Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszuści podszywają się pod ministerstwo i wyłudzają dane z kart płatniczych

(wf)
Oszuści podszywają się pod ministerstwo i wyłudzają dane z kart płatniczychPodczas logowania się do serwisu transakcyjnego, np. na osobiste konto bankowe, należy zwrócić uwagę, czy adres portalu rozpoczyna się od liter https://
Oszuści podszywają się pod ministerstwo i wyłudzają dane z kart płatniczychPodczas logowania się do serwisu transakcyjnego, np. na osobiste konto bankowe, należy zwrócić uwagę, czy adres portalu rozpoczyna się od liter https:// sxc.hu
Uwaga, można otrzymać mail wysłany rzekomo przez Ministerstwo Finansów. Nadawca wiadomości chce w ten sposób wyłudzić dane z kart płatniczych.

Ministerstwo Finansów informuje, że w ostatnim czasie wykryto kolejne próby wyłudzania informacji dotyczących danych z kart płatniczych i podszywania się pod Ministerstwo Finansów. Oszuści udający wirtualnych urzędników fiskusa informują, że podatnik-odbiorca maila ma otrzymać ze skarbówki zwrot nadpłaconego podatku. Jednak aby go otrzymać, podatnik musi wypełnić formularz dołączony do maila.

W formie tabeli z polami do wypełnienia rzekomi inspektorzy skarbowi chcą poznać dane osobowe i fiskalne: m.in. dane personalne, adres, numer karty płatniczej, numer CVV z karty płatniczej (trzy cyfry z tyłu karty), datę jej ważności, numer rachunku karty, numer identyfikacyjny klienta oraz numer PIN do karty. Mail oraz dołączony formularz są opatrzone logo Ministerstwa Finansów. Resort zapewnia jednak, że nigdy takich maili nie wysyłał. I podkreśla, że jest to próba oszustwa i wyłudzenia zastrzeżonych danych z kart płatniczych.

- W związku z tym zwracamy uwagę, by zachować czujność i nie odpowiadać na korespondencję tego typu. W żadnym wypadku nie należy wysyłać też danych dotyczących kart płatniczych, klikać w załączone do podejrzanego e-maila linki ani podawać swoich danych w formularzach internetowych - ostrzega Ministerstwo Finansów.

To kolejny w ciągu minionych miesięcy internetowy atak oszustów podszywających się pod instytucje publiczne. M.in. w połowie 2014 roku do wielu posiadaczy adresów mailowych trafiały maile rzekomo z banku PKO BP. Oszuści informowali odbiorcę o konieczności zalogowania się na specjalnej stronie w celu potwierdzenia danych lub odblokowania konta. W ten sposób chcieli wyłudzić podanie kodu logującego do konta osobistego.

- PKO Bank Polski nie jest autorem tych wiadomości, są one wysyłane na losowe adresy e-mailowe przez osoby podszywające się pod bank. Tego rodzaju strony są na nasz wniosek zawsze blokowane. Tak też stało się tym razem. Bank nigdy nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą e--mailową lub SMS-ową - informowała wówczas Karolina Tomczak z zespołu prasowego PKO BP.

Jak ustrzec się oszustów?

Logując się do serwisu transakcyjnego, należy zawsze upewnić się, czy połączenie jest szyfrowane, sprawdzając, czy adres strony w oknie przeglądarki rozpoczyna się od https:// oraz czy na pasku u dołu lub u góry ekranu (w zależności od wykorzystywanej przeglądarki) pojawia się ikona z zamkniętą kłódką - obecność kłódki świadczy o tym, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa, a połączenie jest szyfrowane. Po kliknięciu na kłódkę można sprawdzić poprawność oraz aktualność certyfikatu.

Jak twierdzą informatycy, fałszywe e-maile i SMS-y mają na celu nie tylko wyłudzenie od odbiorcy danych osobowych lub danych karty, ale także zainstalowanie na jego komputerze lub w telefonie potencjalnie szkodliwych programów podglądających i śledzących jego działania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza