Trwają prace związane z wykonaniem wyjścia z tunelu pod stacją kolejową. Wykonano już ścianki szczelne, a w trakcie robót jest wykop pod rampę z tunelu przed budynek dworcowy. Zmiany w tym miejscu to efekt toczących się jednocześnie kilku inwestycji. Roboty prowadzone przez PKP, obejmują przedłużenie tunelu w obrębie stacji kolejowej, są skoordynowane z inwestycją prowadzoną miasto. W tym ostatnim przypadku mowa o budowie węzła transportowego.
- W toku są prace przy odtworzeniu ścian budynku ekspedycji kolejowej - informuje Tomasz Orłowski, zastępca dyrektora w Zarządzie Infrastruktury Miejskiej pytany o węzeł. - Ściany powstają w konsultacji z konserwatorem zabytków, tak aby obiekt mimo nowej funkcji, jak najpełniej zachowywał pierwotną elewację. Ściana szczytowa, od strony ulicy Towarowej wykonywana jest z oryginalnej cegły pozyskanej podczas prac rozbiórkowych budynku, natomiast ściana od strony dworca kolejowego na całej długości odtwarzana jest z cegły nowej z zastosowaniem oryginalnych elementów ceramiki szkliwionej, tworzącej charakterystyczne pasy zdobiące elewację.
Budynek pnie się do góry i wkrótce zyska dach, jego konstrukcja właśnie powstaje. Za chwilę ma zostać odeskowany i pokryty blachą cynkowo-tytanową. Równolegle wykonywane są instalacje zewnętrzne w obrębie placu dworcowego.
Przypomnijmy, że realizowane przedłużenie przejścia podziemnego od stacji i wejście do tunelu od węzła transportowego to dwa z czterech etapów prac w tym miejscu. Trzeci wiąże się z ogłoszonym w styczniu przetargiem na modernizację samej stacji. W jego ramach wykonana ma zostać przebudowa peronów, gdzie - według zapewnień - zachowana zostanie zabytkowy charakter wiat i kiosków. Ze zmodernizowanych trzech peronów do wyremontowanego tunelu zjeżdżać będą windy. Co więcej, w ramach tego zamówienia PKP PLK zamierza wybudować też nowe Lokalne Centrum Sterowania, nowy most kolejowy nad Słupią i nowe wiadukty kolejowe w tym ten nad ul. Szczecińską. Ogromny zakres oznacza spore pieniądze. Niektóre szacunki mówią nawet o 500 mln zł lub wyżej.
Ostatni odcinek docelowego łącznika Śródmieścia z Zatorzem to fragment pod przyszłym dworcem PKP. Nowy dworzec znajduje się wciąż w fazie projektowej, ale budowa wylotu tunelu pod dworcem PKP w stronę ul. Wojska Polskiego czeka już na pozwolenie na budowę.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?