Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najtańsza jazda na gazie. Podpowiadamy jak wybrać instalację LPG

Bartosz Gubernat / nowiny24.pl
W zależności od wielkości bagażnika, butlę można zamontować na kilka sposobów. Najpopularniejszy jest montaż za tylną kanapą, lub wzdłuż błotnika. Wielu kierowców decyduje się też na zbiornik montowany w miejscu koła zapasowego. Wadą takiego rozwiązania jest mała pojemność butli.
W zależności od wielkości bagażnika, butlę można zamontować na kilka sposobów. Najpopularniejszy jest montaż za tylną kanapą, lub wzdłuż błotnika. Wielu kierowców decyduje się też na zbiornik montowany w miejscu koła zapasowego. Wadą takiego rozwiązania jest mała pojemność butli. Fot. Dariusz Danek
Cena benzyny w regionie oscyluje w okolicach 5 zł. Wielu kierowców szuka więc oszczędności. Jedynym ze sposobów na tańszą jazdę jest montaż instalacji LPG. Podpowiadamy jak wybrać najlepszą.

Jak wybrać odpowiednią dla swojego samochodu instalację gazową? Przede wszystkim nie należy kierować się wyłącznie ceną. Do wielu modeli samochodów należy montować instalacje z bezpośrednim wtryskiem gazu - czyli sekwencyjne.

Najlepsza sekwencja

Tego typu urządzenia są przeznaczone do najnowocześniejszych silników z wielopunktowym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Ich atutem jest przede wszystkim bardzo precyzyjne działanie. Gaz podawany jest pod ciśnieniem bezpośrednio w kolektor w pobliże wtryskiwaczy.

Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim eliminacja możliwości tzw. wybuchów (czyt. poniżej). Taki układ zasilania gazem składa się z elektrozaworów, butli, reduktora, listwy wtryskiwaczy, czujnika ciśnienia gazu i układu sterującego. Od tańszych instalacji różni go przede wszystkim bardziej zaawansowana elektronika.

Największą "wadą" takiej instalacji jest wysoka cena. "Sekwencja" kosztuje od 2,5 nawet do 6 tys. zł. Właściciele nowych aut nie powinni jednak żałować na nią pieniędzy, bo z czasem odpłaci się poprawną pracą silnika, której nie gwarantuje w tym przypadku montaż tańszej instalacji.

Można oszczędzić

Są jednak sytuacje, gdy nie ma konieczności przepłacania. Dotyczy to przede wszystkim właścicieli starszych aut z silnikami wyposażonymi w jednopunktowy wtrysk paliwa. Do takiego wozu wystarczy prosta instalacja, wyposażona dodatkowo w układ sterujący, który odpowiada za dawkowanie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwowej oraz otrzymanie jak najlepszego składu paliwa.

Pominięcie tego urządzenia i montaż najprostszej instalacji może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora spalin, ponieważ silnik będzie otrzymywać niewłaściwą mieszankę paliwa. Silnik może też pracować nierówno, a po pewnym czasie może dojść do awarii urządzenia sterującego dawkowaniem benzyny. W takiej sytuacji nawet jeżdżąc na tym paliwie auto będzie sprawiało nam kłopoty. Aby ich uniknąć za instalację trzeba zapłacić 1400 - 1800 zł.

Do starszych najtaniej

Najprostsza i najtańsza jest przeróbka samochodu z silnikiem wyposażonym w gaźnik. Do takiego auta z powodzeniem można zamontować instalację pozbawioną dodatkowych urządzeń sterujących dawkowaniem paliwa. Wystarczą reduktor, elektrozawory, butla i przełącznik w kabinie.

Taki zestaw to wydatek ok. 1100 - 1300 zł. W przypadku niektórych samochodów, (szczególnie japońskich, wyposażonych w jednostkę sterującą dawkowaniem paliwa) wymagany jest jeszcze montaż komputera czuwającego nad dawkowaniem odpowiedniej mieszanki paliwa. Cena instalacji rośnie w takim przypadku o ok.150-300 zł.

Źródło:
Przerzuć się na gaz LPG. Podpowiadamy jak wybrać instalację - nowiny24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza