Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na starej trasie z Ustki do Słupska powstanie nowa bezpieczna droga [ZDJĘCIA]

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
W poniedziałek przed usteckim ratuszem uroczyście podpisano umowę na realizację inwestycji "Rozbudowa drogi krajowej nr 21 na odcinku Słupsk-Ustka.

Umowę podpisali ze strony inwestora Waldemar Chejmanowski i Karol Markowski, zastępcy dyrektora Oddziału w Gdańsku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz ze strony wykonawcy - Sebastien Picaut, prezes zarządu firmy COLAS Polska, która wygrała przetarg na przebudową drogi za 123 mln zł.

Gośćmi burmistrza Ustki Jacka Maniszewskiego byli poseł Ziemi Słupskiej Piotr Müller, jednocześnie sekretarz stanu w KPRM i rzecznik rządu, starosta słupski Paweł Lisowski, prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka, wójt Gminy Ustka Anna Sobczuk-Jodłowska, wójt Gminy Słupsk Barbara Dykier, przedstawiciele GDDKiA oraz wykonawcy.

Piotr Müller podkreślił, że droga ta oczekiwana jest przez wiele osób, będzie bezpieczna i dostępna dla wszystkich, ponieważ na całej trasie zostaną zbudowane ciągi pieszo-rowerowe. Zaznaczył, że podpisanie umowy jest realizacją idei Dwumiasta, a stało się to możliwe dzięki działalności podejmowanej przez wszystkich samorządowców oraz posłów Ziemi Słupskiej.

- Jeszcze w tym tygodniu nastąpi podpisanie umowy na budowę kolejnego odcinka drogi S6, a do końca roku podpisane zostaną umowy na całość tej inwestycji pomiędzy Trójmiastem i Słupskiem - dodał Piotr Müller.

Z kolei Jacek Maniszewski dziękując wszystkim, zaznaczył, że samorządy już w 2016 roku zaangażowały się w działania na rzecz przebudowy kluczowej dla Ustki DK 21.
- Mieszkańcy obu miast oraz gmin, przez które przebiega trasa, czyli Gminy Słupsk i Gminy Ustka, a także turyści, od wielu lat z dużą niecierpliwością oczekują modernizacji tego odcinka. Dziś, jako burmistrz miasta Ustka, składam na ręce pana ministra Piotra Müllera, przedstawiciela rządu, gorące podziękowania za tę decyzję, a przedstawicielom samorządów za zaangażowanie. Jestem przekonany, że nasze wspólne starania przełożyły się na to, że dziś możemy uczestniczyć w tej jakże ważnej chwili – podpisaniu umowy – mówił burmistrz.

Inwestycja jest realizowana z pieniędzy budżetu państwa. Jednak 123 mln zł za przebudowę to nie wszystkie wydatki. Waldemar Chejmanowski poinformował, że projekt drogi kosztował 2 mln zł, nadzór inwestorski – 6 mln zł, a odszkodowania – 10 mln zł. Dlatego, że nowej drodze muszą ustąpić zabudowania, drzewa, ogrody. Dwa domy mieszkalne zostaną zburzone. Zniknie też kilkanaście innych zabudowań – garaży, czy budynków gospodarstw rolnych, także ogrody i nieruchomości rolne.

- Sprawy przesiedlenia są już sfinalizowane. Ludzie mają gdzie mieszkać. To zawsze załatwiamy w pierwszej kolejności – powiedział nam Waldemar Chejmanowski.

Wkrótce wykonawca przejmie teren budowy. Firma COLAS Polska na wykonanie zadania ma 17 miesięcy roboczych. Z umowy wynika jednak, że prace mogą zostać przerwane zimą, ale muszą być wykonane w ciągu 20 miesięcy. Jak zapewnił inwestor, w tym czasie na trasie będzie obowiązywał ruch wahadłowy. Jedynie w trakcie budowy mostu we Włynkówku (stary zostanie rozebrany) zostanie wyznaczony objazd.

Zakres rozbudowy dotyczy 13-kilometrowego odcinka DK 21 (od ulicy Handlowej w Słupsku do ronda w Ustce), leżącego na terenie miast Ustki i Słupska oraz gmin Ustki i Słupsk. Zostanie wykonana nowa konstrukcja jezdni wraz z korektą łuków poziomych i pionowych, przebudowa skrzyżowań, w tym budowa czterech rond (nie licząc istniejącego już w Ustce) i montaż sygnalizacji świetlnej.

Na całej długości powstanie ciąg pieszo–rowerowy wraz z miejscami do odpoczynku dla użytkowników, a na niektórych odcinkach po obu stronach jezdni. Powstaną nowe chodniki, drogi serwisowe i zatoki dla autobusów oraz miejsca do kontroli pojazdów przez policję i Inspekcję Transportu Drogowego. We Włynkówku nowy most zastąpi starą przeprawę, zbudowane zostaną też trzy przepusty. W miejscach najbardziej narażonych na hałas zamontowane zostaną ekrany. Niestety, szykuje się też wycinka 6 272 drzew, w tym ponad stuletnich. Po wybudowaniu drogi będzie 6 400 nasadzeń. Mimo że czterech pasów nie będzie, wszyscy zapewniają, że droga będzie bezpieczna. A czas jej budowy trzeba cierpliwie znieść.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza