Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy biletomat w ratuszu, stare problemy. Słupszczanin nie może zarejestrować auta, bo jego sytuacja jest wyjątkowa

Wojciech Nowak
Wojciech Nowak
Nowy biletomat, stare problemy? Na horyzoncie możliwość rezerwacji wizyt online dla interesantów Ratusza.
Nowy biletomat, stare problemy? Na horyzoncie możliwość rezerwacji wizyt online dla interesantów Ratusza. Krzysztof Piotrkowski
Działający od ponad miesiąca nowy biletomat dla interesantów wydziału Centrum Obsługi Mieszkańców w słupskim ratuszu wydaje bilety na konkretne godziny w danym dniu, gwarantując, że umówione w ten sposób spotkanie z urzędnikiem dojdzie do skutku tego samego dnia, którego pobrany został bilet. Niestety, pan Tomasz (nazwisko do wiadomości redakcji) nie może z niego skorzystać i w konsekwencji nie może zarejestrować samochodu.

Ile jest wydawanych biletów?

Liczba wydawanych przez urządzenie biletów uzależniona jest od dnia tygodnia, a także liczby uruchomionych w danym dniu stanowisk obsługiwanych przez urzędników. W przypadku usługi rejestracji pojazdów harmonogram przewiduje średnio 18 rejestracji dziennie na stanowisko (w poniedziałki nieco więcej, w piątki - mniej).
- W przypadku, gdy uruchomione mamy trzy lub cztery stanowiska, daje to średnio 54 rejestracje dziennie dla trzech stanowisk lub 72 dla czterech. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że wyliczenia te prowadzone są na podstawie harmonogramu i mogą trochę się różnić od rzeczywistości. W chwili obecnej otwarte są zazwyczaj trzy stanowiska, co spowodowane jest okresem urlopowym. Dodam też, że w Centrum Obsługi Mieszkańców dziennie obsługiwanych jest 350 spraw – wyjaśnia Monika Rapacewicz, rzecznik Urzędu Miejskiego w Słupsku.

Kolejki do biletomatu

Biletomat uruchamia się automatycznie o godzinie 7.30, czyli w chwili otwarcia urzędu dla mieszkańców, a ci ustawiają się w kolejkę oczekujących już od 7 rano lub wcześniej. W artykule skupiliśmy się na usłudze rejestracji pojazdów, ponieważ taką sprawę - od ponad tygodnia – próbuje załatwić pan Tomasz, który jest osobą niepełnosprawną. Mężczyzna zakupił samochód, ale bez pomocy opiekuna, który jest do jego dyspozycji około godziny 11, nie jest w stanie wcześnie rano dotrzeć do UM, stanąć w kolejce oczekujących do biletomatu by pobrać bilet i zarejestrować pojazd.

- Kiedy po godzinie 11, wspólnie z opiekunem jesteśmy już w ratuszu, biletomat nie wydaje już biletów. Wszystkie na dany dzień są już wydane. Rozumiem, że możliwe jest dostanie się do urzędu na wózku inwalidzkim, że jest winda, ale ja nie jestem w stanie samodzielnie zejść po schodach, kiedy wychodzę ze swojego mieszkania w bloku. Dlatego właśnie oczekuję na opiekuna. Czy nie byłoby możliwe w wypadku osoby niepełnosprawnej, która "nie zdąży" rano do kolejki do biletomatu, aby np. pracownik Ratusza pobrał dla niej bilet np. na godzinę 12, następnie przekazał tej osobie, gdy ta zjawi się już ze swoim opiekunem? W ramach wyjątku? Rozumiem, że nie jest to uczciwe, ale jakiś czas temu Miasto informowało o tym, że powstanie specjalna strona internetowa, która umożliwi umawianie wizyt z wyprzedzeniem, ale póki co cisza, a to rozwiązałoby problem, z którym się zmagam nie tylko ja, ale cała masa mieszkańców. Teraz wygląda na to, że zamiast kolejek do gabinetów urzędników, mamy kolejki do biletomatu – mówi pan Tomasz.

System kolejkowy i połączony z nim biletomat nie oferuje odrębnej kolejki dla obsługi osób z niepełnosprawnościami, ale istnieje możliwość „rezerwacji” wizyty w szczególnych przypadkach (między innymi osób z niepełnosprawnościami) i takie rozwiązanie jest czasami stosowane.

- Tego typu potrzeby rozpatrywane są zawsze indywidualnie. Takie działanie możliwe jest w naprawdę wyjątkowych sytuacjach, dla osób realnie potrzebujących pomocy. Apelujemy też o zaniechanie prób nadużywania tej formy rezerwacji wizyt, bo mogłoby to skutkować tym, że system kolejkowy straciłby swoje przeznaczenie. Podsumowując: szczególne sytuacje naszych mieszkańców są uwzględniane. Co do „rezerwacji” biletu za pośrednictwem wcześniejszego pobrania go przez pracownika UM obawiamy się, że publiczny odbiór sytuacji, w której pracownik urzędu pobiera bilety przed osobami z kolejki, byłby skrajnie nieprzychylny. Jak wytłumaczyć osobom oczekującym od 7 rano, że przed właściwą kolejką bilety pobiera pracownik? – tłumaczy Monika Rapacewicz.

Umawianie wizyt online

Na jakim etapie są prace tworzenia serwisu internetowego, który pozwoli na umawianie wizyt z wyprzedzeniem? W piątek, 9 lipca, Ratusz sfinalizował zakup tzw. „bramki sms”, która była ostatnim elementem potrzebnym do uruchomienia rezerwacji internetowych. Dzięki temu możliwe będzie dokonanie rezerwacji wizyty z wyprzedzeniem do dwóch tygodni.

- W tym tygodniu chcemy przetestować usługę i - jeżeli funkcjonalność będzie działała bez zarzutu - uruchomić rezerwacje na przyszłotygodniowe wizyty – dodaje na koniec rzecznik UM.

System internetowych rezerwacji wizyt jest od dawna wyczekiwany przez interesantów słupskiego UM i na pewno z jego działaniem związane są duże nadzieje. Czy umawianie wizyt online rozładuje kolejki i pomoże osobom niepełnosprawnym, a także tym, które nie mogą pobrać biletu w godzinach porannych?

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza