W przetargu wzięły udział dwie firmy, a oferta Newagu była korzystniejsza względem konkurencyjnej Pesy. Na zamówienie województwo pomorskie początkowo miało przeznaczyć ok. 55 mln złotych, ale złożone oferty znacząco przekraczały ustalony budżet. Sejmik województwa wyraził jednak zgodę na zwiększenie finansowania inwestycji. Ostatecznie, nowe Impulsy mają kosztować ok. 70 mln złotych. Umowa ma być podpisana niebawem, a pojazdy wyjadą na tory w ciągu następnych 24 miesięcy. Obecnie, pociągi Impuls obsługują m.in. połączenie Słupsk-Elbląg. Jeden z nowych zespołów trakcyjnych ma także dojechać do Słupska, jak i do Ustki – przynajmniej początkowo.
- Jak czytamy w specyfikacji zamówienia, obejmuje ono dwa typy pojazdów– podstawowo po 1 ezt każdego typu. Pojazdy zaplanowano do kursowania po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253. Do czasu elektryfikacji pojazdy typu 1 przeznaczone będą do obsługi linii nr 9 Malbork – Gdańsk Główny, 131 Tczew– Smętowo, 202 Gdańsk Główny – Słupsk, 204 Malbork – Elbląg oraz 405 Słupsk – Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna – Iława – Olsztyn – Iława – Gdynia Główna; ezety drugiego typu będą w pierwszej kolejności obsługiwać połączenia kolejowe na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250) – informuje rzecznik prasowy Marszałka Województwa Pomorskiego.
Na pewno będą dwa pojazdy, ale jest szansa na kolejne. Ogłoszony wiosną przetarg zawierał bowiem opcję zakupu nawet 29 kolejnych składów. To, ile ostatecznie nowych pojazdów wyjedzie na pomorskie tory, uzależnione będzie od wysokości dofinansowania, jakie województwo otrzyma od Unii Europejskiej. Na ten temat niestety jeszcze nic konkretnie nie wiadomo.
- Jeśli chodzi o dofinansowanie – nadal czekamy na konkrety dotyczące nowej perspektywy unijnej. Kiedy będzie wiadomo ile pieniędzy trafi na Pomorze, jednocześnie okaże się ile pociągów możemy kupić – informuje rzecznik.
Było już wspomniane, że Impulsy komunikują Słupsk z Elblągiem, ale pojazdami tymi dojedziemy także do Koszalina czy Szczecina. Charakteryzują się wysoką niezawodnością, są niskopodłogowe i nie posiadają drzwi międzywagonowych.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?