Po informacji, że na rozbudowę portów dla potrzeb przemysłu morskich farm wiatrowych zostaną przyznane pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, branża offshore zaczęła snuć plany zagospodarowania przebudowanych portów.
Ostatnio podczas spotkania sygnatariuszy Platformy Offshore zaprezentowano dwa warianty koncepcji rozbudowy portu w Ustce, sporządzone przez Urząd Morski w Gdyni. Oba zakładają powiększenie portu po zachodniej stronie i na wodzie, i na lądzie o obszar kilkudziesięciu hektarów z głównym przeznaczeniem na terminal statków ro-ro, które przewożą m.in. naczepy, oraz dla farm wiatrowych jako port instalacyjny, co dawałoby możliwość, nie tylko serwisowania, lecz także budowania farm z takiego portu. Na to właśnie zwrócono uwagę na spotkaniu.
Jeden z prelegentów zaznaczył, że w przypadku rozbudowy portu w Ustce problemem są „kwestie środowiskowe i ruchu turystycznego”. Także - że projekt nie zostanie zrealizowany na pierwszą fazę offshoru w Polsce.
Jednak w Urzędzie Morskim w Gdyni na razie trwają analizy wariantów rozbudowy usteckiego portu.
- Na podstawie wykonanej koncepcji rozważane są dwa z trzech wariantów – II i III – informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. - Bardziej prawdopodobny jest wariant III. Zakres prac, które będzie realizować Urząd Morski w Gdyni, jest zależny od przyznania środków finansowych. Decyzji w tym zakresie jeszcze nie ma.
Z obu wariantów wynika, że nowy port zostanie rozbudowany poza obecnie istniejącym, a część morza zostanie zalądowiona.
Według wyliczeń koncepcji z jesieni 2020 roku wariant II zakłada wyodrębnienie w nowym porcie czterech zasadniczych części: toru podejściowego i wejściowego; w części północnej portu – awanportu – akwenu o powierzchni 12,5 ha; w części południowej – basenu portowego – akwenu o powierzchni 11,4 ha; w części południowej - terminali portowych.
Terminal offshore serwisowy dla MFW ma mieć powierzchnię 12,3 ha, a terminal samochodowy – 4,3 ha.
W wariancie III także można wyodrębnić cztery zasadnicze części: tor podejściowy i wejściowy; w części północnej portu – awanport – akwen o powierzchni 15,0 ha; w części południowej – basen portowy – akwen o powierzchni 12,7 ha; w części południowej - terminale portowe.
W tym przypadku terminal offshore serwisowy dla MFW ma mieć powierzchnię 14,2 ha, terminal samochodowy – 8,1 ha lub 6,0 ha przy wydzieleniu części rybackiej portu o powierzchni 2,0 ha i łącznej długości nabrzeży 490 m.
Wynika z tego, że nowy port powstanie niezależnie od infrastruktury obecnego portu. Zapytaliśmy więc o remont obecnych obiektów portowych i kwestie własności.
- W zakresie obecnej infrastruktury Portu Ustka, w zależności od ostatecznie wybranej koncepcji, przebudowie podlegać miałyby falochrony – odpowiada Magdalena Kierzkowska. - Z uwagi na fakt, że Port Ustka jest portem komunalnym, opracowane koncepcje nie uwzględniają prac w porcie wewnętrznym. Port zewnętrzny, który miałby zostać wybudowany w ramach opracowanych koncepcji, będzie portem zarządzanym przez Skarb Państwa. Dlatego że powstanie na wodach, czyli na terenach Skarbu Państwa.
Tymczasem Ustka inaczej widzi tę inwestycję. W czerwcu radni zasilili Zarząd Portu Ustka gruntami miejskimi wartości 10 mln zł, które wkrótce zostaną ZPU przekazane. Po to, by ZPU mógł zaciągać kredyty na nowe inwestycje i podpisywać umowy z branżą MFW. Już pojawił się niemiecki koncern RWE gotowy wydzierżawić tereny pod bazę operacyjną offshore na 25 lat. Miasto nie zrezygnowało też z zamiarów nabycia gruntów po Korabiu.
Burmistrz Ustki Jacek Maniszewski, którego poprosiliśmy o odniesienie się do informacji o zamiarach rozbudowy portu i jego własności, nie krył zaskoczenia.
- Przez cały czas rozmawialiśmy o modernizacji naszego portu. Naszego – podkreśla burmistrz. - A nie o budowie jakiegoś molocha. Zależy nam, by port był zmodernizowany i bezpieczny. Plany były takie, by po przebudowie pozostał w Zarządzie Portu Ustka.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?