Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na nowej fabryce w Szczecinie zawisła wiecha. Jedna z największych hal w Polsce

Redakcja
Bilfinger Mars Offshore rozpoczął budowę nowej fabryki na Ostrowie Brdowskim 16 października 2013 roku. W maju 2015 roku ma ruszyć produkcja. Zatrudnienie w zakładzie znajdzie ok. 500 osób
Bilfinger Mars Offshore rozpoczął budowę nowej fabryki na Ostrowie Brdowskim 16 października 2013 roku. W maju 2015 roku ma ruszyć produkcja. Zatrudnienie w zakładzie znajdzie ok. 500 osób Andrzej szkocki
- Serce nowej fabryki już stoi - podkreśla Wacław Postoła, kierownik budowy Bilfinger Mars Offshore w Szczecinie. W maju przyszłego roku inwestor zamierza złożyć już pozwolenie na użytkowanie i produkcję.

Kristoph Wellendorf, prokurent i założyciel spółki Bilfinger Mars Offshore przywitał gości na budowie fabryki, po czym rozpoczęło się wieszanie wiechy na głównej hali produkcyjnej wznoszonej na Ostrowie Brdowskim. Nie było to zwykłe wydarzenie biorąc pod uwagę fakt, iż hala ma 42 metry wysokości. Operacja wymagała udziału specjalistycznych dźwigów.

Prace postępują zgodnie z harmonogramem

- Nie mamy żadnych opóźnień - podkreśla Wacław Postoła, kierownik budowy BMO. - Tylko nadzwyczajne wydarzenia, np. huragan, mogłyby wpłynąć na zmianę terminów. W maju przyszłego roku będziemy składali wniosek o pozwolenia na użytkowanie hali głównej i malarni, serca fabryki.

Kierownik budowy dodał, że już w czerwcu przyszłego roku powinna ruszyć w fabryce produkcja konstrukcji fundamentów morskich siłowni wiatrowych.

Most ma być gotowy, linie energetyczne też

Jarosław Trybuchowicz, kierwnik projektu liczy, iż Enea Operator oraz PGE na czas przebudują sieci energetyczne, by transport potężnych elementów torem wodnym do Świnoujścia mógł przebiegać bez przeszkód. - Jeśli te prace by się przedłużyły, tymczasowo zastosujemy alternatywne sposoby transportu - dodał Trybuchowicz.

Kierownik projektu przyznał, że z posiadanych informacji wynika, iż prace przy budowie mostu łączącego wyspę z lądem przebiegają zgodnie z planem. Najprawdopodobniej w kwietniu 2015 roku będą zakończone.

- Podglądamy tę budowę, bo dla nas to ważny element inwestycji - dodaje Wacław Postoła. - Zakładamy rzeczywiście, iż w maju przyszłego roku, a najpóźniej w czerwcu będzie można już korzystać z Mostu Brdowskiego.

Relikty przeszłości

- Przygtowując teren pod budowę hali rozwalaliśmy na wyspie socjalizm - stwierdził kierownik budowy. - Było tu mnóstwo radosnej twórczości, przez dziesięciolecia ukrytej w ziemi.  Nie wiedzieliśmy, co znajdziemy pod powierzchnią terenu, tam gdzie chcieliśmy wbijać pale. To był jeden z największych problemów. Np. trafialiśmy na wysypiska śmieci. Nikt w czasach PRL-u nie dbał o środowisko, więc po co było je wywozić z wyspy, były zakopywane.

Wyjątkowa budowa

Kierownik budowy podkreśla, że hala na wyspie jest jedną z największych w Polsce.

- O ile są obiekty o podobnej powierzchni, to nie są jednak tak wysokie - dodaje Wacław Postoła. - Ona ma 42 metry wysokości. To kilkunastopiętrowy wieżowiec. Po drugie, rozpoczęliśmy budowę 16 października 2013 roku. Dzisiaj, 15 grudnia mamy wiechę. Główne konstrukcje stoją. Pozostały do postawienia obiekty pomocnicze, mniej ważne. Serce fabryki już jest zbudowane.

Kierownik przypomina, że główna hala ma ćwierć kiometra długości i prawie 100 metrów szrokości. Jeśli dojdzie trzecia nawa, szerokość hali wyniesie 130 metrów. Z materiałów użytych do budowy można postawić spore osiedle.

Trybuchowicz przypomina, że w lutym na wyspie będzie montowana potężna suwnica o wysokości 120 metrów. Sam dźwig pojawi się latem. Dla porównania, będzie dwa razy większa od suwnicy stoczniowej pochylni Wulkan.

Fabryka w liczbach

Główna hala produkcyjna ma 240 metrów długości i 90 metrów szerokości. Jej wysokość wynosi 42 metry, tyle co 14-piętrowy wieżowiec.

Kubatura całej hali wynosi 1,1 mln metrów sześciennych. Dla porównania kubatura przeciętnego domku jednorodzinnego wynosi 1000 metrów sześciennych. Powierzchnia hali ma 2 hektary, natomiast wymiary największej bramy  wynoszą 30 m szerokości  i 35 m wysokości.

Przygotowując teren pod budowę wbito w sumie 4800 pali o długości do 24 metrów. Ich łączna długość wynosi 90 kilometrów.  Aby wzmocnić teren nawieziono 85 tysięcy ton piasku. Na teren budowy wykonawca przywiezie 110 tysięcy ton kruszywa, a już zostało dowiezione i wbudowane 17 000 m3 betonu.

Obiekt malarni ma 100 metrów długości i 30 metrów szerokości.

Wysokość największej suwnicy wyniesie 120 metrów. 

W tej chwili na budowie pracuje 150 osób. 

Koszt inwestycji

A Koszt budowy nowej fabryki fundamentów morskich siłowni wiatrowych przekroczy 500 mln złotych.

Wartość dofinansowania z funduszy zewnętrznych (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka) wynosi 123 mln złotych.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza