Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszuści czekają tylko, aby wykorzystać twój strach - nie daj się oszukać i korzystaj z pomocy sprawdzonych osób

Kinga Siwiec
Archiwum
Choć wprowadzenie okresu kwarantanny odbija się na polskiej gospodarce, to nie wszyscy wydają się zmartwieni sytuacją. Są ludzie, którzy chcą wykorzystać czas, w którym społeczeństwo z obawy przed chorobą staje się bardziej podatne na uleganie różnego rodzaju oszustom. W Słupsku przypadków włamań „na grupę dezynfekującą” jeszcze nie ma, ale czytelnicy zgłaszają do nas podejrzane wiadomości. Problem pojawia się też z weryfikacją osób, które oferują pomoc przy robieniu zakupów seniorom czy wyprowadzaniu psów.

Czytelnicy zgłaszają nam, że w ostatnich dniach coraz częściej otrzymują wiadomości z ofertami jedynych w swoim rodzaju produktów, ostrzeżeniem o zablokowaniu konta bankowego a także koniecznością kliknięcia w nadesłany link, aby nie stracić wszystkich środków do życia.

- Otrzymałem maila, rzekomo od mojego banku, że na mocy specjalnych rozporządzeń prawnych bank może przekazać część moich środków, zgromadzonych na moim koncie, do rezerw państwowych, aby pomóc Polsce walczyć z koronawirusem – mówi pan Waldemar. - Dla mnie to jawne oszustwo, ale martwię się, że wielu ludzi da się na to nabrać. Tym bardziej, że Polacy zaczynają panikować. Jeśli dostajemy maila z informacją, że zablokują nam środki do życia i jedyną opcją na powstrzymanie tego i zabezpieczenie chociaż 1000 zł na nasze potrzeby, to wielu ludzi w pierwszym odruchu przerazi się i kliknie w podany link. Jesteśmy w takiej sytuacji, że ludzie traktują serio nawet najbardziej absurdalne doniesienia.

Przed oszustami ostrzegają też banki, które stanowczo odradzają wchodzenie w jakiekolwiek linki do stron internetowych, które zostały nadesłane przez nieznanych nam nadawców. W treściach wiadomości możemy przeczytać o specjalnych rozporządzeniach rządu (tak jak w przypadku pana Waldemara) czy o konieczności opłacenia specjalnych składek. W ten sposób oszuści próbują przejąć dane do logowania do banków, w tym kody autoryzacyjne. Należy pamiętać, że nigdy nie powinniśmy logować się do banku lub stron integratora płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach lub na portalach społecznościowych.
Zawsze należy wpisywać adres strony bankowej ręcznie. Powinniśmy też uważnie czytać wszystkie wiadomości SMS – nie tylko te z banku. Może się okazać, ze ktoś próbuje wyłudzić od nas kod autoryzacyjny. Jeśli nie zlecaliśmy żadnego przelewu, nie robiliśmy zakupów internetowych czy nie wprowadzaliśmy zmian na naszym koncie bankowym, a ktoś żąda od nas podania jednorazowego kodu, to najprawdopodobniej padliśmy ofiarą oszustów. Jeśli na podejrzanej stronie podaliśmy swoje dane do logowania, to jak najszybciej powinniśmy je zmienić na nowe.

To tylko jeden ze sposobów na oszukanie obywateli. Innym, chyba najbardziej spektakularnym, jest metoda „na grupę dezynfekującą.” Oszuści zakładają ubrania ochronne i pukają do mieszkań, tłumacząc, że przyszli przeprowadzić dezynfekcję. Inni próbują też naciągnąć nas na kupowanie cudownych leków, środków do dezynfekcji i odzieży ochronnej.

- Wciąż dostaję oferty sprzedaży magicznej witaminy C, która jako jedyna w cudowny sposób poprawia naszą odporność, co jest najlepszym rozwiązaniem w walce z koronawirusem. Ja tego nie kupię, ale moja mama – starsza już kobieta – też dostała taką wiadomość i ciężko było mi ją przekonać, że sprzedawany produkt nie jest wart swojej ceny i że ktoś po prostu żeruje na jej strachu – mówi pani Patrycja.

