Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsze dni w przedszkolu. Podpowiadamy jak sobie poradzić

(oprac. mara)
Każdy rodzic obawia się chwili, gdy jego pociecha po raz pierwszy przekracza próg przedszkola. Oto kilka wskazówek, jak sobie z tym poradzić.

A jak adaptacja
Pierwsze dni w przedszko­lu bywają trudne. Dziecku cię­żko jest przyzwyczaić się do kilkugodzinnej rozłąki z rodzicami. - Aby oszczędzić maluchowi stresu, przygotowania do przedszkolnych realiów należy rozpocząć zna­cz­­nie wcześniej - mówi Anna Stokłosa, psycholog. - Dobrym rozwiązaniem może być uczestnictwo np. w letnich zajęciach ogólnorozwojowych dla dzieci. Dzięki nim nauczy się obcowania w grupie oraz nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, przyzwyczai się także do obecności nauczyciela.

B jak bezpieczeństwo
Sale przedszkolne zazwyczaj są kolorowe i dostosowane do wzrostu, wieku oraz stopnia samodzielności dziec­ka. Mimo tego maluch początkowo czuje się tam bardzo niepewnie. Warto więc, by poznał te miejsca wcześniej. Dzięki towarzystwu rodziców, a czasem nawet pani wychowawczyni, staną się dla niego bardziej realne i przyjazne.

C jak cierpliwość
Dzieci w różny sposób rea­gują na rozstania z rodzicami. Niektóre znoszą to cał­kiem dobrze, inne natomiast zalewają się łzami. Cierpliwość i wytrwałość rodziców może znacznie zmniejszyć histerię malucha. Ważne jest więc, by w tych trudnych chwilach zachować spokój i zapewniać go o swojej miłości.

D jak dodatkowe lekcje
Oferta dodatkowych zajęć dla dzieci jest bardzo szeroka. Pamiętajmy jednak, by wybierać je rozsądnie. - Korzystne są te, na których dzieci oprócz zdobywania nowej wiedzy mogą rozwijać swoje umiejętności manualne lub logiczne myślenie - podpowiada Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak, nau­czyciel w Centrum Helen Doron Early English.

E jak edukacja
Zanim maluch zdąży wyrobić sobie własne zdanie na temat nauki, warto uświadomić mu, że edukacja spełnia w życiu bardzo ważną rolę. W ten sposób zrozumie, że szkoła to nie tylko obowiązki i wczesne pobudki, ale również ciekawe miejsce i sympatyczni ludzie.

F jak fascynacja
Z czasem maluch odnajdzie się w nowym otoczeniu. Fascynacja nauką o otaczającym świecie to dobry moment na to, by pomóc mu odkryć talenty. Warto dokładnie obserwować dziecko, by poznać jego predyspozycje i zaplanować przyszły rozwój pasji.

G jak gry
To jedna z najprzyjemniej­szych form spędzania czasu w przedszkolu. Edukacyjne zabawy w grupie rówieśników służą nie tylko integracji, ale także ułatwiają przyswajanie nowych umiejętności.

I jak integracja
W przedszkolu dziecko uczy się pracy w grupie, a codzienne sytuacje pozwalają mu poznawać i identyfikować różne emocje. Dlatego wrażliwość i tolerancję dla potrzeb innych powinniśmy kształtować w dziecku juz od najmłodszych lat. Dzięki temu łatwiej będzie mu zintegrować z rówieśnikami.

K jak koledzy i koleżanki
Przedszkole to miejsce, gdzie dzieci często zawiązują pierwsze w swoim życiu przyjaźnie. Obcowanie z ró­wieśnikami, wspólne zabawy i ćwiczenia wykształcą w nim umiejętności rozumienia oraz liczenia się z potrzebami innych. Maluch pozna także smak rywalizacji, nauczy się również ustępować i walczyć o swoje.

L jak lekcje
Czas spędzany w przedszkolu nie upływa wyłącznie na beztroskiej zabawie. Czasami kilkulatek będzie musiał usiąść i przez chwilę grzecznie wysłuchać bajek. Aby uniknąć kłopotów, umie­jętność koncentracji możemy ćwiczyć z maluchem także w domu - czytając lub opowiadając mu bajki przed snem, puszczając audiobooki albo słuchowiska dla dzieci.

N jak nauczyciel
Miły i sympatyczny nauczyciel to połowa sukcesu. - Dla rodziców wychowawca jest także źródłem istotnych informacji na temat ich pociechy. Tylko on jest w stanie dokładnie określić problemy malucha i zagadnienia wymagające poprawy - mówi Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak, nauczyciel w Centrum Helen Doron Early English.

O jak obcy język
Czasem w przedszkolu maluch będzie uczestniczył także w lekcjach języków obcych. - Rozpoczęcie nauki np. języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie pozwala dziecku bez większych trudności opanować akcent i nowe słownictwo - mówi Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak. - Jest to także dobry sposób na to, by ćwiczyć jego pamięć oraz kształtować świadomość kulturową.

P jak przygotowania
Dziecko powinno wiedzieć, że przedszkole wymaga od niego wczesnych pobudek. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie niektórych rzeczy jeszcze wieczorem, np. ubrań lub podręczników. Rano warto wstać z lekkim zapasem (tak, by mieć czas na spokojną toaletę oraz zjedzenie śniadania) - pośpiech często wywołuje niepotrzebny stres i zdenerwowanie.

R jak ruch
Po przedszkolu dziecko powinno mieć czas na odpoczynek i chwilę beztroski. Dobrym rozwiązaniem jest odpoczynek na świeżym powietrzu. Aktywność ruchowa sprawia, że organizm dziecka jest stale dotleniony, ma także korzystny wpływ na układ kostny. Dziecko ma również okazję, by wyładować nadmiar energii.

S jak samodzielność
Przedszkole to miejsce, gdzie dziecko uczy się samodzielności. Ważne, by potrafiło jasno wyrażać swoje potrzeby - szczególnie jeśli chodzi o te czynności, któ­rych nie potrafi wykonać bez pomocy innych. Jednak za­nim na stałe zagości w przedszkolnych murach, powinno nauczyć się samodzielnego ubierania się oraz jedzenia, mycia rąk i buzi.

W jak wyprawka
Rzeczy niezbędne dla przed­szkolaka warto skompletować wcześniej. Odpowiednio zaplanowane i przemyślane zakupy nie pozwolą o niczym zapomnieć. Ważne jest, by w przygotowaniach wzięło udział także dziecko. Samodzielnie wybrane kap­cie z pewnością umilą czas spędzony w przedszkolu.

Z jak zarządzanie cza­sem
Etap przedszkolny wyma­ga od malucha pierwszej nauki prawidłowej organizacji czasu. Warto pamiętać, by harmonogram nie był zbyt napięty. Dziecko, oprócz obowiązków, musi mieć również czas na beztroskie leniuchowanie i zabawę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza