Nie będzie dwóch torów ze Słupska do Trójmiasta?

Alek Radomski aleksander.radomski@gp24.plZaktualizowano 
Ostatnia aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego obniża przewidywaną wartość modernizacji linii 202 z Gdyni Chyloni. Inwestycja obliczana kiedyś na dwa miliardy złotych wychudła do 310 milionów. - Dwóch torów do Słupska może nie być - alarmują specjaliści.

Drugi tor do Słupska z Trójmiasta stoi pod znakiem zapytania. Tym razem za sprawą ostatniej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. I choć rewitalizacja linii kolejowej numer 202 wciąż znajduje się na liście projektów podstawowych, to jednak z mniejszymi funduszami. W najnowszej korekcie zawarto kluczową zmianę.

Aktualna wartość tego projektu obliczana jest na 310 milionów złotych, choć autorzy programu sami przyznają, że to zbyt mało, bo przewidywana wartość prac to już 841 milionów złotych. - Obecnie spółka opracowuje dokumentację projektową dla projektu pn. - Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk - informuje Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK, pytany przez „Głos” o to, na jakim etapie znajduje się kwestia finansowania tej inwestycji.

- Przygotowywanie dokumentacji projektowej zakończy się do IV kwartału 2019 roku. Linia docelowo będzie czterotorowa na odcinku Gdynia Chylonia - Wejherowo, a od Wejherowa do Słupska będzie dwutorowa - zapewnia. Kiedy rozpoczną się prace? PKP PLK informuje, że „po zapewnieniu finansowania” i wskazuje na IV kwartał 2020 roku. - Wynika z tego jasno, że zewnętrznego finansowania na inwestycję nie zapewniono - zauważa na łamach portalu rynek-kolejowy.pl Michał Szymajda.

Tymczasem o zakończeniu prac projektowych już w II kwartale informuje w odpowiedzi na interpelację poselską Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwa Infrastruktury. - Po ich zakończeniu spółka (PKP PLK - dop. red) podejmie decyzję o zakresie rzeczowym omawianej inwestycji, biorąc pod uwagę dostępność środków inwestycyjnych oraz postulaty władz samorządowych i społeczności lokalnych - mówi Bittel.

Ostatnie cięcie wartości modernizacji linii kolejowej 202 nie jest pierwszym. Najważniejszą inwestycję okrojono już przed laty. Za to projektowanie jest w toku.

- Istnieje potrzeba korekty Krajowego Programu Kolejowego w celu dostosowania jego postanowień do aktualnej sytuacji i zminimalizowania zagrożenia dla realizacji całości programu - to cytat ze sprawozdania z lipca 2017 roku. Wówczas, tak jak i ostatnio, zaproponowano zmniejszenie środków przypisanych do modernizacji linii 202 z dwóch miliardów złotych na miliard trzysta dwadzieścia milionów złotych.

Pendolino na testach w Słupsku (wideo)

- Co nie wstrzymuje prowadzenia dalszych działań przygotowawczych, w tym prac projektowych - podkreślano. A te są w toku. W styczniu ubiegłego roku PKP PŁK podpisały dwie umowy o wartości około 30 mln zł. W założeniu modernizacja ma objąć ponad 100 km linii między Gdynią Chylonią a Słupskiem. Dwa dodatkowe tory mają powstać dla ruchu aglomeracyjnego na odcinku Rumia – Wejherowo oraz jeden dodatkowy tor na odcinkach: Gdynia Chylonia - Rumia, Wejherowo – Lębork i Lębork – Słupsk.

Dzięki poprawie przepustowości nadmorskiej linii, przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Geometria torów ma zostać przystosowana do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, zwiększyć przepustowość szlaku i poprawić skomunikowanie regionu. W grę wchodzi też budowa nowych przystanków kolejowych czy wymiana urządzeń sterowania ruchem. Tyle w teorii. W praktyce zakres rzeczowy ma zostać dopiero ustalony. Piszemy o tym na Nie chodzi tu tylko o pieniądze, ale i o terminy. Przebudowę linii zaplanowano do 2023 roku. Jak donosi rynekkolejowy.pl, przy aktualnym tempie prac to termin niemal nierealny.

ZOBACZ TAKŻE: Alarm bombowy na dworcu PKP w Słupsku odwołany

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-04-16T14:58:16 02:00, Wv:

Dlaczego jesteście tacy okropni tyle co ten rząd zrobił to żaden. Ciągle narzekanie weźcie się do roboty. Polak tylko narzeka czy dobrze czy źle.

Czy to MY jesteśmy okropni ???

p
prowincja
Niech żyje Pomorskie!!!! Ku upadkowi prowincjonalnego i powiatowego Słupska. A już od 20-stu lat mogło być zupełnie inaczej.
R
Realista

Już od początku drugi tor pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem budził spore wątpliwości... Dobrze będzie, jeżeli powstanie pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem, gdzie ruch pociągów jest jednak większy.

p
polak

trójmiasto kwitnie a Słupsk pomału się rozpada tak władze dbają

W
Wv

Dlaczego jesteście tacy okropni tyle co ten rząd zrobił to żaden. Ciągle narzekanie weźcie się do roboty. Polak tylko narzeka czy dobrze czy źle.

O
Ojciec Dyrektor

Szanowny Andy !!! Święte słowa , święte Twoje słowa.

A
Andy

Problemem nie jest PiS, problemem są durnie na PiS głosujący.

17-stka

Tylko niezależność od Gdańska i Szczecina może przywrócić normalność w tym regionie.

s
słupszczanin

dalej głosujmy na pis to i skarpet nie będziemy mieli tamtym razem obiecali że będzie środkowopomorskie aco zrobili nic dla naszego regionu

C
Ciężko pracujacy

Ten rząd to kupa cwaniaków oni nie pracują tylko wykonują cwane posunięcia.Ja przychodzę do pracy to pracuję sobie wykonują cwane posunięcia a na ustach frazesy Bóg,honor ,ojczyzna......

M
Mustafa

to normalka znowu gdansk nas okradl jak jest panorama w TVto w gdansku o gdansku itda o Slupsku nic

D
Dr.Oetker

To sensacja na skalę światową,w środku Europy czterdziestomilionowym krajem rządzi grupa wariatów...

E
Edek

niedługo juz niczego nie bedzie....

G
Gość

Ale PiS gardzi ziemią Slupską. Bardziej już tego pokazać nie mogą.

G
Gość

Pieprzyć kolej! Ważne że na dzieci dali i nie kradną jak PO!!!1111oneone

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3