Modernizacja linii kolejowej 229 z Lęborka do Łeby oraz 230 na odcinku Wejherowo-Choczewo
Planowana inwestycja związana jest z budową elektrowni jądrowej w Choczewie. PKP PLK rozważały wybór jednego z dwóch wariantów modernizacji linii kolejowej: w wariancie preferowanym PKP PLK planowało modernizację linii kolejowej 229 z Lęborka do Łeby i 230 z Wejherowa do Choczewa.
Wariant opcjonalny zakładał modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork - Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka. Ten wariant nie przewidywał jednak modernizacji linii 229 z Lęborka do Łeby. Ostatecznie wybrano wariant preferowany.
-Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Steknicy, a także modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba - mówi Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK. - Na obecnym etapie prac projektowych nie przewiduje się już zmian trasowania linii kolejowej.
Pociągi pojadą szybciej
Rzecznik PKP PLK informuje, że realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji.
-Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Dla podróżnych z powiatów lęborskiego i wejherowskiego, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, oznacza to nowe możliwości dostępu do kolei na nieczynnej obecnie linii nr 230 oraz na linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, wykorzystywanej wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych - mówi Przemysław Zieliński.- Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie i towarowe na linii kolejowej 229 pojadą z prędkością do 120 km/h.
ZOBACZ TEŻ NA dziennikbaltycki.pl - "Przyspieszamy". Ważna opinia ws. systemów bezpieczeństwa elektrowni atomowej
W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork - Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko.
-Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę - mówi Przemysław Zieliński. - W ramach inwestycji przebudowana zostanie stacja Łeba w sąsiedztwie nowopowstałego węzła integracyjnego. Budynek dworca nie wchodzi w zakres inwestycji.
Realizacja inwestycji planowana jest do 2029 r. Planowane jest rozpoczęcie robót budowlanych od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl! w internecie