzinnego lub macie problem z rejestracją w innej formie, zgłoście to do rzecznika praw pacjenta: tel. 800 190 590 (prefiks 2); połączenie jest bezpłatne, czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8-18.
Pacjenci swoje żale przekazują nie tylko rzecznikowi, ale i Narodowemu Funduszowi Zdrowia. W 2022 roku do zachodniopomorskiego oddziału wpłynęło 457 skarg, w tym roku już 134. Część z nich dotyczyła problem z umówieniem wizyty.
- Pacjenci skarżyli się najczęściej na trudności w dostępie do świadczeń oraz sposób i jakość udzielonego świadczenia. Ale były też sygnały o obciążeniu kosztami, nierzetelnym informowaniu przez personel placówki o możliwości uzyskania świadczeń gwarantowanych, nieudostępnieniu dokumentacji medycznej - wymienia Agata Tomczykowska z zachodniopomorskiego NFZ.
- Większość skarg jest rozpatrywana we własnym zakresie. Pozostałe są przekazywane do innych instytucji wedle kompetencji lub pozostają nierozpatrzone z powodu brakujących danych, które umożliwiają procedowanie skargi. Spośród 411 rozpatrzonych skarg 306 uznaliśmy za zasadne lub częściowo zasadne. W 107 przypadkach wystosowaliśmy pisemne pouczenie do świadczeniodawcy, nie nałożyliśmy kar.
Pomóc mogłaby rejestracja zdalna - za pośrednictwem strony internetowej czy odpowiednich aplikacji. Takie rozwiązania stosuje wiele prywatnych gabinetów, też tych, które mają umowy z NFZ. Ale obowiązku prowadzenia rejestracji tą drogą nie ma.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?