Nowy statek ratowniczy w Ustce (zdjęcia)

Mariusz Surowiec
Nowy statek ratowniczy w Ustce.
Nowy statek ratowniczy w Ustce. Mariusz Surowiec
Ustecka, Brzegowa Stacja Ratownicza została wyposażona w nową jednostkę pływającą. Jest nim zbudowany w stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni statek ratowniczy I kategorii typu SAR 3000 o nazwie "ORKAN".

ORKAN nowa jednostka pływająca w Ustce

- Zwodowany został on w 11 czerwca 2010 roku. Głównym przeznaczeniem statku jest poszukiwanie oraz podejmowanie rozbitków, udzielanie im kwalifikowanej pomocy medycznej, transport poszkodowanych na ląd a także gaszenie pożarów na innych jednostkach pływających oraz ich holowanie - mówi kapitan "Orkana" pan Dariusz Kamiński.

- Jest to jedna z najnowocześniejszych jednostek tego typu w Polsce i Europie. Oprócz statku na którym się znajdujemy wybudowano także dwie bliźniacze jednostki. Są to "Passat" oraz "Sztorm" które stacjonują w Świnoujściu oraz na Helu. Nasza jednostka jednorazowo może podjąć około 150 rozbitków. Maksymalna prędkość jaką możemy rozwinąć to 24 węzły. Na statku pracuje 7 osób załogi - dodaje Kamiński.

Wspomniane statki zbudowane zostały w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-13. Wartość projektu to niespełna 39 milionów zł.

"Orkan" ma 37 metrów długości i nieco ponad 8 szerokości. Jego zanurzenie to nieco ponad 2,5 metra. Napędzany jest silnikami benzynowymi (2x 1440 kW) oraz (1x2040kW). Jednostka wyposażona jest między innymi w optoelektroniczny system poszukiwania rozbitków, a także w siatki burtowe do podejmowania z morza rozbitków o napędzie hydraulicznym. Na slipie rufowym zlokalizowana jest łódź, która w razie potrzeby może być spuszczona na wodę i użyta w akcji ratunkowej.

Nowa jednostka ratownictwa zastąpiła starego i wysłużonego już "Zefira", który wybudowany został w roku 1975 i należał do kutrów ratowniczych typu R-17. Była to jednostka dużo mniejsza. Jednorazowo mogła podjąć około 50 rozbitków.

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej

Bezwzglednie dobrze, ze Ustka otrzymala te jednostke.

Jednak od wielu lat, odchodzi sie od stosowania silnikow napedzanych benzyna, ze wzgledu na koszty i bezpieczenstwo.

g
gosc

Swoją drogą poprawnie w żargonie technicznym nie używa się słowa silnik benzynowe, tak samo jak poprawnie nie powinno się używać słowo silnik diesla. Na silnik benzynowy powinno w szanującej się gazecie mówić silnik z zapłonem iskrowym bądź silnik niskoprężny, a na "diesla" np: silnik wysokoprężny. Nie tylko w gp24 pracują ludzie co nie mają pojęcia o technice (w Polsce używa się słowa technika, a nie technologia tak na przyszłość dla co poniektórych redaktorów), co rusz w portalach motoryzacyjnych jakiś redaktor po technikum samochodowym używa słowa silnik benzynowy albo diesla. Tak to sobie redaktorzy mogą mówić o silnikach wśród znajomych, na portalu szanującej się gazety powinny być używane poprawne sformułowania zgodne ze słownikiem, że tak sobie z Głosu Pomorza zażartuje .

131

Ludzie czy wy nie macie żadnego sumienia ? Jak możecie krytykować taką inwestycję, którą dba o wasze bezpieczeństwo.. Jestem pewien że za jakiś czas ktoś przypomniałby sobie o Zefirze w jakim jest stanie i też byłyby komentarze krytyczne że nic się nie robi..

G
Gość z nad morza
Czy napęd bęzynowy to nie pomyłka?
Henryk.

Silniki główne:
1 x MTU typ 12V4000M90
moc nominalna MRC 2880/2040 kW
obroty nominalne RPM 2250/2100
2 x MTU typ 16V2000M72
moc nominalna MRC 2033/1440 kW
obroty nominalne RPM 2410/2250
- 3 linie wałów
- 3 śruby napędowe
2 x zespoły prądotwórcze prądu przemiennego VOLVO PENTA typ D9MG/HCM 434 C, 3 x 400 V, 50Hz, każdy
o mocy po 160 kW

2735HP (2040kW) @ 2100RPM. MTU 4000 silniki okrętowe. Wszędzie tam, gdzie jest zapotrzebowanie na najwyższą niezawodność, łatwość obsługi i kompaktowe wymiary, silniki serii 4000 są pierwszym wyborem: w jachtów, a także w workboats i promów lub statków rządowych, łodzi policyjnej i łodzi patrolowych.
Innym typowym zaletą "4000" silnika jest jego wysoka sprawność, który opiera się nie tylko na niskie zużycie ale także na atrakcyjną cenę i dużą trwałość.
Cechy:

V 12 Cylinder
2735HP (2040kW) @ 2100RPM
4-suwowy silnik diesla chłodzony cieczą
4-litrów pojemności skokowej
oraz z wtryskiem Common Rail
Indywidualne 4-zaworowe głowice cylindrowe z żeliwa szarego z centralnie umieszczonym wtryskiwacza
Triple-wall kolektor chłodzony wodą
Sequential turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowującego
Split-system chłodzenia za pomocą wymiennika ciepła z płyt tytanowych
Układ wtryskowy Common rail o ciśnieniu pompy wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczy poszczególnych akumulatorze
Czteropunktowe zawieszenie silnika system z elementów sprężystych

O 4000 MTU SERIES Common Rail

Przez konstrukcję 4000 MTU serii, TBO-tych (czas przed remontu) aż 30000 godzin, a nawet dłużej można osiągnąć w zastosowaniach komercyjnych.
The Series 4000 4litres fabularne na cylinder przemieszczenia i wtryskiem Common Rail oferuje jedne z najniższych zużycia paliwa w przemyśle. Seria 4000 to kompaktowy i lekki silnik jest bardzo wydajny z sekwencyjnym turbodoładowaniem w większości modeli do najwyższej przyspieszenie i wydajność.
Oferuje niezrównaną gęstość mocy w zakresie objętości do zasilania wskaźnika i mocy do masy wskaźnika w połączeniu z wysiłku rozwijania mocy i momentu obrotowego dolnego końca, ze względu na unikalną sekwencyjnym turbo MTU technologii ładowania.
Z zakresu konnym od 940hp do 5765hp 4000 silnik Series pasuje różnych zastosowań, w tym holowników, promów, super jachtów i okrętów wojennych. Szczególny nacisk został złożony do obsługi silnika, gdy silnik jest w stanie być częściowo odbudowany w SITUE bez konieczności posiadania wziąć silnik z powrotem do obiektów usługowych.
g
gosc

Czy napęd bęzynowy to nie pomyłka?
Henryk.

Pomyłka, jeżeli już to statki ratownicze wyposaża się w turbiny gazowe, ewentualnie silniki wysokoprężne. Prawdopodobnie ze względu na charakterystykę zadań okrętu ratowniczego zamontowano w nim turbiny gazowe ta opcja jest najbardziej prawdopodobna, oczywiście może mieć też silniki wysokoprężne, ale w nowoczesnych konstrukcjach ratowniczych stosuje się turbiny gazowe jako podstawowe źródło naoędu.

T
Takijeden
Czy napęd bęzynowy to nie pomyłka?
Henryk.

jak benzyna podrożeje to zawsze będzie można na LPG przerobić
p
puma :)

Nie dawno 2 helikoptery popsuły sie w akcji podejmowania chłopa po wylewie na kutrze,wiec jak najszybciej trzeba wymieniać jednostki ratunkowe a nie wkładać popaprańcom do kieszeni,płacicie podatki po to by wyjechała po WAS karetka,a na morzu ludzie znajdują sie w najbardziej niesprzyjającym miejscu ,w wodzie .Wiec nie gadajcie ,ze to az tak duzo kasy na 3 jednostki na całe wybrzeze ,,zauważcie tylko ile wydaje się ml dów na głupoty w tym kraju,az tu po 30 latach taki HIT. W KOŃCU ,niech stoi w porcie i czeka to jego zadanie,oby nie musiał wypływać w morze POZDRAWIAM WSZYSTKICH RATOWNIKÓW ,W KOŃCU O WAS I O NAS POMŚLELI BRAWO

D
DES

A czy ratowanie Ciebie jak będziesz miał zawał serca warte jest utrzymywania pogotowia ratunkowego i szpitali? W końcu żarłeś holesterol na własne życzenie... Twoje dziecko też nie powinno bawić się na placu zabaw albo grać w piłkę, tak? Bo jak złamie rękę to szkoda kasy na ratowanie- może być krzywa....
Troche pomyślunku....
Niezła jednostka, będzie bezpieczniej!

H
Henryk

Czy napęd bęzynowy to nie pomyłka?
Henryk.

g
gosc

Będziemy teraz przeliczać życie ludzkie na złotówki?. Mamy nie ratować ludzi i nie wyciągać ich z wody bo zbudowanie takiego statku kosztuje?.

A co jeżeli ta osoba wyciągnięta z wody wynajdzie lek na raka, zostanie premierem i sprawi, że ten kraj stanie się gospodarczą potęgą?. Ten statek według ciebie i twoich absurdalnych poglądów jest po to, żeby wyciągać topielców, którzy się chcą utopić?. On nie będzie wypływał do katastrof morskich i ratowania ich ofiar tylko i wyłącznie wypłynie po jakiegoś topielca, który sam chce się utopić?. Zamiast się cieszyć, że nasze ratownictwo morskie otrzymało nowoczesny sprzęt, którym można uratować wiele istnień ludzkich, to jeden idiota uważa, że to za drogie bo będzie ratować samobójców. Co ty masz w miejscu, w którym powinien być mózg?.

P
Przemo

Halo halo Gp24 , nie Zefir tylko Powiew
ogarnijcie sie tam wkoncu

p
psit

czy ratowanie topielca który chce się utopić jest warte tych kosztów..
Ja zainwestował bym w arkę Noego-niedługio tsunnami..

Dodaj ogłoszenie