Odra: Silesia obawia się blokady toru

Piotr Jasina piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34
Odra: Silesia obawia się blokady toruBudową mostu ma rozpocząć się w kwietniu br. Potrwa półtorej roku. Inwestorem jest grupa Crist, tworząca konsorcjum KSO.
Odra: Silesia obawia się blokady toruBudową mostu ma rozpocząć się w kwietniu br. Potrwa półtorej roku. Inwestorem jest grupa Crist, tworząca konsorcjum KSO. Wizualizacja: KSO
Most łączący Gryfię z lądem dla remontówki i firm, które będą działać na wyspie jest potrzebny. Prezes terenów zlikwidowanej stoczni obawia się jednak, że obniży obiekt wartość stoczniowych terenów.

W kwietniu powinna ruszyć budowa mostu łączącego Gryfię z ulicą Ludową.

- Kończymy projekt budowlany - informuje dyrektor Piotr Suss z KSO (konsorcjum: Crist, Bilfinger Berger oraz FI Mars).Lada dzień złożymy wniosek o pozwolenie na budowę. Liczymy, że w lutym będzie decyzja. Najpóźniej w kwietniu powinniśmy rozpocząć budowę mostu. Koszt szacujemy na 50 mln zł. Budowa potrwa około półtorej roku.

Dla stoczni remontowej stałe połączenie z lądem ma strategiczne znaczenie. Spółka rocznie na dowóz statkami ludzi, materiałów itd. wydaje około 5 milionów złotych. To obniża znacząco jej konkurencyjność. Na most liczy też wspomniane konsorcjum, które w kwietniu oprócz budowy mostu zamierza rozpocząć budowę fabryki produkującej elementy do morskich siłowni wiatrowych. Inwestycja szacowana jest na 400 mln zł. Pierwszy etap ma zakończyć się w połowie 2014 roku. Fabryka na początku zatrudnić ma około 200 osób. Koniec budowy planowane jest rok później. Grupa jest w trakcie finalizowania zakupu 20 ha gruntów na wyspie. KSO da zaczątek Gryfii Biznes Parku.

Nie wszyscy jednak równie optymistycznie odnosza się do budowy mostu.

Dr hab. inż. Zbigniew Paszkowski prof. ZUT z Instytutu Architektury i Planowania Przestrzennego uczelni ma sporo obaw, co do tej inwestycji.

- Przyznam, że włos mi się zjeżył, kiedy usłyszałem o tej inwestycji - przyznaje profesor. - Most planowany jest w odległości około 400 metrów od pochylni Wulkan. To zaledwie dwie długości statków, które tutaj wodowano. Nie możemy zakładać teraz, że już nigdy w stoczni takich statków budować się nie będzie. Pozostaje też kwestia bezpieczeństwa. Jeśli powstanie most, tor wodny zostanie zablokowany. Myślę, że ta inwestycja wpłynie na obniżenie wartości terenów po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Można jednak ten problem rozwiązać na przykład budową mostu zwodzonego. Mam świadomość, że to podroży inwestycję, ale nie zablokujemy toru wodnego.

Mariusz Kolwas, prezes TF Silesia podziela obawy architekta.

- W tej chwili za drożność torów po obu stronach wyspy odpowiada Urząd Morski - dodaje prezes. - Nie wiem, czy po zbudowaniu mostu coś się nie zmieni, i koszt pogłębiania toru od strony mostu nie spadnie na firmy działające na terenach byłej stoczni. Skierowałem pytanie w tej sprawie do Urzędu Morskiego i Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Czekam na odpowiedź.

Pomysł mostu zwodzonego prezesowi Silesii bardzo się spodobał.

Dyrektor Piotr Suss uspokaja.

- Braliśmy pod uwagę lokalizację pochylni dlatego przesunęliśmy most na odległość 400 metrów - wyjaśnia. - Nie ma też problemu, by niewielką wyspę opłynąć z drugiej strony. To dosłownie kwestia minut. Obrotnica Gryfii też jest z tamtej strony. Nie będzie więc żadnej kolizji.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Y
Yossar
W Szczecinie brakuje mostów więc każda inicjatywa mostowa witana będzie z entuzjazmem. Pojawia się tylko pytanie dokąd ten most prowadzi? W układzie komunikacyjnym Szczecina sporo jest Dziur a ten most połączy jeszcze jedną dziurę z pozostałymi :):)
h
heh
Każdy z komentujących, kto zwrócił uwagę na pisownię popełnił w swojej wypowiedzi błędy. To przykre..
W
Wawrzek
No tak będzie "półtorej" mostu  w ciągu  "półtorej roku"  i w tak krótkim czesie zostanie zablokowany odbudowa i rozwój przemysłu stoczniowego. Ciekawe czy "zdolni wykształceni" urzędnicy posłuchają znajacych się na rzeczy Profesorów.
s
spider10000
Potrwa półtorej roku.
polszczyzna w "najlepszym" wydaniu....
zenujace i kompromitujace
"gratulacje" dla autora i redakcji ;)
merytorycznie ...
 
E
Erthoos
Sami narzekacze.
Ł
Łukasz
popracować nad jeżykiem

A to ciekawostka, jak pisałem sprawdziłem wszystko wrzucając w edytor. Jonatan ma racje pomyliłem się, co do składni mojego zdania to bym się nie czepiał była to luźna szybka wypowiedź. Pomiędzy mną a autorem powyższego artykułu jest jedna różnica on dostanie wynagrodzenie za artykuł a ja za wypowiedź raczej nie. Czytam artykuł który mnie zainteresował a tutaj zwroty takie nad którymi się zastanawiam „co autor miał na myśli”:
 

Prezes terenów zlikwidowanej stoczni obawia się jednak, że obniży obiekt wartość stoczniowych terenów.

Dr hab. inż. Zbigniew Paszkowski prof. ZUT z Instytutu Architektury i Planowania Przestrzennego uczelni ma sporo obaw

 
 
M
Marecki
"półtorej roku" masakra! Jonatan: Łukasz wcale nie ma obowiązku pisać poprawnie (dla redaktorzyn: "dobrze"). Nie jest on redaktorem tylko czytelnikiem a "klient to nasz Pan"!!!
e
ewa35
A dyskusja miala dotyczyc mostu a nie języka. Ale  zgadzam się ,że przy  okazji mozna zadbac i o to drugie,
j
jonatan
"Język", to  nie" jeżyk" kolego, a poza tym Twoje zdanie jest za długie, składa się z kilku. Radzę także popracować nad własną edycją tekstów.
Ł
Łukasz
Radze popracować nad jeżykiem paskudnie się czyta ten artykuł pełono jest w nim niestylistycznych zwrotów.
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza
Dodaj ogłoszenie