W Szkole Podstawowej nr 1 w Słupsku nauczyciele od lat stawiają na rozwój kompetencji u uczniów, podejmując wyzwania związane z wykorzystaniem innowacyjnych metod uczenia się.
- Priorytetem współczesnej edukacji jest nie tyle samo posiadanie wiedzy, ile umiejętność znalezienia dla niej zastosowania.
W "Jedynce" od lat realizowany jest Pomorski Program Edukacji Morskiej, który opiera się na powiązaniu podstaw programowych poszczególnych przedmiotów szkolnych z zagadnieniami wynikającymi z nadmorskiego położenia naszego regionu. Charakter działań sprzyja zdobywaniu wiedzy w sposób praktyczny oraz twórczemu rozwiązywaniu problemów - mówi Wioleta Subocz, wicedyrektor SP 1 w Słupsku.
Koordynatorem programu jest Wioletta Kowalewska.
- Zastanawiając się nad realizacją tego projektu w naszej szkole, zwróciliśmy przede wszystkim uwagę na to, aby nauczyciele, realizując zależenia programu, uwzględniali w swoich działaniach następujące cele: powiązanie podstaw programowych z zagadnieniami wynikającymi z nadmorskiego położenia naszego regionu, wzmacnianie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie edukacji morskiej, kształtowanie kompetencji kluczowych oraz świadomości morskiej uczniów - mówi Wioletta Kowalewska.
Kulminacją działań, nad którymi patronat sprawował Mieczysław Struk, Marszałek Województwa Pomorskiego, był udział koordynatora programu w konferencji pn. "Dobre praktyki w kształtowaniu kompetencji kluczowych poprzez edukację morską w ramach projektu Pomorskie Żagle Wiedzy", podczas której Szkoła Podstawowa nr 1 otrzymała certyfikat dla szkoły wyróżniającej się w realizacji Pomorskiego Programu Edukacji Morskiej.
W szkole prowadzonych jest też kilka innych projektów wykorzystujących położenie geograficzne naszego regionu.
- Jednym z takich projektów jest Program Grantowy – mPotęga Fundacji mBanku pn. "Matematyczne przygody na morzach Europy". Zaplanowane działania popularyzują wśród dzieci zastosowanie matematyki w życiu codziennym, z akcentem na elementy mapy, skali, nawigacji, pracy z mapą mórz Europy. Ponadto kształtują świadomość matematyczną, geograficzną i informatyczną oraz ukazują przydatność zdobytej wiedzy w praktyce - mówi pani wicedyrektor.
Zwieńczeniem działań w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych jest realizacja kolejnego projektu „Ponadnarodowej mobilności uczniów” Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego "Wiedza Edukacja Rozwój".
- Tym razem - w ramach projektu pn. "Róża wiatrów – edukacja morska drogą do kompetencji kluczowych"' uczniowie wyjadą do placówki w Rzymie, szkoły Istituto Comprensivo Giovanni Cagliero. Teraz intensywnie uczą się języka angielskiego i włoskiego, poszerzają swoją wiedzę i umiejętności z zakresu nawigacji. Zwieńczeniem współpracy polsko-włoskiej i wizyty w Rzymie, która przypadnie w dniach 20-26 listopada tego roku, będzie opracowanie przez wszystkich uczestników gry dydaktycznej online pn. Róża wiatrów - rejs po Morzu Śródziemnym w języku angielskim w aplikacji genial.ly oraz udział w podchodach miejskich z kompasem w Rzymie - mówi Wioleta Subocz.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?