Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najbezpieczniejsze auta

Andrzej Suprynowicz Źródło: autocentrum, mototarget
Manekin z czujnikami na siedzeniu kierowcy w citroenie C4, tuż przed testem na zderzenie czołowe.
Manekin z czujnikami na siedzeniu kierowcy w citroenie C4, tuż przed testem na zderzenie czołowe.
W tym roku testami zderzeniowymi Euro NCAP objęto auta w 6 kategoriach. W kategorii małe auta rodzinne przebadano 3 modele: citroena C4, forda focusa i BMW serii 1. Każdy z nich otrzymał 5 gwiazdek na pięć możliwych w testach na zderzenia czołowe i boczne.

Oceniano też skutki ewentualnego potrącenia pieszego oraz bezpieczeństwo przewożonych dzieci. Citroen C4 otrzymał 3 gwiazdki na cztery możliwe w teście na potrącenie pieszego i 4 gwiazdki na pięć możliwych w badaniu na bezpieczeństwo dziecka. W przypadku forda focusa były to odpowiednio 2 i 4 gwiazdki, a w BMW serii 1 - 1 i 3 gwiazdki.
A oto jak wypadly testy citroena C4.

Bezpieczeństwo czynne

Testy potwierdziły spójność i skuteczność systemów ochrony citroena C4, szczególnie jeśli chodzi o zderzenia czołowe. Koncepcja platform konstrukcyjnych, rozmieszczenie poszczególnych elementów zespołu przedniego, wzmocnienie elementów struktury nadwozia oraz poduszki powietrzne składają się spójnie na osiągnięty rezultat.
Bezpieczeństwo obejmuje cały szereg rozwiązań, które mają na celu: sprzyjanie koncentracji kierowcy, zapobieganie wypadkom jeśli tylko jest to możliwe oraz zmniejszenie skutków kolizji i zderzeń.
Model C4 zapewnia system bezpieczeństwa czynnego dzięki bardzo dobrym parametrom trzymania się drogi i skutecznemu układowi hamowania.
W sytuacji zagrożenia zostaje uruchomiony złożony system elektronicznego wspomagania prowadzenia. System ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania REF współpracuje z systemem wspomagania nagłego hamowania AFU oraz układem automatycznego włączania świateł awaryjnych.
W przypadku utraty przyczepności system ESP, czyli elektroniczny system dynamicznej kontroli stabilności, automatycznie koryguje tor jazdy, a system ASR zapobiega poślizgowi kół.
Do elementów zwiększających bezpieczeństwo należą między innymi ogranicznik i regulator prędkości, alarm zbyt niskiego ciśnienia w oponach oraz dwufunkcyjne ksenonowe reflektory kierunkowe. Ponadto Citroen proponuje w niektórych wersjach wyposażenia całkowitą nowość jaką jest alarm niezamierzonego przekroczenia linii - AFIL.

Zmniejszenie skutków wypadku

Istotny postęp, jeśli chodzi o Citroena, dotyczy także bezpieczeństwa biernego, czyli zmniejszania skutków zderzeń.
Elementy konstrukcyjne w przedniej części nadwozia złożone są ze wzmocnień o programowanych odkształceniach, na których opierają się pochłaniacze energii oraz belka z blachy HLE, tj. o wysokiej granicy sprężystości. W części środkowej podłoga oraz słupki zostały opracowane pod kątem pochłaniania i rozpraszania energii. Jedna trzecia elementów została wykonana z blach o wysokiej granicy sprężystości.
Pałąk ochronny zlokalizowany w centralnej części pojazdu pełni bardzo istotną rolę w przypadku zderzenia bocznego. Pałąk jest zbudowany ze słupków międzydrzwiowych połączonych w części górnej środkową poprzeczką dachową i umocowanych u podstawy na podłużnicach. Drzwi przednie wyposażone w drążki wzmacniające zwiększają usztywnienie całej konstrukcji i są częścią tego systemu.
Model C4 posiada sześć poduszek i jako pierwszy proponuje innowacyjną poduszkę dla kierowcy umieszczoną w nieruchomej, środkowej części kierownicy, osiowo niesymetryczną o optymalnie dostosowanym kształcie, która skuteczniej chroni klatkę piersiową kierowcy.

Bezpieczniejsi piesi

Euro NCAP

European New Car Assessment Programme, czyli Euro NCAP jest niezależną organizacją powołaną do życia w 1997 roku. Zajmuje się testowaniem odporności zderzeniowej i poziomu bezpieczeństwa samochodów nowo wprowadzanych na rynek.

Model C4 został tak zaprojektowany, aby zmniejszyć do minimum skutki ewentualnego potrącenia pieszego. C4 wyposażony jest w dwa pochłaniacze energii, w części górnej oraz w części dolnej przodu samochodu. Uczyniono to po to, aby zapobiec kontuzjom kończyn dolnych.
Przód został zaprojektowany także w aspekcie "przyjaznej" formy. Wypukły kształt maski pozwala uzyskać dodatkową przestrzeń umożliwiającą swobodne jej odkształcenie, bez oparcia na "twardych punktach". Maska jest wykonana z aluminium z wyżłobieniami w części środkowej, które przyczyniają się do lepszego pochłaniania energii.

Testy Euro NCAP

Testy te są wykonywane poprzez symulację różnego rodzaju zderzeń.
Zderzenie czołowe - test opiera się na podstawowym badaniu opracowanym przez European Enhanced Vehicle Safety Committee. W testach przeprowadzanych przez Euro NCAP zwiększono o 5 mil, prędkość przy której dochodzi do zderzenia. W przypadku zderzenia czołowego samochód z prędkością 64 km/h (40 mph) uderza w deformującą się barierę. Ocena bezpieczeństwa danego samochodu opiera się na analizie danych zgromadzonych przez czujniki znajdujące się w manekinach.
Zderzenie boczne - wózek z zamontowanym deformowalnym przodem uderza przy prędkości 50 km/h (30 mph) w bok samochodu. Punkt R (R point) to punkt, w którym znajduje się biodro 95 proc. kierowców. Do tego testu wykorzystuje się specjalne manekiny, aby zebrać jak największą liczbę danych. Ocena bezpieczeństwa danego samochodu opiera się na analizie danych zgromadzonych przez czujniki znajdujące się w manekinach.
Potrącenie pieszego - testy te polegają na odtworzeniu potrącenia pieszego. Uderzenie następuje przy prędkości 40 km/h (25 mph). Obowiązuje tu trzystopniowa skala oceny.
Ochrona głowy - znaczna część zderzeń bocznych to uderzenie bokiem samochodu w słup lub drzewo. W przypadku takich zderzeń ważna jest ochrona głowy osoby jadącej na przednim siedzeniu. W teście samochód na wózku uderza, przy prędkości 29 kmh (18 mph), w słup. Test ten zwrócił uwagę producentów samochodów na konieczność zapewnienia lepszej ochrony głowy pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza