Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe standardy w Słupsku. Więcej parkingów i dłuższa droga do szkoły

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Dodatkowe miejsca dla rowerów zyskać mają też mieszkańcy przyszłych bloków.
Dodatkowe miejsca dla rowerów zyskać mają też mieszkańcy przyszłych bloków. Magdalena Olechnowicz/ zdjęcie ilustracyjne
Zmiana standardów urbanistycznych dla miasta to propozycja władz Słupska, którą zająć mają się radni. Pomysł jest taki, aby w przypadku zabudowy jednorodzinnej zobowiązać dewelopera do budowy większej liczby miejsc parkingowych. Dodatkowe miejsca dla rowerów zyskać mają też mieszkańcy przyszłych bloków.

Standardy urbanistyczne, to jeden z ważniejszych dokumentów dla samorządu w kontekście jego rozwoju. W praktyce są odpowiedzią miasta na tzw. “lex deweloper”, czyli spec ustawę mieszkaniową, która umożliwia inwestorom na załatwianie budowlanych formalności w przyspieszonym tempie. Jej przepisy zezwalają np. na budowę bloków na terenach pokolejowych czy poprzemysłowych, ale też dopuszczają niezgodność inwestycji z zapisami planu miejscowego. Słupski ratusz podkreśla, że z jednej strony rodzi to pewne zagrożenia, m.in. związane z konfliktami funkcjonalnymi i przestrzennymi oraz dysharmonią zabudowy, z drugiej jednak strony pozwala na uwolnienie gruntów, które przez lata nie były brane pod uwagę, jako potencjalne tereny zabudowy mieszkaniowej. Dodajmy, że niektóre empezety nie pozwalają na zabudowę mieszkaniową, a spec ustawa dopuszcza zabudowę wbrew obowiązującym planom.

Osiedle Nowa Zamiejska przy ul. Zamiejskiej. To 96 mieszkań w blokach o niskiej zabudowie

Największe i najciekawsze inwestycje budowlane w mieście. Sp...

Od 2018 roku, czyli wejścia w życie “lex deweloper” do UM Słupsk wpłynęło osiem wniosków, w których powoływano się na łagodzące formalizm nowe przepisy. Pozytywnie rozpatrzono tylko trzy z nich. Mowa o inwestycji na rogu ul. Korfantego i Zaborowskiej, która z usługowej stała się usługowo-mieszkaniową i ponad setce nowych domków między ul. Szpilewskiego, Korfantego i Mireckiej. Z kolei na osiedlu Przylesie - jak informuje ratusz - zamiast ciągu usługowego będzie mieszkaniówka.

Jednak aby uzyskać zgodę inwestor musi spełnić szereg wymagań, które precyzują właśnie standardy. Konieczne jest też uzyskanie zgody rady miasta. Wkrótce kryteria mają ulec zmianie.

- Analizowaliśmy kilka decyzji wydanych w ramach ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących - mówi Maciej Araszkiewicz, dyrektor Wydziału Polityki Przestrzennej UM Słupsk. - Stwierdziliśmy, że niektóre wskaźniki ze standardów są nieadekwatne, jak np. odległość od szkoły. Wcześniej przyjęto takie same wartości dla zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej, a dla zabudowy jednorodzinnej jest możliwość zwiększenia odległości, z czego chcemy skorzystać.

Po zamianach domy jednorodzinne będą mogły być lokalizowane w odległości do 3 km, a nie jak do tej pory 1,5 km od najbliższej szkoły podstawowej. W przypadku bloków obowiązywać ma dalej 1500 metrów.

W nowych standardach zwiększy się za to liczba miejsc parkingowych przy domach jednorodzinnych budowanych przez inwestorów, którzy chcą opierać się o "lex deweloper". Obok jednego wyznaczonego przydomowego parkingu konieczne będzie wygospodarowanie pół miejsca na każde projektowane mieszkanie. Zabudowę wielorodzinną pozostawiono bez zmian. Jest to 1,5 miejsca na każde mieszkanie oraz 0,2 ogólnodostępnego miejsca na każde mieszkanie projektowane. Docelowo z jednego do dwóch podskoczyć ma też liczba miejsc parkingowych dla rowerów w nowych blokach.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza