Obwodnica Ustki dostała decyzję środowiskową

Bogumiła Rzeczkowska
Bogumiła Rzeczkowska
Obecnie trwają prace w ramach remontu DW 203 - inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich. W  miejscu, gdzie stoi koparka, wybiegnie obwodnica ustecka, która połączy się DK 21 z DW 203
Obecnie trwają prace w ramach remontu DW 203 - inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich. W miejscu, gdzie stoi koparka, wybiegnie obwodnica ustecka, która połączy się DK 21 z DW 203 Bogumiła Rzeczkowska
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję środowiskową, ustalając w niej warunki budowy obwodnicy Ustki, która połączy drogę krajową 21 z drogą wojewódzką 203.

Radosław Iwiński, szef gdańskiego RDOŚ, podpisał decyzję środowiskową, umożliwiającą budowę usteckiej obwodnicy.

Wszystko wskazuje na to, że droga ta nadal zachowa pierwotną nazwę obwodnicy, mimo że Ustka zachodnia się rozrosła i droga ta przebiegać będzie przez osiedla.

RDOŚ oparł się na raporcie środowiskowym planowanego przedsięwzięcia, jego uzupełnieniu, opinii Sanepidu. Wziął także pod uwagę wnioski mieszkańców.

Krajobraz i zwierzęta

Obwodnica połączy DK 21 na wysokości 600 metrów od skrzyżowania ulic Słupskiej i Ogrodowej z DW 203 na skrzyżowaniu ulic Darłowskiej Koszarowej. Droga przebiegnie wiaduktem nad torami, półkilometrową estakadą nad rzeką i mokradłami, przetnie las, łąki, nieużytki. Będzie miała 1680 metrów długości.

RDOŚ ustala ścisłe warunki, jakie trzeba spełnić na obszarze Natura 2000 Dolina Słupi w czasie budowy, a później eksploatacji drogi. To między innymi składowanie materiałów budowlanych bez szkody dla środowiska, oszczędna wycinka drzew, ochrona pozostałych poprzez owijanie jutą czy słomą, nasadzenia następcze, wybudowanie 30 skrzynek dla nietoperzy jako rekompensata utraty ich kryjówek, ścisły nadzór ornitologiczny, zwłaszcza na łąkach przy Słupi, zastosowanie słabego oświetlenia na wiadukcie i estakadzie, by zminimalizować kolizje nietoperzy i ptaków z konstrukcjami, monitoring wędrówki płazów, a przez pięć lat po wybudowaniu drogi - monitoring śmiertelności zwierząt.

Ludzie

Natomiast w postępowaniu z udziałem społecznym wpłynęły dwa wnioski dotyczące m.in. braku obliczeń emisji hałasu natężenia ruchu w sezonie letnim oraz po rozbudowie portu z funkcją przeładunkową, do którego obwodnica będzie w przyszłości prowadzić. Były też zastrzeżenia, że obwodnicę przeprowadza się przez teren zamieszkały przez 27 procent mieszkańców Ustki z planami dalszego zurbanizowania. A także wnioski o umieszczenie ekranów dźwiękochłonnych na wysokości domków przy ul. 11 Listopada.

Raport środowiskowy wykonany na zlecenie miasta tego nie uwzględniał, ale RDOŚ stwierdził, że instalacja ekranów jest konieczna, mimo projektowanej „cichej” nawierzchni i zamiaru ograniczenia prędkości do 50 kilometrów na godzinę. Między innymi dlatego, że według prognozy ruchu w 2028 roku obwodnicą przejedzie 1977-2015 na dobę pojazdów ciężkich (tirów i wielkogabarytowych obsługujących port).

Natomiast związane z transportem emisja hałasu i zapylenie są szkodliwe dla ludzi.

To tylko wyjątki z fragmentów decyzji RDOŚ, która zapadła, co wynika z dokumentu, po wnikliwie przeprowadzonym postępowaniu.

Protesty

Obwodnica ma wyprowadzić zwłaszcza ciężki transport z centrum miasta. Zdaniem władz Ustki, wraz z rozbudową portu stanie się głównym elementem rozwoju miasta. Tymczasem przeciwników obu inwestycji nie brakuje. Dało się to zauważyć na ubiegłorocznym spotkaniu w ratuszu, co wyrażono też w petycji.

Jej autorzy zaznaczyli, że dostrzegają potrzebę modernizacji portu, zachowania funkcji rybackiej i rozwoju turystycznej, w tym żeglarskiej, ale sprzeciwiają się skali rozbudowy funkcji przeładunkowej portu. A to oznacza wzmożony transport obwodnicą.

Zobacz także: Zmiany przy placu Wolności w Ustce. Rozbiórka Manhattanu

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obwatel77

ja popieram rozbudowę i portu i budowy obwodnicy ludzie wiedzieli co kupują mowa o obwodnicy jest juz chyba od 10 lat pierwsze plany było może trochę inne ale zawsze było mówione ze przetnie polna do darłowiskiej wiec teraz nikt nie może mieć pretensji. Ustka umiera rozbudowa portu i budowa portu przeładunkowego oraz obwodnicy moze sprowadzić do ustki inwestorów i zapewnić atrakcyjne miejsca pracy co może przełożyć się na wzrost populacji naszego miasta lub choć powstrzymać trwającą od lat emigracji młodzieży z miasta

G
Gość

Gdzie mapa ?

g
girli

Jak najszybciej robic obwodnice i rozbudowywac port pod kazdym wzgledem turystyczno-użytkowym aby Ustka w koncu odżyła z letargu po zlikwidowaniu stoczni , przetwórni rybnych itd.Nawet już teraz można rozładowac statki o długosci do 85m.

G
Gość

Chyba 2000 łącznie pojazdów powyżej 2,5 tony dziennie? Przecież to 1,5 tira na minutę, że niby gdzie taki transport ma być generowany?

Mowi, jakieś niszowe firmy i coś z portu to nie dysponuje nawet taką flotą ... przecież cały powiat stałby w korkach bo nie tylko w Ustce tiry jeżdżą!!! Nie realny raport tranzytowy.

Dodaj ogłoszenie