Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Kanale Jamneńskim powstanie most zwodzony i wrota sztormowe

Jakub Roszkowski [email protected] Tel. 94 347 35 99
Na Kanale Jamneńskim powstanie most zwodzony i wrota sztormoweKanał Jamneński zostanie przebudowany na odcinku 366 metrów.
Na Kanale Jamneńskim powstanie most zwodzony i wrota sztormoweKanał Jamneński zostanie przebudowany na odcinku 366 metrów. Jakub Roszkowski
Rozpoczyna się budowa wrót sztormowych na kanale Jamneńskim - jedynych takich na Pomorzu. Mają zabezpieczyć region przed powodzią. Pojawi się tu także nowy most zwodzony.

- Potwierdzam, choć dziś nie jest najlepsza pogoda do prac budowlanych, rozpoczynamy umacnianie brzegów kanału. Roboty żelbetonowe muszą jednak poczekać do lepszej aury - poinformował nas wczoraj Tomasz Płowens, dyrektor Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie.

Zdradził, że już w tym roku wrota sztormowe na kanale będą gotowe, jedyne takie na Pomorzu. Mają zabezpieczyć region przed powodzią. Podczas wczorajszej rozmowy dyrektor Płowens poinformował nas też, że został zatwierdzony plan budowy nowego mostu zwodzonego na kanale. - Lada moment podpiszemy listy intencyjne w tej sprawie z gminą Mielno i Starostwem Powiatowym w Koszalinie. Ta inwestycja będzie kosztowała 2,5 miliona złotych - dodał.

Przypomnijmy jednak, Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych dostał ponad 23 mln zł unijnego dofinansowania na budowę wału przeciwpowodziowego oraz wrót sztormowych na jeziorze Jamno. Wał budowany jest już od kilku miesięcy, budowa wrót sztormowych zaczęła się wczoraj.

Inwestycja na jeziorze Jamno ma kosztować łącznie 29,7 mln złotych. Wrota sztormowe mają stanąć na Kanale Jamneńskim, który łączy jezioro z Bałtykiem. Hydrotechniczny obiekt ma mieć 4 metry wysokości, z tego blisko dwa metry mają wystawać ponad lustro wody. To będzie sześć przęseł, każde z oddzielnymi wrotami, które będą się automatycznie zamykały przy stanie morza 6 stopni w skali Beauforta.

Kanał Jamneński zostanie przebudowany na odcinku 366 metrów. Po remoncie będzie miał 30 m szerokości i nawet 3 m głębokość. - Wrota staną 30 metrów od istniejącego mostu, będą się zamykały samoczynnie, mają zapobiec gwałtownemu przyborowi wody w jeziorze, a więc krótko mówiąc zalaniu miejscowości Mielno, Unieście i Łazy - tłumaczy dyrektor.

- To będzie na pewno niesamowita atrakcja także turystyczna. Wprawdzie w Niechorzu też są wrota sztormowe, ale w porównaniu do tych jamneńskich, będą jedynie miniaturką - obrazuje nasz rozmówca. Lepiej, tuż obok wrót na Kanale Jamneńskim pojawi się nowy most zwodzony. - Starego nie będziemy burzyć, bo był niedawno wzmacniany - mówi dalej dyrektor. Jest więc już projekt budowy nowego mostu, zwodzonego, który przebiegnie nad dodatkowym biegiem kanału. - To ma być swoista śluza, dzięki której możliwa będzie wreszcie żegluga między Jamnem a Bałtykiem. Most będzie otwierany o określonych godzinach - podaje szczegóły Tomasz Płowens. Most ma się pojawić na kanale w 2014 roku.
Wał przeciwsztormowy natomiast zostanie zbudowany na północno-wschodnim brzegu jeziora i będzie miał ponad 2 kilometry. Prace trwają od listopada 2012 roku i mają się zakończyć w czerwcu tego roku. Inwestycja jest częścią ogromnego projektu ZMiUW, szacowanego na 70 mln zł, o nazwie "Zabezpieczenie zlewni jeziora Jamno wraz z rewitalizacją rzeki Dzierżęcinki - zabezpieczenie terenów zabudowanych miasta Koszalina".

Projekt jest realizowany w siedmiu etapach. Jednym z nich jest także budowa zbiornika retencyjnego w Koszalinie, niedaleko galerii Atrium (na zbiorniku planowane jest stworzenie toru kajakowego i kąpieliska z plażą z nadmorskim piaskiem). Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na 2014 rok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza