Najdłużej budowana winda w Polsce na dworcu w Ustce wciąż jest zabita deskami

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Winda z peronu usteckiego na wiadukt ma być uruchomiona do końca maja. To kolejny termin zapowiadany przez kolej
Winda z peronu usteckiego na wiadukt ma być uruchomiona do końca maja. To kolejny termin zapowiadany przez kolej Bogumiła Rzeczkowska
Udostępnij:
Wyczekiwana prawie od dwóch lat winda z wiaduktu na peron dworca kolejowego w Ustce ma być gotowa pod koniec maja. To już kolejny, podawany przez inwestora PKP PLK, termin otwarcia chyba najdłużej budowanej windy w Polsce. Istniało też ryzyko, że aby wejść do windy, podróżni będą musieli skakać przez barierkę wiaduktu.

Ustka otrzymała nagrodę w XI edycji konkursu Top Inwestycje Komunalne. Węzeł komunikacyjny – wyremontowany budynek dworca kolejowego, zbudowany dworzec autobusowy i infrastruktura drogowa – znalazła się wśród 10 nagrodzonych inwestycji w Polsce, które samorządy zakończyły w 2021 roku. Tymczasem w najbliższym sąsiedztwie węzła na zakończenie budowy czeka winda, która od dwóch lat nie może zjechać na peron.

Budowa windy to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która rozpoczęła się w 2020 roku, gdy miasto budowało węzeł. Winda miała być wisienką na torcie po modernizacji linii kolejowej 405, w tym budowy nowej stacji Ustka Uroczysko, wiaty, remontu peronów i dostosowaniu ich dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Urządzenie miało ułatwić podróżnym dostęp z peronu na wiadukt, na który prowadzą wysokie schody.

Jednak nowoczesna winda, której uruchomienie kilka razy zapowiadaliśmy po informacjach PKP PLK, do tej pory nie działa. W październiku 2020 roku budowa jeszcze trwała. Gotowy był szyb windy, wewnątrz szybu montowano urządzenia. Wówczas Przemysław Zieliński, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informował:
- Zakończenie prac i uruchomienie windy planowane jest do końca listopada.

Windy jednak nie uruchomiono w tym terminie. W czerwcu 2021 roku, gdy pod koniec miesiąca nastąpiło uroczyste otwarcie węzła, wiadomo było, że peronowa winda nie będzie towarzyszyć temu wydarzeniu.

- Wykonawca planuje uruchomić windę do końca sierpnia bieżącego roku – to wypowiedź rzecznika PKP PLK z początku czerwca 2021 roku. - Zmiana w harmonogramie budowy i uruchomienia windy na wiadukt wynika między innymi z uzgodnień projektu z zarządcą wiaduktu nad stacją – Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasem według informacji GDDKiA uzgodnienia nastąpiły prawie pół roku wcześniej.

- Uruchomienie windy stacyjnej przy wiadukcie nad linią kolejową w Ustce w ciągu drogi krajowej nr 21 leży wyłącznie po stronie PLK. Pismo z prośbą o uzgodnienie projektu wpłynęło do nas jeszcze w dniu 20 stycznia 2021 roku i niezwłocznie – 25 stycznia 2021 roku została przesłana odpowiedź - odpowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, któremu przedstawiliśmy informację z PKP PLK. - Dodam, że w dniu 16 listopada 2021 roku został przekazany wykonawcy prac ze strony PLK-Trakcji teren budowy, leżący w naszym pasie drogowym, związany z budową windy. Do tej pory nie zostało zgłoszone zakończenie tych prac.

Z tych dat wynika, że kolej podjęła ryzyko budowy windy, nie wiedząc, czy dostanie zgodę GDDKiA na przecięcie barierki wiaduktu. Uzgodnienia projektu nastąpiły, gdy winda stała już na terenie kolejowym, gdzie inwestor miał prawo ją budować. Jednak aby można było do windy wejść lub wyjść z niej na wiadukcie drogi krajowej, potrzebna była zgoda GDDKiA, bo to jej teren. Dopiero po uzgodnieniach kolejarze mogli przeciąć barierkę.

Jednak PKP PLK powtarza zarzut opóźnień w uruchomieniu windy, przypisując je GDDKiA. I choć winda nadal jest zabita deskami, informuje o odbiorach końcowych robót.

- Nowa winda, prowadząc z peronu nr 1 na wiadukt nad torami, istotnie zwiększy dostępność stacji dla wszystkich podróżnych. Trwają odbiory końcowe robót. Wykonawca zobowiązał się do zakończenia prac związanych z montażem windy do końca maja bieżącego roku – informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Dotychczasowe zmiany w harmonogramie budowy i uruchomienia windy wynikały z konieczności uzgodnienia projektu z zarządcą obiektu (GDDKiA), na który winda będzie prowadziła z peronu zarządzanego przez Polskie Linie Kolejowe, a także z niewystarczającego potencjału personelu wykonawcy na realizowanym zadaniu.

W tej samej odpowiedzi czytamy, że „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały stację w Ustce w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa – Słupsk – Ustka” o wartości 165 mln zł netto, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego”. Wszystko na to wskazuje, że jedynym utrapieniem tej sporej inwestycji jest ustecka winda. Czekamy więc do końca maja.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Świat bez broni jądrowej. Apel w 77. rocznicę ataku na Nagasaki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie