Zachodnia obwodnica Szczecina i Polic ma spełniać wymogi drogi ekspresowych. Stanowić będzie przedłużenie nowo projektowanej drogi ekspresowej S - 6 (Szczecin - Koszalin - Słupsk - Gdańsk) od węzła Goleniów (skrzyżowanie dróg ekspresowych S-3 i S-6) do autostrady A-6 w kierunku Berlina.
Tunel drążony optymalny
Pod względem środowiskowym i ekonomicznym najkorzystniejszą przeprawą przez Odrę okazał się tunel drążony. Rozważano także most oraz tunel wykopowy. Ale w obu tych przypadkach stwierdzono nadmierną ingerencje w środowisko. A tereny między Policami a Świętą są w obszarze Natury 2000. Przy tunelu zatapianym wykop w poprzek rzeki dodatkowo uniemożliwiłby w okresie bodowy żeglugę torem wodnym. Nie ma takiego problemu przy tunelu drążonym. Most, który musiałby być wzniesiony co najmniej 60 metrów nad poziomem lustra wody, w ocenie architektów zaburza krajobraz, przede wszystkim jednak stanowi zagrożenie dla ptactwa.
Dla mieszkańców grodu Gryfa, Polic czy Goleniowa potrzeba budowy zachodniej obwodnicy Szczecina i Polic jest sprawą oczywistą.
Rewitalizacja lewobrzeża
- Obejście lewobrzeżnego Szczecina, które zamieszkuje 300 tys. ludzi, jest nam potrzebne - podkreślał Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Chodzi nie tylko o tranzyt w kierunku Polic, nad morze i skomunikowanie z autostradami niemieckimi, połączenie parków przemysłowych Polic i Goleniowa. Bez ringu i przeprawy Police-Święta trudno myśleć o rewitalizacji północnych części miasta, Stołczyna i Skolwina. Tu są też tereny inwestycyjne. Nikt jednak nie zainwestuje, jeśli nie będzie można tam dotrzeć
Impuls dla Polic
Władysław Diakun, burmistrz Polic przyznaje, że obwodnica z tunelem dla miasta, Zakładów i polickiego Infraparku może stać się impulsem rozwoju. - Wspieramy pomysł jej budowy od początku, i to nie tylko słowem - dodał.
Przed dwoma tygodniami marszałek wystąpił do ministra infrastruktury z wnioskiem o wpisanie obejścia w poczet dróg krajowych. To warunek, by móc zabiegać o dofinansowanie inwestycji z funduszy zewnętrznych. Koszt budowy obwodnicy z tunelem drążonym szacuje się na ponad 4 mld zł. Budowa trwać ma około 4 lat.
Szczecińsko-policki ring
Obejście Szczecina, Polic i przeprawa Police -Święta udrożni komunikacyjnie cały region. Skróci o około 40 km drogę transportową w kierunku Świnoujścia i portów bałtyckich. Dla Polic, zakładowego portu, Infraparku i parku goleniowskiego oraz północnej części Szczecina jest szansą gospodarczego rozwoju.
Inwestycją można zainteresować Meklemburgię Pomorze Przednie. Przeprawa otwiera bowiem szlak Hamburg-Szczecin-Gdańsk-Kaliningrad z kierunkiem na Litwę, Łotwę, Estonię.
Obwodnica miałaby około 50 km długości. Byłaby to dwie nitki drogi ekspresowej o szerokości 7 metrów każda i poboczami.
Koszt budowy obwodnicy przy trzech wariantach przeprawy Police-Święta
1) Tunel drążony - 4,072 mld zł
2) Tunel zatapiany - 3,868 mld zł
3) Most wysokowodny - 4,186 mldzł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?