Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy dzień zimy najtrudniejszy dla kierowców

Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Kierowcom najtrudneij jeździ się po pierwszych opadach śniegu.
Kierowcom najtrudneij jeździ się po pierwszych opadach śniegu. Fot. mmwroclaw.pl
Od 30 do nawet 100 dni - tyle wynosi w Polsce liczba dni z opadami śnieżnymi. Najniebezpieczniejszy jest dla kierowców pierwszy dzień takich warunków atmosferycznych oraz każdy dzień opadów śniegu, który następuje po odwilży.

Statystyki pokazują, że w tym czasie zmniejsza się ilość wypadków śmiertelnych, ale wzrasta liczba stłuczek.

Gdy pada śnieg, kierowcy instynktownie zwalniają i jeżdżą ostrożniej, ale jednocześnie zapominają
o zwiększeniu dystansu od poprzedzającego samochodu czy delikatniejszym używaniu hamulca
- wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Każdy dzień opadów śniegu po nawet krótkiej przerwie powoduje, że użytkownicy dróg muszą jakby od nowa przyzwyczajać się do tych warunków - dodaje.

Przy ujemnych temperaturach pod śniegiem tworzy się warstwa lodu, szczególnie niebezpieczna
w miejscach wzmożonego ruchu samochodowego, np. na skrzyżowaniach czy rondach. Najszybciej lód powstaje na niedawno położonych nawierzchniach asfaltowych ze względu na niższą temperaturę wierzchniej warstwy masy bitumicznej.

W czasie jazdy zimą kierowca musi być jeszcze bardziej skoncnetrowany niż zwykle, wykonywać manewry wolniej, spokojniej i zdecydowanie mniej intensywnie używać pedału gazu i hamulca
- radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań dla kierowców zimą jest pokonywanie wzniesień. Najlepiej unikać sytuacji, w której musimy zatrzymać się na stromym podjeździe. Optymalnie jest poczekać aż samochody przed nami wjadą na szczyt. Gdy nie ma takiej możliwości, trzeba zdecydowanie zwiększyć odległość przed poprzedzającym pojazdem - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Kiedy kierowca zbliża się do wzniesienia powinien delikatnie przyśpieszyć, aby nabrać prędkości wystarczającej do wjazdu samochodu pod górę, a następnie utrzymywać stałą prędkość. Gdy dojeżdża do szczytu, najlepiej jest minimalnie zwolnić poprzez zmniejszenie nacisku na pedał gazu
i zmianę biegu na niższy, a następnie rozpocząć powolny zjazd. Pedał hamulca powinien być używany bardzo delikatnie. Warto pamiętać, że ważnym czynnikiem w utrzymaniu kontroli nad pojazdem podczas pokonywania wzniesień jest wykorzystywanie hamowania silnikiem. Szczególnie
w trudnych zimowych warunkach - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Pokonywanie wzniesień zimą:
- unikaj sytuacji, kiedy musisz zatrzymać samochód podczas wjazdu na wzniesienie - gdy nie ma innej możliwości zwiększ maksymalnie odległość od poprzedzającego pojazdu;
- przyśpiesz delikatnie gdy zbliżasz się do wzniesienia, następnie utrzymuj stałą prędkość, zwolnij dopiero gdy dojeżdżasz do szczytu;
- podczas zjazdu utrzymuj kontrolę nad pojazdem poprzez odpowiedni wybór biegu i delikatny nacisk na pedał hamulca;
- nigdy nie zjeżdżaj ze wzniesienia "na luzie" lub z wyłączonym silnikiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza