Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pięć lat temu otwarto słupski ring. Przecinania wstęgi nie było [ZDJĘCIA]

Wojciech Frelichowski
Wojciech Frelichowski
Ring grudzień 2015 r. Ul. Niepodległości.
Ring grudzień 2015 r. Ul. Niepodległości. Łukasz Capar
Od pięciu lat kierowcy mogą jeździć po słupskim ringu. Choć inwestycja nie jest jeszcze tym, czym powinna być, to jednak znacząco ułatwiła komunikację w mieście. Co ciekawe, ringo otwarto bez fanfar i przecinania wstęg.

Słupski ring, czyli wewnętrzna obwodnica miasta, to hasło, które jest na stałe obecne od pięciu lat. Ten nowy układ komunikacyjny Słupska otwarto 12 grudnia 2015 roku. Ale w planach miejskiej przebudowy sieci ulic funkcjonował znacznie wcześniej. Zamierzeniem było połączenie drogowe pomiędzy dzielnicami leżącymi na obrzeżu miasta, które omijałoby centrum. Pod budowę ringu przeznaczono konkretne tereny, które przez lata zarastały trawą. Tyle, że na realizacje tego planu ciągle nie było pieniędzy.

Ring grudzień 2015 r. Ul. Niepodległości.

Pięć lat temu otwarto słupski ring. Przecinania wstęgi nie b...

Od kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej pojawiło się dużo instrumentów, które pozwalały na otrzymanie dotacji na taką inwestycję z funduszy unijnych. Słupsk wystąpił o takie dofinansowanie i je otrzymał. Według kosztorysu ring miał kosztować ponad 135 mln zł, z czego przeszło 112 mln pochodziło ze środków unijnych.

Do budowy przystąpiono na początku 2014 roku. Kontrakt na wykonanie inwestycji wygrała w przetargu firma Budimex. Roboty trwały 20 miesięcy. Oficjalnie zakończono je 12 grudnia 2015 r., kiedy to ring był już przejezdny.

Prawie 7-kilometrowa trasa połączyła ul. Poznańską z ul. Portową i stanowi nowy przebieg drogi krajowej nr 21 w ciągu ulic Koszalińskiej - 11 Listopada - Piłsudskiego - Rejtana - Braci Staniuków - Portowej. Powstała w większości dwujezdniowa dwupasmowa droga - za wyjątkiem odcinka od skrzyżowania z ul. Braci Staniuków do skrzyżowania z ul. Portową, na którym droga posiada przekrój jednojezdniowy dwupasmowy. Wybudowano 11 rond oraz dwa wiadukty nad torami kolejowymi. Na całej długości trasy wykonano chodniki oraz drogi dla rowerów. Ponadto zamontowano nowe oświetlenie energooszczędnymi lampami typu LED. Wreszcie dokonano nasadzeń ponad dwudziestu tysięcy drzew, krzewów, bylin i pnączy.

ZOBACZ TEŻ:

Zarówno pod względem kosztorysu, jak i zakresu robót, które prowadzono jednocześnie na wszystkich odcinkach ringu, jak dotąd była to największa inwestycja miejska.

Jednak już w chwili otwarcia ringu pojawiły się opinie, że to zaledwie pierwszy krok do usprawnienia komunikacji samochodowej w Słupsku. Bo prawdziwy sukces będzie wtedy, gdy ring oplecie miasto również od wschodu.

Faktycznie, plany tzw. IV etapu ringu przewidują budowę drogi – z mostem nad Słupię - od ul. Poznańskiej w stronę osiedla Westerplatte. Następnym krokiem ma być V i VI etap budowy ringu – od ul. Bohaterów Westerplatte w stronę ul. Kaszubskiej i stamtąd przez Słupię do ul. Portowej. Kiedy te plany zostaną zrealizowane będziemy mogli mówić, ze ring został zamknięty.

A póki, co, przypominamy na zdjęciach pierwszy wieczór w grudniu 2015 r. kiedy ring został otwarty. Nie było przemówień i przecinania wstęg. I bardzo dobrze. Ważne jest, że nowa trasa od razu zaczęła służyć mieszkańcom Słupska. Dołączamy najnowsze zdjęcia, jak ring wygląda dzisiaj.

Zobacz, jak wygląda przejazd słupskim ringiem

Rzadko widywane znaki drogowe mogą wprowadzić w konsternację nawet najbardziej doświadczonego kierowcę. Lepiej od czasu do czasu przypomnieć sobie ich znaczenie. Sprawdź, czy na pewno wiesz, jak na nie reagować! --->

Te znaki drogowe widujesz rzadko, ale musisz je znać. Przypo...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza