"Polska" marchew pochodziła z Belgii i Holandii, ogórki szklarniowe wyrosły na Ukrainie, a kapusta włoska przyjechała z Francji

Magdalena Olechnowicz
Magdalena Olechnowicz
Fot. Tomasz Bolt Polskapress
"Polska" marchew pochodziła z Belgii i Holandii, ogórki szklarniowe wyrosły na Ukrainie, a kapusta włoska przyjechała z Francji. Konsumenci poskarżyli się, że wywieszki w sklepach sieci. Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły ich podejrzenia. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie, w którym postawił właścicielowi sieci zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Jak wynika ze skarg konsumentów potwierdzonych podczas kontroli Inspekcji Handlowej – w sklepach sieci handlowej Biedronka na wywieszkach pojawiały się nieprawdziwe informacje o kraju pochodzenia warzyw i owoców. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął w związku z tym postępowanie wobec Jeronimo Martins Polska, właściciela tej sieci.
Skalę nieprawidłowości dotyczących przekazywania nieprawdziwych informacji o kraju pochodzenia owoców i warzyw pokazały kontrole Inspekcji Handlowej. Inspektorzy porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych, jednostkowych oraz dokumentach dostawy. Szczególną uwagę zwracali na owoce i warzywa, które były deklarowane jako polskie. Pod lupę wzięli przede wszystkim takie, wobec których istniało największe ryzyko podania błędnego kraju, ponieważ rosną zarówno w Polsce, jak i w innych państwach, np. ziemniaki, jabłka, cebulę, kapustę, marchew.

- Postawiłem spółce Jeronimo Martins Polska zarzut stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów poprzez wprowadzanie ich w błąd co do kraju pochodzenia owoców i warzyw. Dla wielu osób to kluczowa informacja, która mogła przesądzić o zakupie danego produktu. Konsumenci coraz częściej kierują się w swoich wyborach patriotyzmem gospodarczym i chętnie sięgają po produkty krajowe. Nieprawdziwe informacje w sklepach Biedronka mogły zniekształcić ich decyzje zakupowe – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wypowiedź prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Jeśli zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia owoców i warzyw się potwierdzi, to spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Prezes UOKiK prowadzi wobec tego przedsiębiorcy także inne postępowania, np. dotyczące nieprawidłowego informowania konsumentów o cenach oraz nieuczciwych praktyk wobec dostawców produktów spożywczych.

W IV kwartale 2019 r. nieprawidłowości w zakresie wprowadzania w błąd co do kraju pochodzenia warzyw i owoców w związku z przekazywaniem na wywieszkach nieprawdziwych informacji inspektorzy stwierdzili w 49 sklepach sieci Biedronka. Z tego powodu zakwestionowali 132 partie owoców i warzyw spośród 644 skontrolowanych, czyli 20,4 proc. W przypadku produktów deklarowanych na wywieszkach jako polskie wprowadzenie w błąd miało miejsce w przypadku 64 partii (9,9 proc.).

Natomiast w I kwartale 2020 r. Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości dotyczące podawania nieprawdziwych informacji o kraju pochodzenia owoców i warzyw w 11 sklepach Biedronka pomimo faktu, że kontrole prawidłowości oznakowania zostały wstrzymane na czas wprowadzonych ograniczeń funkcjonowania placówek handlowych w epidemii koronawirusa. Inspektorzy zgłosili zastrzeżenia do 24 partii spośród 168 skontrolowanych w tych placówkach (14,2 proc.), z tego w przypadku 19 partii (11,3 proc.) pochodzenie owoców lub warzyw niezgodnie z prawdą zadeklarowano jako polskie.
Przykładowo na wywieszce przy stoisku widniała „Polska”, a w rzeczywistości marchew pochodziła z Belgii i Holandii (sklepy w woj. śląskim), ogórki szklarniowe wyrosły na Ukrainie (sklep w woj. lubelskim), kapusta włoska przyjechała z Francji (sklep w woj. zachodniopomorskim).

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl

Rzecznicy konsumentów w Słupsku

Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Słupsku
ul.Jana Pawła II nr 1
76-200 Słupsk
tel. 59 842-54-68
faks 59 842-54-68
ihslupsk@wp.pl

2. Miejski Rzecznik Konsumentów
Pl. Zwycięstwa 3
76-200 Słupsk
tel. 59 848 83 09
faks 59 842 35 83
e-mail: mrk@um.slupsk.pl, konsumenci@um.slupsk.pl

3. Polubowny Sąd Konsumencki Słupsk
ul. Jana Pawła II 1
76-200 Słupsk
tel. 59 846-54-68

4. Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. Szarych Szeregów 14
76-200 Słupsk
pok. nr 132, I piętro
tel./faks. 59 841 87 00

Dni i godziny pracy:

poniedziałki: 8:00 - 15:00
wtorek - piątek: 7:30 - 14:30
e-mail: rzecznikkonsumenta@powiat.slupsk.pl

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Klient
27 maja, 7:35, Pokrzywdzony:

NIE POLECAM TYCH ZBIORNIKÓW BRUDU JAKO MARKETU/DYSKONTU.TO OBORA,OBÓZ KONCENTRACYJNY.Inne markety nie lepsze!Uczęszczam często po różnych z nich i obserwuję jak oni tam pracują,ich podejście do klienta!Zero kultury!Nie mają dyspozycyjności,brak doświadczenia,czystości i zęby szczerzą źle umyte wobec np.mnie jak uwagę zwracam.Myślą,że przestraszę się.Nie!Taki element powinien i ma wylatywać z roboty!Kradną kasę ze schowku gdzie ją wkładają.Pracownicy!Wszystko np.W tym na B - ka.Jak pytam ot tak co w tym jest produkcie itp.(by zobaczyć jak on/a odpowie mi już czuję i widzę wredność no i chamskie odpowiedzi).Zaczyna się konflikt i kłótnia.On/a czasu nie ma,to od czego tam jest???Od roboty!To obowiązkiem jest tych naciągaczy by zmienić się na dobry punkt albo lepiej wywalić te obozy z kraju na zawsze wszystkie!Głupi nie jestem,tylko "madame" i "panów" z siebie ukazać chcą z tego sklepu.Dzięki mnie i innym ludziom mają pracę i wypłatę!!!Zero kultury!Zaś niedoświadczeni ludzie jak słyszą już konflikt to stają za pracusiami nie tym co chce wyjaśnienia sytuacji czyli mną.Wtedy ja jestem winny.Bo klient da się "naciągnąć" na byle co!Ja nie!Oszukują na kilka zł,by sobie dorobić np.do wypłaty tzw.codzienne napiwki.Przez m-c trochę jest i tak przez cały rok!Nieświeże mięso mają w tych budach marketowych każde i nie kupujcie!Po odmrożeniu lub doniesieniu do domu,jak otworzysz śmierdzi!Stare itp.Brudno w nich,byłem na zapleczu to wiem ostatnio w trakcie interwencji ochrony i policji w jednym z marketów tej B..ki.Koszmar!Ja byłem posądzony za złe zachowanie w tym punkcie bo chciałem wyjaśnić sytuację z przed kilku tygodni wstecz jak mnie oszukano.Antyreklama dla Biedronki,Kauflandu,Stokrotki itp.W Kauflandzie w czasie ostatniego problemu ponad tydzień temu usłyszałem,że jestem nienormalny tak do klienta jak domagałem się wyłożenia towaru na półkę bo nikomu nie chciało się!Ponad 0,5 godz.kłótni.Ochroniarz przyleciał niepełnosprawny i mądrzył się.Zacząłem nagrywać by mieć dowód i zastraszanie mnie było!W Biedronie też.Nagrałem film,dowód mam zaś policja słupska i ochrona z firmy z miasta twierdziła coś innego.Więc kim oni są OSZUSTAMI!!!

27 maja, 09:09, Gość:

Chlopie ty jestes chory, powinni cie zamknac w zakladzie dla oblakanych i solidnie przeleczyc. Strach ze tacy jak ty chodza po ulicach.

Chory nie jestem ale normalny.Na pewno tobie czegoś brakuje przede wszystkim dokładnej nauki j.polskiego.Radzę naucz się.Widać po pisowni.Jestem z własną wolą i charakterem.Nikt nie będzie mną pomiatał a wiem,że rację mam.Oto ja,to jest moja twarz.Pamiętaj!Jak można powiedzieć klientowi że ma wynosić się ze sklepu Biedronki i zakazać mu kolejnego przychodzenia do niego itp???Mogą one sobie porządzić w chacie z mężusiem i dzidziusiem!Ci faceci z marketu też!Zwracałem się przez infolinię do stolicy lub innego oddziału i cisza!Niby menedżer miał się już tego podjąć i nic.Zajmę się tym na jednym z portali itp.Nagłośnię sprawę odpowiednio.Firma "Jantar" z Z,Augusta tragedia,byłem na rozmowie Dyrektor stwierdził,iż szybko decyzje podejmie wobec pracowników a oni też wersję przeciw mnie przedstawili.Jak pokazałem film zmienił zdanie.Napisałem na piśmie czego oczekuję za to,bo oni tragicznie zachowali się do mnie na zapleczu sklepu Biedronka!Antyreklama murowana.Potem policja tak samo.Udają niewinnych.Tel wyrywali mi z ręki i prawie już nie odbiera.Tak samo było z ochroną!Zobaczą co ich spotka.Obiecuję.Nawet jak mają znajomości.Czy można tak podejść do osoby niepełnosprawnej???Nie chcieli się wylegitymować.Skąd mógłbym wiedzieć iż to oni?Skoro już teraz "na wnuczka" np.okradają ludzi itp.Nie podali nr lub nie mieli na sobie w miejscu widocznym dopiero ostatecznie dopatrzyłem się na ich bocznych częściach rąk nazwisko i pierwszą literką imienia.Ale po awanturze!

K
Klient
27 maja, 09:10, Gość:

biedronka to oszukuje gdzie tylko moze i ja chetnie sie spotkam z nimi w sądzie i przedstawie zgromadzone dowody

Zgadzam się i popieram Pana/i zdanie.Tak kręcą jak mogą na każdej sztuce.Jak ktoś nie ma pojęcia daje się oszukać.Nawet niezbyt chętni co do wydawania paragonów są.Trzeba ich "prosić" o wydanie.Każdy ma obowiązek z tych pracusiów bez kultury i odpowiedniego podejścia tak robić!

G
Gość

biedronka to oszukuje gdzie tylko moze i ja chetnie sie spotkam z nimi w sądzie i przedstawie zgromadzone dowody

G
Gość
27 maja, 7:35, Pokrzywdzony:

NIE POLECAM TYCH ZBIORNIKÓW BRUDU JAKO MARKETU/DYSKONTU.TO OBORA,OBÓZ KONCENTRACYJNY.Inne markety nie lepsze!Uczęszczam często po różnych z nich i obserwuję jak oni tam pracują,ich podejście do klienta!Zero kultury!Nie mają dyspozycyjności,brak doświadczenia,czystości i zęby szczerzą źle umyte wobec np.mnie jak uwagę zwracam.Myślą,że przestraszę się.Nie!Taki element powinien i ma wylatywać z roboty!Kradną kasę ze schowku gdzie ją wkładają.Pracownicy!Wszystko np.W tym na B - ka.Jak pytam ot tak co w tym jest produkcie itp.(by zobaczyć jak on/a odpowie mi już czuję i widzę wredność no i chamskie odpowiedzi).Zaczyna się konflikt i kłótnia.On/a czasu nie ma,to od czego tam jest???Od roboty!To obowiązkiem jest tych naciągaczy by zmienić się na dobry punkt albo lepiej wywalić te obozy z kraju na zawsze wszystkie!Głupi nie jestem,tylko "madame" i "panów" z siebie ukazać chcą z tego sklepu.Dzięki mnie i innym ludziom mają pracę i wypłatę!!!Zero kultury!Zaś niedoświadczeni ludzie jak słyszą już konflikt to stają za pracusiami nie tym co chce wyjaśnienia sytuacji czyli mną.Wtedy ja jestem winny.Bo klient da się "naciągnąć" na byle co!Ja nie!Oszukują na kilka zł,by sobie dorobić np.do wypłaty tzw.codzienne napiwki.Przez m-c trochę jest i tak przez cały rok!Nieświeże mięso mają w tych budach marketowych każde i nie kupujcie!Po odmrożeniu lub doniesieniu do domu,jak otworzysz śmierdzi!Stare itp.Brudno w nich,byłem na zapleczu to wiem ostatnio w trakcie interwencji ochrony i policji w jednym z marketów tej B..ki.Koszmar!Ja byłem posądzony za złe zachowanie w tym punkcie bo chciałem wyjaśnić sytuację z przed kilku tygodni wstecz jak mnie oszukano.Antyreklama dla Biedronki,Kauflandu,Stokrotki itp.W Kauflandzie w czasie ostatniego problemu ponad tydzień temu usłyszałem,że jestem nienormalny tak do klienta jak domagałem się wyłożenia towaru na półkę bo nikomu nie chciało się!Ponad 0,5 godz.kłótni.Ochroniarz przyleciał niepełnosprawny i mądrzył się.Zacząłem nagrywać by mieć dowód i zastraszanie mnie było!W Biedronie też.Nagrałem film,dowód mam zaś policja słupska i ochrona z firmy z miasta twierdziła coś innego.Więc kim oni są OSZUSTAMI!!!

Chlopie ty jestes chory, powinni cie zamknac w zakladzie dla oblakanych i solidnie przeleczyc. Strach ze tacy jak ty chodza po ulicach.

P
Pokrzywdzony

NIE POLECAM TYCH ZBIORNIKÓW BRUDU JAKO MARKETU/DYSKONTU.TO OBORA,OBÓZ KONCENTRACYJNY.Inne markety nie lepsze!Uczęszczam często po różnych z nich i obserwuję jak oni tam pracują,ich podejście do klienta!Zero kultury!Nie mają dyspozycyjności,brak doświadczenia,czystości i zęby szczerzą źle umyte wobec np.mnie jak uwagę zwracam.Myślą,że przestraszę się.Nie!Taki element powinien i ma wylatywać z roboty!Kradną kasę ze schowku gdzie ją wkładają.Pracownicy!Wszystko np.W tym na B - ka.Jak pytam ot tak co w tym jest produkcie itp.(by zobaczyć jak on/a odpowie mi już czuję i widzę wredność no i chamskie odpowiedzi).Zaczyna się konflikt i kłótnia.On/a czasu nie ma,to od czego tam jest???Od roboty!To obowiązkiem jest tych naciągaczy by zmienić się na dobry punkt albo lepiej wywalić te obozy z kraju na zawsze wszystkie!Głupi nie jestem,tylko "madame" i "panów" z siebie ukazać chcą z tego sklepu.Dzięki mnie i innym ludziom mają pracę i wypłatę!!!Zero kultury!Zaś niedoświadczeni ludzie jak słyszą już konflikt to stają za pracusiami nie tym co chce wyjaśnienia sytuacji czyli mną.Wtedy ja jestem winny.Bo klient da się "naciągnąć" na byle co!Ja nie!Oszukują na kilka zł,by sobie dorobić np.do wypłaty tzw.codzienne napiwki.Przez m-c trochę jest i tak przez cały rok!Nieświeże mięso mają w tych budach marketowych każde i nie kupujcie!Po odmrożeniu lub doniesieniu do domu,jak otworzysz śmierdzi!Stare itp.Brudno w nich,byłem na zapleczu to wiem ostatnio w trakcie interwencji ochrony i policji w jednym z marketów tej B..ki.Koszmar!Ja byłem posądzony za złe zachowanie w tym punkcie bo chciałem wyjaśnić sytuację z przed kilku tygodni wstecz jak mnie oszukano.Antyreklama dla Biedronki,Kauflandu,Stokrotki itp.W Kauflandzie w czasie ostatniego problemu ponad tydzień temu usłyszałem,że jestem nienormalny tak do klienta jak domagałem się wyłożenia towaru na półkę bo nikomu nie chciało się!Ponad 0,5 godz.kłótni.Ochroniarz przyleciał niepełnosprawny i mądrzył się.Zacząłem nagrywać by mieć dowód i zastraszanie mnie było!W Biedronie też.Nagrałem film,dowód mam zaś policja słupska i ochrona z firmy z miasta twierdziła coś innego.Więc kim oni są OSZUSTAMI!!!

P
Patryk Sasin
26 maja, 21:05, Kazik:

piwo to tez coraz wieksze siki w biedrze

nie tylko piwo, ale i mocniejsze alkohole. Piwo jest robione specjalnie pod biedę, zwłaszcza te w puszkach 550ml. Ogólnie browar w puszkach to syf, jak pić to tylko butelkowane

K
Kazik

piwo to tez coraz wieksze siki w biedrze

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3