Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oryginalna cegła i tunel. Zobacz zmiany na budowie węzła transportowego w Słupsku

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Ceramika szkliwiona tworząca pasy zdobiące elewację i drewniana konstrukcja dachu. Prace budowlane zmieniają zaplecze dworca kolejowego w Słupsku. W budowie jest też tunel.

Trwają prace związane z wykonaniem wyjścia z tunelu pod stacją kolejową. Wykonano już ścianki szczelne, a w trakcie robót jest wykop pod rampę z tunelu przed budynek dworcowy. Zmiany w tym miejscu to efekt toczących się jednocześnie kilku inwestycji. Roboty prowadzone przez PKP, obejmują przedłużenie tunelu w obrębie stacji kolejowej, są skoordynowane z inwestycją prowadzoną miasto. W tym ostatnim przypadku mowa o budowie węzła transportowego.

- W toku są prace przy odtworzeniu ścian budynku ekspedycji kolejowej - informuje Tomasz Orłowski, zastępca dyrektora w Zarządzie Infrastruktury Miejskiej pytany o węzeł. - Ściany powstają w konsultacji z konserwatorem zabytków, tak aby obiekt mimo nowej funkcji, jak najpełniej zachowywał pierwotną elewację. Ściana szczytowa, od strony ulicy Towarowej wykonywana jest z oryginalnej cegły pozyskanej podczas prac rozbiórkowych budynku, natomiast ściana od strony dworca kolejowego na całej długości odtwarzana jest z cegły nowej z zastosowaniem oryginalnych elementów ceramiki szkliwionej, tworzącej charakterystyczne pasy zdobiące elewację.

Budynek pnie się do góry i wkrótce zyska dach, jego konstrukcja właśnie powstaje. Za chwilę ma zostać odeskowany i pokryty blachą cynkowo-tytanową. Równolegle wykonywane są instalacje zewnętrzne w obrębie placu dworcowego.

Przypomnijmy, że realizowane przedłużenie przejścia podziemnego od stacji i wejście do tunelu od węzła transportowego to dwa z czterech etapów prac w tym miejscu. Trzeci wiąże się z ogłoszonym w styczniu przetargiem na modernizację samej stacji. W jego ramach wykonana ma zostać przebudowa peronów, gdzie - według zapewnień - zachowana zostanie zabytkowy charakter wiat i kiosków. Ze zmodernizowanych trzech peronów do wyremontowanego tunelu zjeżdżać będą windy. Co więcej, w ramach tego zamówienia PKP PLK zamierza wybudować też nowe Lokalne Centrum Sterowania, nowy most kolejowy nad Słupią i nowe wiadukty kolejowe w tym ten nad ul. Szczecińską. Ogromny zakres oznacza spore pieniądze. Niektóre szacunki mówią nawet o 500 mln zł lub wyżej.

Ostatni odcinek docelowego łącznika Śródmieścia z Zatorzem to fragment pod przyszłym dworcem PKP. Nowy dworzec znajduje się wciąż w fazie projektowej, ale budowa wylotu tunelu pod dworcem PKP w stronę ul. Wojska Polskiego czeka już na pozwolenie na budowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza