Nieruchomości kamieniczne coraz bardziej konkurencyjne dla nieruchomości luksusowych

Aneta Małaszuk-KołodziejczakZaktualizowano 
Aneta Małaszuk-Kołodziejczak, Członek Zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14.
Aneta Małaszuk-Kołodziejczak, Członek Zarządu należącej do PVI spółki Niegolewskich 14. mat. pras.
Hossa na rynku nieruchomości trwa i przyciąga inwestorów celujących w segment luksusowy. W tym roku zauważalnie wzrośnie popyt na apartamenty m.in. w rewitalizowanych kamienicach, będących atrakcyjną alternatywą dla zakupu mieszkań na wynajem

Choć rynek inwestycji w mieszkania na wynajem cieszy się największym powodzeniem, ma też swoje ograniczenia. Szybki wzrost liczby lokali do wynajęcia wymaga odpowiednio dużego popytu ze strony potencjalnych najemców. Pojawienie się nierównowagi może z czasem skutkować nasilaniem się konkurencji cenowej, powodującej spadek opłacalności najmu. Szczególnie narażony jest na to segment lokali najbardziej popularnych, a więc niewielkich i niedrogich mieszkań, kupowanych zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Co prawda rynek najmu daleki jest jeszcze od stanu nasycenia, jednak lokalnie już wkrótce może się na nim pojawić nierównowaga. W efekcie, kupujący płacący coraz wyższe ceny za lokale, mogą mieć trudności z utrzymaniem zakładanej rentowności inwestycji.

Dlatego część inwestorów coraz chętniej rozgląda się za lokalami mniej podatnymi na zawirowania podażowo-popytowe, szukając okazji w segmencie nieruchomości luksusowych, odporniejszym na rynkowe turbulencje. Segment luksusowy obejmuje zarówno apartamenty w nowoczesnych budynkach, jak i rosnące na popularności lokale w rewitalizowanych kamienicach. W obu kategoriach można zaobserwować zróżnicowanie cen za nabycie lokalu, od kilkuset tysięcy do miliona złotych, a czasami nawet do kilku milionów złotych.

Porównując obie kategorie nieruchomości należy zauważyć, że nowych luksusowych obiektów nie powstaje zbyt dużo, a ich budowa koncentruje się przeważnie w największych miastach. Główną trudnością w rozwoju tego segmentu jest niedobór atrakcyjnych działek, a co za tym idzie bardzo wysokie ceny, podwyższające koszty zakupu lokali. Z kolei starych kamienic, nadających się do rewitalizacji nie brakuje ani w dużych, ani w średnich czy mniejszych miastach. W większości przypadków wyróżniają się bardzo atrakcyjną lokalizacją.

Jak wynika z opracowanego na zlecenie inicjatywy Drugie Życie Budynków raportu „Rewitalizacje i modernizacje w Polsce”, gminy przeznaczyły na program odnowy budynków 25 mld zł w latach 2014-2020, a liczbę obiektów przeznaczonych do rewitalizacji oferowanych do sprzedaży przez różnego rodzaju instytucje i firmy szacuje się na ponad 900. Potencjał rozwoju tego rynku jest więc duży, ale niełatwo go wykorzystać m.in. ze względu na skomplikowanie procedur i prac budowlanych.
Wyróżnikami podnoszącymi atrakcyjność i wartość kamienic są walory architektoniczne i historyczne.

Ponadto warto odnotować, że segment nieruchomości kamienicznych jest zróżnicowany pod względem cen lokali i form inwestowania, co czyni go otwartym dla większego grona nabywców niż w przypadku nowych nieruchomości luksusowych.
Atrakcyjna lokalizacja, wyjątkowa atmosfera i prestiż apartamentu w kamienicy, przyciągają szerokie grono najemców często niezależnie od sezonowych wahań koniunktury. To umożliwia osiąganie wysokich i co ważniejsze, stabilnych stóp zwrotu z tego typu inwestycji. Można spodziewać się, że w najbliższej przyszłości będziemy obserwować wzmożone zainteresowanie lokalami „z duszą” w odrestaurowanych kamienicach, nie zabraknie też chętnych na apartamenty w nowoczesnych budynkach.

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Materiał oryginalny: Nieruchomości kamieniczne coraz bardziej konkurencyjne dla nieruchomości luksusowych - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3