Naturalne jedzenie coraz popularniejsze w Europie. To ogromna szansa dla polskich producentów

Maciej Badowski AIPZaktualizowano 
Najważniejszymi odbiorcami są państwa „starej piętnastki” z Niemcami na czele. Eksport do tego kraju stanowił 24 proc. wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w 2017 roku. Anatol Chomicz
Średnio co trzeci produkt z kategorii żywności i napojów wprowadzonych w Europie między październikiem 2016 r. a wrześniem 2017 r., miała oświadczenia „naturalne”. Najwięcej takich nowości pojawiło się na bardzo ważnych dla polskiego eksportu rynkach takich jak Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja. Eksperci BZ WBK wskazują, że popularność zdrowych produktów w Europie może być ważną biznesową sugestią dla rodzimych producentów zainteresowanych rozwojem sprzedaży zagranicznej.

- Pod pojęciem „naturalne” kryją się oświadczenia: „organiczne”, „bez sztucznych dodatków i konserwantów”, „wolne od GMO”, „w 100 proc. naturalne” oraz „pełnoziarniste”. – Dwa pierwsze, według danych przywoływanych w raporcie, były w badanym okresie stosowane najczęściej – wyjaśnia Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel

Obejrzyj wideo:
Stół Wielkanocny 2018. Co najlepiej podać najbliższym? "Wieprzowina zdrowsza niż szpinak, zwłaszcza dla dzieci i kobiet w ciąży"

Polska żywność za granicą: coraz wyższe półki

Od 2004 r. do 2017 r. wartość eksportu żywności z Polski zwiększyła się o 22 mld euro, co oznacza wzrost o 421 proc. Co ważne, polska żywność nie tylko gości na stołach całego świata, ale też ma swoją ugruntowaną markę, wynika z raportu „Innowacyjność vs. Zdrowie. Szanse dla marek spożywczych”.

- Jako bank od wielu lat specjalizujący się w finansowaniu branży food&agri, widzimy pewien trend. Kiedyś popularność produktów spożywczych z Polski wynikała z doskonałej jakości, ale w bardzo atrakcyjnej cenie. Wielu producentów sprzedawało pod markami własnymi sieci zagranicznych. Teraz polskie brandy mają już swoją renomę i są za granicą cenione, wybierane właśnie dla walorów smakowych i jakości, niekoniecznie ze względu na cenę. A teraz według nas powoli przychodzi czas, kiedy polscy producenci pokażą, że są w stanie zaspokajać nawet najbardziej wybredne gusta i wypełniać bardzo specyficzne nisze. Myślę, że będą coraz mocniejsi w produkcji żywności funkcjonalnej, w tym w żywności naturalnej. Podczas naszych spotkań Programu Rozwoju Eksportu dyskusja na ten temat wśród przedstawicieli branży była bardzo ożywiona, było słychać wiele entuzjastycznych głosów – mówi Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG Banku Zachodniego WBK.

Warto budować na dotychczasowych sukcesach

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2017 r. wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowy poziom 27,3 mld euro, co oznacza wzrost o 12 proc. w relacji rocznej. Ponad 80 proc. eksportu produktów spożywczych z Polski (w ujęciu wartościowym w PLN) trafia do Unii Europejskiej.

Najważniejszymi odbiorcami są państwa „starej piętnastki” z Niemcami na czele. Eksport do tego kraju stanowił 24 proc. wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w 2017 roku. Nie zmieniły się też pozostałe miejsca na podium. Na drugim miejscu jest Wielka Brytania (9 proc.), zaś na trzecim – Holandia (6,2 proc. udziału). Jednocześnie to właśnie w tych krajach zdrowa żywność jest najbardziej popularna. Spośród wszystkich „naturalnych” nowości wprowadzonych w Europie w okresie od października 2016 do września 2017 aż 17 proc. przypadało na Niemcy. Na Wielką Brytanię – 13 proc., zaś na Francję – 15 proc.

- Polscy producenci mają już rozwinięte relacje z odbiorcami w całej Europie. Wprowadzanie produktów naturalnych może więc odbywać się na zasadzie uzupełnienia już dystrybuowanej tam oferty podstawowej i przy wykorzystaniu dotychczasowych doświadczeń. To na pewno może być czynnik wspierający decyzje polskich firm o zaoferowaniu za granicą produktów dla konsumentów prowadzących zdrowy tryb życia – mówi ekspert.

Zdaniem Dutkiewicz, co do zasady za korzystne i prozdrowotne właściwości produktów spożywczych konsumenci są skłonni zapłacić wyższą cenę a to okazja do wypracowania lepszej marży. – Konsumenci preferujący zdrowy tryb życia to na ogół osoby zamożne i bardzo świadome, które ceną kierują się w niewielkim stopniu a często wcale – dodaje.

Przeczytaj koniecznie!

Pracownicy Biedronki walczą z zarządem o czas pracy. Przygotowują własny spot, na którym nie są tak uśmiechnięci jak w spocie reklamowym właścicieli sieci. Kliknij w ten tekst a dowiesz się, jakie to ma konsekwencje dla robiący zakupy w Biedronce przez niedzielą z zakazem handlu

Naturalność w każdej kategorii i… na całym świecie

Jak pokazuje raport Mintel, w okresie między październikiem 2016 a wrześniem 2017 nowe produkty z oświadczeniami z grupy „naturalnych” pojawiały się w wielu różnych kategoriach produktowych. Najwięcej było ich w kategorii wyrobów piekarniczych (13 proc. wszystkich nowości „naturalnych”), przekąsek (10 proc.), nabiału (10 proc.) oraz w kategorii sosy i przyprawy (również 10 proc.).

- Moda na zdrowe odżywianie jest trendem, który kreuje potencjał dla producentów właściwie z każdego podsegmentu sektora spożywczego. Stąd uważamy, że rozwój naturalnych linii będzie jednym z najwyraźniejszych trendów w branży, inspirowanym popytem z zagranicy, ale też wewnętrznym. Przecież Polacy również jedzą coraz więcej produktów naturalnych – wskazuje Dutkiewicz.

– Innowacje ukierunkowane na zdrowie i dobre samopoczucie to niezwykle inspirujący element strategiczny zarówno dla marek działających wyłącznie na rodzimym rynku, lecz także dla producentów pragnących osiągnąć sukces na innych rynkach europejskich. Obszarami, które są szczególnie interesujące pod kątem dalszych innowacji i które oferują perspektywy wzrostu są między innymi „naturalność”, pozycjonowanie spójne z dietami roślinnymi, czyli wegetarianizm i weganizm, a także pośredni nurt – fleksitarianizm, oraz eksperymenty z atrybutami funkcjonalnymi – mówi Honorata Jarocka z firmy Mintel.

Eksperci są zdania, że dla wielu polskich producentów rynek europejski może być dopiero początkiem eksportowej działalności związanej z żywnością naturalną. Portal Statista, podaje, że przychody generowane przez globalny rynek żywności funkcjonalnej w 2017 r. sięgnęły prawie 300 mld dolarów. Według prognoz do 2022 r. mają wzrosnąć do blisko 442 mld dolarów.

Wideo

Materiał oryginalny: Naturalne jedzenie coraz popularniejsze w Europie. To ogromna szansa dla polskich producentów - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
lol

Zwlaszcza kielbasa z solą drogową

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3