Jak wybrać odpowiednią dla swojego samochodu instalację gazową? Przede wszystkim nie należy kierować się wyłącznie ceną. Do wielu modeli samochodów należy montować instalacje z bezpośrednim wtryskiem gazu - czyli sekwencyjne.
Najlepsza sekwencja
Tego typu urządzenia są przeznaczone do najnowocześniejszych silników z wielopunktowym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Ich atutem jest przede wszystkim bardzo precyzyjne działanie. Gaz podawany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w kolektor w pobliże wtryskiwaczy.
Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim eliminacja możliwości tzw. wybuchów (czyt. poniżej). Taki układ zasilania gazem składa się z elektrozaworów, butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia gazu i układu sterującego. Od tańszych instalacji różni go przede wszystkim bardziej zaawansowana elektronika.
Największą "wadą" takiej instalacji jest wysoka cena. "Sekwencja" kosztuje od 2,5 nawet do 6 tys. zł. Właściciele nowych aut nie powinni jednak żałować na nią pieniędzy, bo z czasem odpłaci się poprawną pracą silnika, której nie gwarantuje w tym przypadku montaż tańszej instalacji.
Można oszczędzić
Są jednak sytuacje, gdy nie ma konieczności przepłacania. Dotyczy to przede wszystkim właścicieli starszych aut z silnikami wyposażonymi w jednopunktowy wtrysk paliwa. Do takiego wozu wystarczy prosta instalacja, wyposażona dodatkowo w układ sterujący, który odpowiada za dawkowanie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwowej oraz otrzymanie jak najlepszego składu paliwa.
Pominięcie tego urządzenia i montaż najprostszej instalacji może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora spalin, ponieważ silnik będzie otrzymywać niewłaściwą mieszankę paliwa. Silnik może też pracować nierówno, a po pewnym czasie może dojść do awarii urządzenia sterującego dawkowaniem benzyny. W takiej sytuacji nawet jeżdżąc na tym paliwie auto będzie sprawiało nam kłopoty. Aby ich uniknąć za instalację trzeba zapłacić 1400 - 1800 zł.
Do starszych najtaniej
Najprostsza i najtańsza jest przeróbka samochodu z silnikiem wyposażonym w gaźnik. Do takiego auta z powodzeniem można zamontować instalację pozbawioną dodatkowych urządzeń sterujących dawkowaniem paliwa. Wystarczą reduktor, elektrozawory, butla i przełącznik w kabinie.
Taki zestaw to wydatek ok. 1100 - 1300 zł. W przypadku niektórych samochodów, (szczególnie japońskich, wyposażonych w jednostkę sterującą dawkowaniem paliwa) wymagany jest jeszcze montaż komputera czuwającego nad dawkowaniem odpowiedniej mieszanki paliwa. Cena instalacji rośnie w takim przypadku o ok.150-300 zł.
Źródło:
Przerzuć się na gaz LPG. Podpowiadamy jak wybrać instalację - nowiny24.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?