Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na co najczęściej skarżą się pacjenci? Prawie 25 tysięcy skarg na lekarzy, przychodnie i rejestracje

Joanna Boroń
Joanna Boroń
Skargi można składać w siedzibie lub dowolnym oddziale NFZ, lub mejlowo na adres: skargi@nfz-szczecin.pl
Skargi można składać w siedzibie lub dowolnym oddziale NFZ, lub mejlowo na adres: [email protected] archiwum
W tym roku pacjenci już blisko 600 razy poskarżyli się rzecznikowi praw pacjenta na to, że nie mogą dodzwonić się do rejestracji swojej przychodni. Problemy z dostępnością lekarza to też temat wielu skarg, które wpływają do zachodniopomorskiego oddziału NFZ.

W pierwszym kwartale 2023 roku do rzecznika praw pacjenta wpłynęło ogółem 24375 sygnałów od pacjentów. Z tego 586 dotyczyło trudności w kontakcie z podmiotem leczniczym, co zwykle oznacza problem z dodzwonieniem się do przychodni i zarejestrowaniem się na wizytę. Problem z rejestracją do lekarza, szczególnie rodzinnego, często pojawia się też w rozmowach z naszymi internautami. Pacjenci skarżą się na to, że nie można się dodzwonić, że aby umówić się na wizytę, nawet chory z gorączką musi iść osobiście, a bywa i tak, że nie daje mu to gwarancji przyjęcia tego samego dnia.

Innym problemem jest to, że w niektórych przychodniach nie można się umówić z wyprzedzeniem, bo rejestracja dotyczy tylko bieżącego dnia. Tymczasem - jak czytamy na stronie internetowej rzecznika praw pacjenta - nie powinny mieć miejsca sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie.

Jeżeli nie możecie dodzwonić się do swojej przychodni lekarza rodzinnego lub macie problem z rejestracją w innej formie, zgłoście to do rzecznika praw pacjenta: tel. 800 190 590 (prefiks 2); połączenie jest bezpłatne, czynne od poniedziałku do piątku w godz. 8-18.

Pacjenci swoje żale przekazują nie tylko rzecznikowi, ale i Narodowemu Funduszowi Zdrowia. W 2022 roku do zachodniopomorskiego oddziału wpłynęło 457 skarg, w tym roku już 134. Część z nich dotyczyła problem z umówieniem wizyty.

- Pacjenci skarżyli się najczęściej na trudności w dostępie do świadczeń oraz sposób i jakość udzielonego świadczenia. Ale były też sygnały o obciążeniu kosztami, nierzetelnym informowaniu przez personel placówki o możliwości uzyskania świadczeń gwarantowanych, nieudostępnieniu dokumentacji medycznej - wymienia Agata Tomczykowska z zachodniopomorskiego NFZ.

- Większość skarg jest rozpatrywana we własnym zakresie. Pozostałe są przekazywane do innych instytucji wedle kompetencji lub pozostają nierozpatrzone z powodu brakujących danych, które umożliwiają procedowanie skargi. Spośród 411 rozpatrzonych skarg 306 uznaliśmy za zasadne lub częściowo zasadne. W 107 przypadkach wystosowaliśmy pisemne pouczenie do świadczeniodawcy, nie nałożyliśmy kar.

Pomóc mogłaby rejestracja zdalna - za pośrednictwem strony internetowej czy odpowiednich aplikacji. Takie rozwiązania stosuje wiele prywatnych gabinetów, też tych, które mają umowy z NFZ. Ale obowiązku prowadzenia rejestracji tą drogą nie ma.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na co najczęściej skarżą się pacjenci? Prawie 25 tysięcy skarg na lekarzy, przychodnie i rejestracje - Głos Koszaliński

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza