reklama

Parkowane pod kontrolą. Systemy ułatwiające manewrowanie autem

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Nowy model samochodu to nie tylko nadwozie w zmienionej stylistyce, nowa kabina, czy nowe silniki. To także szereg nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i systemów asystujących kierowcy. Skoda
Nowy model samochodu to nie tylko nadwozie w zmienionej stylistyce, nowa kabina, czy nowe silniki. To także szereg nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i systemów asystujących kierowcy.

W kwestii systemów wspomagających kierowcę podczas manewrów spore osiągnięcia ma Skoda. Czeska marka była jedną z pierwszych, która w standardowym wyposażeniu swoich aut wprowadziła czujniki parkowania tyłem. Było to w 2004 r. w modelach Fabia i Octavia. Obecnie czujniki parkowania to jeden z podstawowych systemów asystujących kierowcy. Urządzenie informuje o przeszkodzie znajdującej się w odległości 150 - 160 cm za samochodem. O zbliżaniu się do przeszkody kierowcę powiadamia sygnał dźwiękowy. Czym sygnał jest intensywniejszy, tym pojazd jest bliżej przeszkody. Sygnał ciągły oznacza, że przeszkoda znajduje się w odległości 30 cm od auta. Czujniki parkowania montuje je się także z przodu auta. Są one wzbogacane o kamery instalowane z tyłu i z przodu nadwozia. Przekazują obraz do wielofunkcyjnego wyświetlacza w kabinie. Dzięki temu kierowca może nie tylko sprawdzić, czy przed i za autem nie ma jakiejś przeszkody. Może również zobaczyć symulowany tor manewrowania, jaki generuje system informacyjny pojazdu.

Nowoczesna technologia pozwoliła na jeszcze większe ułatwienie manewru parkowania. Auto może to wykonać niemal bez ingerencji kierowcy. Asystent parkowania pozwala na zaparkowanie równoległe samochodu bez użycia rąk. Jeśli wjechanie pomiędzy ustawione jedno za drugim auta stanowi problem, wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk, a system wspomagania parkowania automatycznie oceni, czy odległość pomiędzy stojącymi pojazdami jest wystarczająca. Następnie należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi na wyświetlaczu zlokalizowanym pomiędzy prędkościomierzem obrotomierzem. System automatycznie pokieruje samochodem, a kierowcy pozostaje tylko operowanie pedałami gazu i hamulca oraz zmiana biegów. Ten system rozwinięto także pod kątem parkowania prostopadłego, co przydaje się np. na parkingach centrów handlowych. Zasada działania tego systemu jest podobna, jak w przypadku parkowania równoległego.

Nowy model samochodu to nie tylko nadwozie w zmienionej stylistyce, nowa kabina, czy nowe silniki. To także szereg nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa i systemów asystujących kierowcy. Skoda

Skoro opracowano system parkowania, przydałby się również układ pomagający kierowcy wyjazd z miejsca parkowania, np. kiedy musi wyjechać tyłem. W takiej sytuacji pomaga asystent wyjazdu. Kiedy kierowca wrzuci wsteczny bieg, obszar obok pojazdu i za nim jest nadzorowany przez czujniki radarowe. Jeżeli wykryją zbliżający się od tyłu pojazd, system poinformuje o tym fakcie kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz na wyświetlaczu urządzenia infortainment. W modelu Superb czujniki parkowania zostały wzbogacone o funkcję Manoeuvre Assist, która w ograniczonym zakresie prędkości rozpoznaje i reaguje na napotkane przeszkody: najpierw wysyła ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, w ostateczności zaś - sama hamuje. Pozwala to zapobiec wgnieceniom i przetarciom na parkingu.

Najbardziej rozbudowanym układem wspomagającym kierowcę podczas manewrowania jest system Area View. System wykorzystuje kamery rozmieszczone po wszystkich stronach nadwozia tak, by stworzyć dla kierowcy kompleksowy obraz otoczenia wokół samochodu prezentowany na wyświetlaczu systemu infotainment. Kierowca może wspomagać się widokiem samochodu z lotu ptaka oraz pełną panoramą o kącie widzenia 180 stopni przed i za autem. Model Kodiaq wzbogacono jeszcze o system Parking Distance Control z funkcją hamowania, którego zadaniem jest zapobiegnięcie uderzeniu w przeszkodę przy manewrowaniu.

Jednak czasem kierowca podłącza do swojego pojazdu przyczepę, szczególnie w takich modelach Skody jak Kodiaq czy Superb kombi, które znakomicie nadają się do holowania przyczep. Manewrowanie zespołem takich pojazdów nie jest łatwe. Dlatego Skoda wprowadziła system Trailer Assist, wspomagający manewrowanie auta z przyczepą podczas powolnego cofania. Po naciśnięciu przycisku parkowania i włączeniu wstecznego biegu, kierowca ustawia kąt, w jakim chciałby cofać. Kamera umieszczona z tyłu pojazdu przekazuje obraz do wyświetlacza w kabinie, na którym kierowca widzi również pomocnicze linie służące do orientacji, jak będzie przebiegać tor cofania. Jeśli kąt pomiędzy autem a przyczepą jest zbyt duży, system ostrzega o tym kierowcę, a w krytycznych sytuacjach zatrzyma auto.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Materiał oryginalny: Parkowane pod kontrolą. Systemy ułatwiające manewrowanie autem - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3