Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy pokochali rzeczy używane. Dlaczego kupujemy używane rzeczy? Na co zwracamy uwagę?

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Jak wynika z badania, dokonując zakupu, najwięcej uwagi poświęcamy cenie produktu – deklaruje tak niemal 87 proc. ankietowanych.
Jak wynika z badania, dokonując zakupu, najwięcej uwagi poświęcamy cenie produktu – deklaruje tak niemal 87 proc. ankietowanych. Pawel Relikowski/ Polska Press
Jak się okazuje, ponad połowa Polaków przyznała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiła coś z drugiej ręki. – Życie zgodnie z ideą less waste jest odbierane jako wyraz odpowiedzialności – wskazuje ekspertka.

Niemal 60 proc. respondentów Barometru Providenta twierdzi, że w ciągu ubiegłego roku oddało lub sprzedało należące do siebie nieużywane już przedmioty. Jednocześnie 15 proc. przyznało, że robi to regularnie.

Dawanie drugiego życia przedmiotom: oszczędność i moda

– W ostatnich latach możemy obserwować znaczące zmiany zachowań konsumenckich. Życie zgodnie z ideą less waste jest odbierane jako wyraz odpowiedzialności, szczególnie wobec środowiska naturalnego – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Dawanie drugiego życia przedmiotom jest nie tylko oszczędne, ale też modne – dodaje.

Jednak w ciągu ostatniego roku nieco zmieniło się nastawienie Polaków do kupowania z drugiej ręki. Coraz częściej decydujemy się na taki wybór. Ponad połowa badanych (51,6 proc.) respondentów zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonało zakupu używanych rzeczy. To wzrost o 8,8 pp. w porównaniu z poprzednią edycją badania.

Cena najważniejsza

Niemal 13 proc. ankietowanych zadeklarowało, że kupowało rzeczy z drugiej ręki tak samo często jak nowe, a podobny odsetek stwierdził, że używane przedmioty znajdowały się w jego koszyku nawet częściej niż nowe.

Podejście do kupowania przedmiotów z drugiej ręki zależy od wieku. Im starsze osoby, tym rzadziej decydują się na nabycie używanych przedmiotów. Jeżeli chodzi o płeć, to podobnie jak w ubiegłym roku kobiety częściej przyznają, że kupują na rynku wtórnym.

Jak wynika z badania, dokonując zakupu, najwięcej uwagi poświęcamy cenie produktu – deklaruje tak niemal 87 proc. ankietowanych. Rok temu Polacy także twierdzili, że cena jest najważniejszym czynnikiem, ale wskazał ją o 3 pp. mniejszy odsetek respondentów.

Na drugim miejscu, znów tak samo jak w 2021 r., znalazła się jakość. Stawia na nią 83,4 proc. ankietowanych. Zmiana nastąpiła dopiero na ostatnim miejscu na podium, które zajął wizerunek producenta. Na tę kwestię uwagę zwraca 22,4 proc. Polaków. Rok temu trzecim najważniejszym czynnikiem była estetyka opakowania.

Co ciekawe, nie bez znaczenia pozostają także kwestie związane z etyką biznesu. 14 proc. respondentów sprawdza, czy opakowanie nadaje się do recyklingu, a 8,4 proc. kieruje się tym, czy biznes producenta jest etyczny w zakresie np. przestrzegania praw pracowniczych. Dla 7,5 proc. istotne są  ekologiczne działania firmy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polacy pokochali rzeczy używane. Dlaczego kupujemy używane rzeczy? Na co zwracamy uwagę? - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza