Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesne technologie czuwają nad podopiecznymi słupskiego MOPR-u

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
System i opaska SOS zapobiegła już nieszczęściu w Słupsku.Dzięki środkom pozyskanym z Unii Europejskiej usługateleopieki jest całkowicie bezpłatna.
System i opaska SOS zapobiegła już nieszczęściu w Słupsku.Dzięki środkom pozyskanym z Unii Europejskiej usługateleopieki jest całkowicie bezpłatna. Fot. Łukasz Capar
Pomaga w codziennym funkcjonowaniu, alarmuje w nagłych wypadkach, monitoruje i czuwa. Nowoczesnym systemem teleopieki Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie objęto już 200 osób. Działa, sprawdza się i ratuje ludzkie życie.

Rewolucja technologiczna stała się faktem i objęła podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku. Mowa o teleopiece, czyli systemie urządzeń elektronicznych zainstalowanych w mieszkaniach seniorów i osób z niepełnosprawnością. Centralkę, dwa czujniki ruchu oraz opaskę SOS, za pomocą której wzywa się pomoc można rozszerzyć w zależności od potrzeb o czujniki gazów palnych i tlenku węgla. Jest nawet opcja, która uruchamia w opasce SOS możliwość dokładnej lokalizacji użytkownika, co ma szczególne znaczenie w przypadku seniorów z zaawansowaną demencją oraz w przebiegu choroby Alzheimera.

Zainstalowane urządzenia zapewniają całodobowy, nieprzerwany monitoring użytkowników prowadzony przez wyspecjalizowaną firmę z Krakowa, która w przypadku wystąpienia niepożądanych zdarzeń (np. ulatniający się gaz, czy znacznie podwyższone tętno), za pośrednictwem opaski SOS może nawiązać głosowy kontakt z domownikiem i poinformować o zagrożeniu, a w razie konieczności wezwać służby ratunkowe.

Właśnie takie zdarzenie miało miejsce jakiś czas temu. Nieświadoma niczego seniorka ze Słupska krzątała się po mieszkaniu, kiedy to, w centrum monitoringu w Krakowie odebrano sygnał o dużym stężeniu gazu w jej mieszkaniu. Operator natychmiast wszczął procedurę alarmową, za pośrednictwem opaski SOS skontaktował się ze starszą panią, poprosił o otwarcie okien i sprawdzenie, czy przypadkiem nie zgasł gaz na kuchence. Jednocześnie na miejsce zdarzenia wezwał straż pożarną, a do czasu przyjazdu służb pozostawał w kontakcie głosowym z seniorką. Po przyjeździe straży pożarnej okazało się, że rozszczelniła się instalacja gazowa i nastąpił duży wyciek gazu, grożący wybuchem. Tym samym udało się zapobiec kolejnemu ludzkiemu dramatowi.

Trwa głosowanie...

Czy wprowadzenie systemu teleopieki to dobry pomysł? Sprawdzi się?

System teleopieki w Słupsku to nie tylko ratowanie życia, ale także możliwość łatwego poproszenia o pomoc w codziennym funkcjonowaniu. Za pośrednictwem opaski SOS i po naciśnięciu jednego guzika możemy połączyć się z operatorem np. w sytuacji cieknącego kranu, czy zwykłej ludzkiej potrzeby porozmawiania z drugim człowiekiem. W takich przypadkach rozmowa zostanie przekierowana do Lokalnego Punktu Koordynującego w Słupsku, obsługiwanego przez Fundację Progresja, której pracownik lub pełniący dyżur specjalista (psycholog, prawnik) za pośrednictwem telefonu udzieli stosownych porad i wyjaśnień, a w razie potrzeby zapewni inne stosowne wsparcie.

Fundacja może zapewnić usługi asystentów osób niepełnosprawnych, którzy np. pomogą w dotarciu do lekarza, a przysłowiowy cieknący kran lub inne drobne naprawy zostaną przeprowadzone przy wykorzystaniu „usługi złotej rączki”. Skąd pomysł na system? - Chcieliśmy wyjść naprzeciw wyzwaniom natury demograficznej i prognozom w tym obszarze dla miasta Słupska - informuje Klaudiusz Dyjas, dyrektor MOPR.

- Przede wszystkim uwzględnić też potrzeby i oczekiwania seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami. Tak zrodziła się idea teleopieki, ale teleopieki rozumianej jako system wzajemnych powiązań, w którym obok nowoczesnych rozwiązań teletechnicznych pojawia się także czynnik ludzki i bezpośrednia obecność drugiego człowieka. Do współpracy zaprosiliśmy Fundację Progresja, i tak, po kilku miesiącach rozmów, wertowania dostępnych materiałów, wizyt studyjnych, testów sprzętu, zrodziła się ostateczna wizja, którą dziś realizujemy W Słupsku systemem objęto około 200 osób, a Słupsk jest jednym z polskich miast, w którym objęto tak duży odsetek mieszkańców.

W planach jest pozyskanie środków finansowych na rozwój i udoskonalenie usługi, a także objęcie nią jeszcze większej liczby osób. Dzięki środkom z Unii usługa świadczona jest całkowicie bezpłatnie.

Zobacz także: Pracownicy MOPR protestowali w słupskim ratuszu.

Pracownicy MOPR protestowali w słupskim ratuszu [zdjęcia]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza