Rząd przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników. Zakłada on likwidacje NIP-u dla osób fizycznych. Projekt jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. Jednak w dalszym ciągu trwają prace nad ostatecznym kształtem nowelizacji w komisji finansów publicznych.
Projekt ustawy zakłada, że osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub niebędąca zarejestrowanym podatnikiem VAT przy rozliczaniu się z fiskusem będzie musiała podać tylko jeden numer identyfikacyjny PESEL. NIP nie będzie już niezbędny, by poprawnie się rozliczyć. Jak na razie, jest to tylko projekt ustawy. Jeśli wejdzie w życie, ułatwi znacząco kontakt z urzędem skarbowym.
- Ten projekt to duże uproszczenie dla podatnika. Pod warunkiem, że faktycznie wejdzie w życie. Dzięki tej zmianie podatnik uniknie częstego błędu, jakim jest wpisywanie NIP-u pracodawcy zamiast swojego - tłumaczy Zdunek, zastępca naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku.
Tego typu błąd jest częstym powodem, dla którego urząd skarbowy wzywa podatnika w celu poprawy zeznania. Projekt zakłada również uproszczenie procedury nadawania NIP-u. Obecnie numer nadawany jest przez naczelnika urzędu. W momencie kiedy dochodzi do błędów, urząd musi wszczynać długotrwałe procedury naprawcze.
- Projekt zakłada, że NIP będzie nadawany nie w drodze czynności, a decyzji administracyjnej - tłumaczy Zdunek.
Obecnie każdorazowa decyzja o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej musi być doręczona, co generuje koszta. Rząd chce, by zmiany weszły w życie z 1 lipca. Nie ulega wątpliwości, że zmiany, jakie chce wprowadzić, są dobre. Ułatwią kontakt z urzędem skarbowym. Szkoda, że nikt nie pomyślał o takim rozwiązaniu dużo wcześniej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?