Wielu sprzedawców handluje też produktami, które nie nie spełniają oczekiwań – na przykład maseczkami.

- Pamiętajmy, że w przypadku umów zawartych na odległość, czyli przy zakupach internetowych, mamy prawo na odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni. Po tym czasie zostaje nam jeszcze reklamacja. Przy czym trzeba zaznaczyć, że zakup leków podlega nieco innym zasadom i nie ma możliwości, abyśmy zwrócili opakowanie leków, kiedy już je otworzymy – mówi Zbigniew Perzyna, miejski rzecznik praw konsumenta. - Pamiętajmy, że kiedy decydujemy się na zakupy przez internet, to warto sprawdzić profil sprzedającego – chociażby opinie na jego temat krążące w internecie. Możemy też sprawdzić, czy sprzedawca faktycznie prowadzi działalność. Informację o tym znajdziemy na stronie Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Rzecznik przypomina również, że w związku z wyjątkową sytuacją panującą w kraju, miejska administracja działa w ograniczonym zakresie. Jednak konsumenci, którzy poczuli się oszukani przez sprzedających mają długi czas na złożenie reklamacji, więc kiedy kryzys minie będzie można się tym na spokojnie zająć i skorzystać z porady miejskiego rzecznika bezpośrednio w biurze.
- Zgodnie z art. 568, par. 2 „Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.” - tłumaczy Zbigniew Perzyna.

W internecie pojawiły się też oferty pomocy od osób prywatnych, które proponują zrobienie zakupów, wyprowadzenie psa czy chociażby rozmowę z osobami starszymi, które czują się samotne i odcięte od świata. Akcja szczytna, ale i tu oszuści znaleźli okazję do wykorzystania sytuacji. Dlatego namawiamy, aby korzystać z pomocy osób sprawdzonych. Weryfikacją wolontariuszy, jak i udzielaniem pomocy zajęło się kilka instytucji, którym możemy zaufać. Między innymi możemy skorzystać z pomocy harcerzy. Słupski hufiec podjął się zadania koordynowania akcji grupy Widzialna Ręka Słupsku, które kilka dni temu pojawiła się na Facebooku.

- Chcemy być skrzynką kontaktową między potrzebującymi pomocy a osobami, które zaangażowały się w wolontariat - mówi Piotr Merecki, zastępca komendanta Hufca Słupsk ZHP.
Harcerze współpracują także z pracownikami MOPR oraz słupskim magistratem.

Do dyspozycji słupszczan jest też telefon seniora TEL-SEN. Numer TEL-SEN 59 843 32 17 obsługiwany jest przez Straż Miejską w Słupsku. Telefon Seniora czynny jest w trakcie pracy dyżurnych strażników od poniedziałku do piątku w godz. 6.30-21.Telefon przeznaczony jest dla osób, które pozostają same, bez wsparcia osób bliskich i rodziny. Telefon Seniora pełni funkcję doradczo-informacyjną i przeciwdziała izolacji społecznej seniorów.

W Ustce pomocą służy Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Centrum Integracji Społecznej, które uruchamiają bezpłatną usługę „zakupy na telefon” dla osób powyżej 70 roku życia, które nie mogą skorzystać z pomocy rodziny lub sąsiadów. Chęć skorzystania z "zakupów na telefon" można zgłosił pod numerami telefonów: 59 726 06 04 (CIS) lub 59 815 43 60.

W Potęgowie w pomoc zaangażowała się Ochotnicza Straż Pożarna. Dla seniorów udostępniono numer telefonu - 698 944 079 - pod którym mogą zwrócić się o pomoc w dostarczeniu najpotrzebniejszych zakupów oraz leków. Strażacy akcję prowadzą całkowicie społecznie. Najpotrzebniejsze rzeczy zakupią i dostarczą potrzebującym dwa razy w tygodniu, we wtorek i piątek po godzinie 16.

Pamiętajmy, że nasze bezpieczeństwo w tym wyjątkowym czasie zależy w głównej mierze od nas samych.

Zobacz także: Napad na sklep w Siemianicach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza