Nie marnuj jedzenia

Anna Czerny-Marecka, anna.marecka@mediaregionalne.pl
Na zakupach nie idź na żywioł. Przemyśl je jeszcze w domu.
Na zakupach nie idź na żywioł. Przemyśl je jeszcze w domu. Fotolia
Obchodzony na całym świecie 16 października Dzień Żywności przypomniał o problemie marnowania jedzenia. W Polsce rocznie ląduje w koszu aż 9 mln ton produktów spożywczych.

Najczęściej wyrzucamy żywność, która szybko się psuje, czyli chleb, warzywa, nabiał i wędliny. Podczas gdy jedzenie się marnuje, my wydajemy na nie coraz więcej. Nie trzeba wie­le, aby to zmienić. Wystarczy wprowadzić w życie kilka prostych zasad.

Planuj zakupy

Wyobraź sobie, że twój dom to małe przedsiębiorstwo, a zakupy to inwestycje. Dlatego istotne jest, aby były odpowiednio zaplanowane i przemyślane. Najlepiej określić potrzeby i oczekiwania domowników, a następnie ułożyć jadłospis na cały tydzień. Zakupy robi się o wiele łatwiej, kiedy wiemy, co w najbliższych dniach będzie­my gotować. Dobrym roz­wią­zaniem jest stworzenie listy produktów, dzięki której o niczym nie zapomnimy, a także nie będziemy kierować się impulsem.

Nie ulegaj promocjom

Dopasuj ilość kupowanych produktów do realnych potrzeb, wielkości i stylu życia całej rodziny. Warto też zwracać uwagę na ceny i porównywać je w kilku sklepach. Pamiętaj, by zbyt łatwo nie ulegać promocjom, okazuje się bowiem, że np. pakiety 2+1 kosztują często więcej niż trzy produkty kupione pojedynczo. Zastanów się również, czy w twojej rodzinie sprawdzą się opakowania XXL. - Dobrym pomysłem jest wybór wędlin plastrowanych w opakowaniach - każda porcja zawiera 100 g wyrobu, czyli odpowiednią ilość do przyrządzenia sycącej przekąski lub kanapek. Tak porcjowane produkty sprawdzą się w kuchni singla i mniejszych rodzinach - radzi Małgorzata Wódkiewicz, ekspert z Zakładów Mięsnych Pekpol Ostrołęka.

Kolejny punkt to data ważności: żywność, której ter­min do spożycia się kończy, często można kupić taniej. Jednak zanim skorzystasz z takiej okazji, zastanów się, czy zużycie jej w tak krótkim czasie jest realne. Poza tym staraj się płacić za zakupy gotówką, ponieważ kiedy płacimy realnymi pieniędzmi, wydajemy ich mniej.

Prawidłowo magazynuj

Nie przeładowuj lodówki, a między produktami zachowaj odstępy pozwalające na właściwą cyrkulację powietrza. Jeśli prawidłowo je rozmieścisz, zapobiegniesz też mieszaniu się zapachów.
Wiele produktów, m.in. pieczywo i mięso, nadaje się do mrożenia. - Mięso i wędliny powinniśmy przechowywać na środkowych półkach lub na górnej półce lodówki. Wędliny i pasztety powinno się trzymać w temperaturze 4-8 stopni Celsjusza, surowe mięso zaś w temperaturze 2 stopni. Najdłuższą trwałością cieszą się wędliny suszone i podsuszane oraz wędzone. Najlepiej każdy rodzaj wędlin przechowywać oddzielnie: w specjalnych plastikowych pojemnikach, na talerzyku przykrytym folią spożywczą, w czystych foliowych worecz­kach - mówi Małgorzata Wódkiewicz. - Mięso radzę przed zamrożeniem osuszyć, a nastę­pnie umieścić w odpowiednim pojemniku, np. hermetycznym, bądź w folii spożywczej.

Bądź kreatywny

Oszczędzanie i rozważna konsumpcja sprzyjają kreatywności w kuchni. Resztki z obiadu staraj się wykorzystać ponownie. Eksperymentuj, wymyślając nowe smaki i połączenia. Krea­tywny kucharz zrobi świetne danie niemal z niczego. Dobrym sposobem może okazać się podawanie posiłków na półmiskach i w wazach. Wtedy każdy nałoży sobie taką porcję, jaką jest w stanie zjeść, a resztę pozostałą w naczyniach można np. zamrozić. Podczas samego przyrządzania potraw pamiętaj o ekologii, czyli minimalizuj zużycie energii. Już samo używanie przykrywek do garnków pozwoli oszczę­dzić jej nawet do 30 proc. Nie bez znaczenia jest także dopasowanie wielkości garnka do palnika - nie należy stawiać wielkiego garnka na mały palnik, ani małego na duży. Kiedy potrawa się zagotuje, zwróć uwagę, żeby zmniejszyć płomień.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

O
Olga LAMBER, Poznań

PRAWIDŁOWA  BIOLOGICZNIE,  PROZDROWOTNA  METODA  ODŻYWIANIA:

Tzw. dla współczesnego człowieka powinna akceptować wszelkie uwarunkowania naszej przyrody, ewolucją narzucone reguły.  Stanowi to trudny problem, ale bez badań; krew, wydzieliny, wydaliny, pierwiastki włosa, jest to absolutnie niemożliwe.

 

WTEDY  MOŻNA  TYLKO  PRZERZUCAĆ  SIĘ  PSEUDO  REGUŁAMI:

Na węch i czucie, również przypuszczenia. Kto zada sobie trud i zbada jak podnosi się poziom cukru przy poszczególnych produktach, jaki jest wpływ tłuszczów i jak, tj. w jakiej ilości się odkładają, jak organizm oddziaływuje na rodzaje białek itd. to wyniki dla wszystkich ludzi są niemal identyczne ew. drobna skala technicznego błędu.

 

A  WIĘC;  PRZY  ZWALCZANIU  WSZELKICH  CHORÓB / OTYŁOŚCI,  RÓWNIEŻ  CUKRZYCY  TYPU  2,  WAŻNA  JEST  WIEDZA:

Klasyfikująca pożywienie na kategorie uwzględniające zawartość tłuszczów, NISKICH  WĘGLOWODANÓW, WYSOKICH  WĘGLOWODANÓW; tj. tych które sprzyjają powstawaniu otyłości i cukrzycy typu 2, a które nie, oraz pozostałych składników. Stosunkowo prostym jest zaznajomić się z tabelami pożywienia wg tzw. INDEKSU  ŻYWIENIOWEGO  TJ. IŻ  PRODUKTU. To wystarcza, aby samemu decydować o łatwym doborze składników swojej diety, co stanowi na szczęście,  rozwiązanie trudnego problemu dotyczącego zwalczania obu chorób. Lekarz rodzinny jednoznacznie, też nam to potwierdzi.

 

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3