Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan może zaszokować

(wir)
Najnowsza Primera Nissana
Najnowsza Primera Nissana Fot. Nissan Poland LTD
Wstrzymać oddech, wjeżdża nowa Primera

Tylko zatwardziały zrzęda może powiedzieć, że takim autem kieruje nie człowiek, ale elektronika, która nie pozwoli nawet na drobną stłuczkę. Nafaszerowane elektroniką auto może człowieka uzależnić tak samo, jak komputer.
W przypadku nowej Primery Nissana w takim gderaniu jednak coś jest na rzeczy, bo w segmencie aut klasy średniej tak zelektronizowanego auta jeszcze nie było. Zobaczymy je i wypróbujemy już w najbliższy weekend, gdy autosalony Nissana będą miały swoje "Dni otwarte". Do autoryzowanego dilera Nissana Pawła Wraszewskiego w podsłupskich Bolesławicach trafi Primera w wersji kombi, która oprócz modelu sedan pochodzi z produkcji europejskiej fabryki tego japońskiego koncernu samochodowego w brytyjskim Sunderland. Latem tego roku rozpocznie się tam produkcja trzeciego modelu nowej Primery - hatchbacka projektowanego specjalnie na europejski rynek.
Tymczasem producent zapowiada, że najnowsza generacja tego auta to pierwsza konstrukcja Nissana, prezentująca nowy kierunek koncepcji projektowania samochodów. Polega ona na połączeniu śmiałej stylizacji nadwozia z zaawansowaną i jednocześnie prostą w obsłudze technologią. Kierowanie tym autem będzie jednak wymagało pewnej podzielności uwagi ze względu na konieczną obserwację drogi, jak też spoglądanie na ekran monitora w środkowej części deski rozdzielczej. Tutaj właśnie tkwi wyświetlacz różnych funkcji elektronicznego mózgu Primery: zintegrowany system audio, nawigacja satelitarna, informacja drogowa oraz wentylacja i klimatyzacja wnętrza. Ekran ten jest umieszczony pod zestawem analogowych wskaźników, m.in. prędkościomierza, obrotomierza, które też przemieszczono z tradycyjnego ich miejsca za kołem kierownicy na środek deski rozdzielczej.
Jak bardzo nowoczesna jest nowa Primera mogą świadczyć jej funkcje zapobiegające zderzeniom podczas manewrów cofania, czy też w jeździe do przodu, np. w zwartych kolumnach. Cofając kierowca już nie musi odwracać głowy, wystarczy obserwacja obrazu na ekranie, przekazywanego przez kamerę zainstalowaną nad tylną tablicą rejestracyjną. Kamera uruchamia się automatycznie po włączeniu wstecznego biegu.
Innym, również awangardowym rozwiązaniem Primery jest system ICC (Inteligent Cruise Control), czyli inteligentny system kontroli jazdy. Jego działanie polega na wykorzystaniu wiązki promieni lasera, który z kolei integruje działanie układów sterowania silnikiem i kontroli stabilności auta (ESP) w celu zapewnienia stałej, tzn. bezpiecznej odległości samochodu od pojazdu jadącego przed nim.
O tych i innych nowinkach Primery wkrótce napiszemy szerzej, pewnie też przetestujemy to fascynujące auto. A na razie dodajmy jeszcze, że Primera będzie występowała na naszym rynku w trzech wersjach wyposażeniowych (Visia, Tekna i Acenta) oraz z czterema rodzajami silników, w tym jednym turbodieslowskim. Rozpiętość cen od 68900 do 121000 zł za najbardziej bogato wyposażone (wersja Acenta) kombi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza