Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska flota wojenna ćwiczy na Bałtyku

Marynarka Wojenna
mw.mil.pl
Osłona szlaków żeglugowych, zabezpieczenie transportu morskiego, utrzymanie panowania na morzu i niedopuszczenie do blokady morskiej państwa - to główne zadania jakie realizować będą okręty 3 Flotylli Okrętów z Gdyni podczas rozpoczynających się dzisiaj (poniedziałek, 19 marca) manewrów wojskowych na Bałtyku.

Od poniedziałku, do piątku, 23 marca okręty 3 Flotylli Okrętów w Gdyni prowadzić będą działania w ramach tak zwanej Okrętowej Grupy Zadaniowej. Będą to ćwiczenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do kraju surowce i towary o znaczeniu strategicznym.

W poniedziałek na morze wyszedł trzon sił okrętowych Marynarki Wojennej, posiadających możliwości zapewnienia osłony transportu morskiego: fregaty rakietowe ORP "Gen. K. Pułaski" i ORP "Gen. T. Kościuszko", korweta ORP "Kaszub" oraz okręty rakietowe ORP "Orkan" i ORP "Piorun".

Powyższe siły uzupełnią trzy niszczyciele min: ORP "Mewa", ORP "Czajka" i ORP "Flaming", między innymi z zadaniem zapewnienia obrony i osłony transportu przed zagrożeniem minowym. Z okrętami współpracować będzie również lotnictwo morskie, w tym śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G oraz samolot patrolowo-rozpoznawczy B1R Bryza. Działania sił głównych będzie zabezpieczał zbiornikowiec ORP "Bałtyk" oraz okręt ratowniczy ORP "Zbyszko".

Podczas manewrów załogi okrętów prowadzić będą monitoring żeglugi oraz sytuacji powietrznej. Przećwiczą osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza oraz atakami okrętów nawodnych. Prowadzone będą strzelania artyleryjskie oraz zadania przeciwminowe.

W trakcie działań okręty bojowe wspierane będą przez zbiornikowiec, dzięki czemu będą mogły zaopatrywać się w morzu bez konieczności powrotu do portu. Równolegle do działań bojowych ćwiczone będą akcje ratownicze z udziałem między innymi grup nurkowych.

Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 60 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo już ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza