- Zwodowany został on w 11 czerwca 2010 roku. Głównym przeznaczeniem statku jest poszukiwanie oraz podejmowanie rozbitków, udzielanie im kwalifikowanej pomocy medycznej, transport poszkodowanych na ląd a także gaszenie pożarów na innych jednostkach pływających oraz ich holowanie - mówi kapitan "Orkana" pan Dariusz Kamiński.
- Jest to jedna z najnowocześniejszych jednostek tego typu w Polsce i Europie. Oprócz statku na którym się znajdujemy wybudowano także dwie bliźniacze jednostki. Są to "Passat" oraz "Sztorm" które stacjonują w Świnoujściu oraz na Helu. Nasza jednostka jednorazowo może podjąć około 150 rozbitków. Maksymalna prędkość jaką możemy rozwinąć to 24 węzły. Na statku pracuje 7 osób załogi - dodaje Kamiński.
Wspomniane statki zbudowane zostały w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13. Wartość projektu to niespełna 39 milionów zł.
"Orkan" ma 37 metrów długości i nieco ponad 8 szerokości. Jego zanurzenie to nieco ponad 2,5 metra. Napędzany jest silnikami benzynowymi (2x 1440 kW) oraz (1x2040kW). Jednostka wyposażona jest między innymi w optoelektroniczny system poszukiwania rozbitków, a także w siatki burtowe do podejmowania z morza rozbitków o napędzie hydraulicznym. Na slipie rufowym zlokalizowana jest łódź, która w razie potrzeby może być spuszczona na wodę i użyta w akcji ratunkowej.
Nowa jednostka ratownictwa zastąpiła starego i wysłużonego już "Zefira", który wybudowany został w roku 1975 i należał do kutrów ratowniczych typu R-17. Była to jednostka dużo mniejsza. Jednorazowo mogła podjąć około 50 rozbitków.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?