Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróżowanie bez granic, czyli co nas czeka w razie kłopotów

Rafał Nagórski [email protected] Tel. 94 347 35 99
Podróżowanie bez granic, czyli co nas czeka w razie kłopotówW ostatnich dniach odebraliśmy sporo telefonów od Czytelników wybierających się za granicę.
Podróżowanie bez granic, czyli co nas czeka w razie kłopotówW ostatnich dniach odebraliśmy sporo telefonów od Czytelników wybierających się za granicę. sxc.hu
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, problemy z przekraczaniem granic i pomoc konsularna - to najczęściej pojawiające się pytania w sezonie urlopowym.

W ostatnich dniach odebraliśmy sporo telefonów od Czytelników wybierających się za granicę. O odpowiedzi poprosiliśmy Katarzynę Szłapkę, kierowniczkę Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie.

- Będę przebywał w Afryce, w kraju, w którym nie ma polskiej placówki dyplomatycznej. Czy mogę liczyć na pomoc ambasady jednego z krajów UE?
- Tak. Trzeba jednak pamiętać, że ochrona konsularna obejmuje następujące sytuacje: pomoc w przypadku zgonu; pomoc w przypadku poważnego wypadku i ciężkiej choroby; pomoc w razie aresztowania lub zatrzymania; pomoc ofiarom aktów przemocy. W placówce dyplomatycznej na pewno nie otrzymamy pomocy w takich sprawach jak: zapłata rachunków, zapłata za bilety samolotowe w celu umożliwienia powrotu do domu, kontaktowania się z biurami podróży, hotelami czy liniami lotniczymi w celu rezerwacji - chyba że chodzi o procedurę repatriacji; świadczenie usług prawnych i udzielanie pomocy prawnej oraz uczestniczenie w procesie w sądzie; udzielanie informacji turystycznych

- Co powinien zagwarantować mi przewoźnik jeśli lot się opóźni?
- Wszystko zależy od skali opóźnienia. Najpierw rozpatrzmy sytuację, gdy lot będzie opóźniony: o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 km; lub o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3 500 km; lub o cztery lub więcej godzin w przypadku innych lotów niż wyżej wymienione. W takich sytuacjach otrzymamy od przewoźnika bezpłatnie posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania na lot.
Ponadto pasażerom przysługują bezpłatnie dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwa faksy i dwa maile.

Gdy opóźniony lot nastąpi co najmniej dzień po terminie, to przewoźnik zobowiązany jest zapewnić zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin mamy prawo żądać zwrotu pełnego kosztu biletu po cenie za jaką go kupiliśmy, za część lub części już odbytej podróży oraz za część lub części nie odbytej z powodu opóźnienia podróży. Możemy domagać się w takiej sytuacji również lotu do miejsca skąd wylecieliśmy w najwcześniejszym z możliwych terminów.

- Jeśli odwołają lot to czego mogę się domagać?

- Jeżeli lot zostanie odwołany to mamy prawo żądać zwrotu pełnego kosztu biletu po cenie za jaką go kupiliśmy, za część lub części już odbytej podróży oraz za część lub części nie odbytej z powodu opóźnienia podróży jeżeli lot nie służy już jakiemukolwiek celowi. Możemy domagać się w takiej sytuacji również lotu do miejsca skąd wylecieliśmy w najwcześniejszym z możliwych terminów. Mamy również prawo do odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest od długości trasy i wynosi odpowiednio: 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1 500 km; 400 euro dla wszystkich lotów w granicach UE dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów; 600 euro dla wszystkich innych lotów.

Jeśli skorzystamy z prawa zmiany planu lotu to przewoźnik ma prawo pomniejszyć kwotę odszkodowania o 50 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza