Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NIK skontrolował słupskie ścieżki rowerowe. Jest trochę do poprawy

Grzegorz Hilarecki
Grzegorz Hilarecki
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Krzysztof Piotrkowski
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak rozwijana jest i kontrolowana sieć dróg rowerowych w Słupsku. Cóż, zamiast kontrolować wystarczyłoby zapytać osoby, które jeżdżą rowerem, wnioski byłyby te same.

Kontrola, której wyniki teraz podano w Biuletynie Informacji Publicznej odnosi do lat 2019-2022 (I kwartał). Długość ścieżek rowerowych to 31 procent ze 163 km dróg miejskich. Zdaniem kontrolerów długość tras dla jednośladów wzrosła nieznacznie w tym czasie w stosunku do wielkości miasta. Obecnie to 45 km.

"W mieście zapewniono co do zasady prawidłowe utrzymanie stanu infrastruktury rowerowej. Jednakże nadzór prezydenta miasta nad utrzymaniem przez ZIM prawidłowego stanu infrastruktury rowerowej w Słupsku był nie wystarczający, o czym świadczą stwierdzone nieprawidłowości wykazane w trakcie oględzin dróg. Ponadto dla odcinków dróg dla rowerów, które oddano oględzinom zostały wprawdzie zatwierdzone projekty organizacji ruchu, jednak odcinki te nie zostały poddane przez zarządzającego ruchem wszystkim obowiązkowym kontrolom (co najmniej raz na sześć miesięcy) prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego..." - czytamy w wystąpieniu pokontrolnym NIK.

Kontrolerzy zauważyli, złe oznakowanie dróg dla rowerów np. na ulicy Aluchny Emelianow, znaki zakryte przez zieleń, itp.

NIK oceniając miejską strategię zapisaną w dokumentach zauważa, że ścieżki rowerowe w Słupsku nie tworzą spójnej całości, a sieć jest mocno rozwijana w kierunkach wschodnim i zachodnim, pozostawiając centrum bez odpowiedniej infrastruktury rowerowej. Układ ten nie tworzy całości pozwalającej na bezpieczne poruszanie się rowerem bez zatrzymań.

Obecnie ścieżki rowerowe w Słupsku mają długość 45 km a udział rowerzystów wśród osób przemieszczających się po mieście to ledwie 2-3 procent. Wzrost długości ścieżek do 100 km, spowodowałby wzrost udziału rowerzystów w ruchu nawet do 20 procent! To cel miasta na 2035 rok!

NIK przyjrzał się też rowerowi miejskiemu. Kontrolerzy uznali, że tu wszystko jest w najlepszym porządku. Dodajmy, że w 2021 roku rowery miejskiej wypożyczono 6.229 razy (39 razy na dzień), a w 2022 - 2.078 (28 razy na dzień).

W odpowiedzi na kontrolę wiceprezydent Marek Goliński odpisał, że miasto "dołoży wszelki starań" by kontrole przeprowadzane były z należytą starannością i terminowością. Infrastrukturę rowerową w Słupsku w przyszłym roku czekają więc regularne kontrole.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza