Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska Żegluga Morska: Rozpoczął się sezon na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

pit [email protected] 91 481 33 34 Fot. Piotr Jasina
Krainę Tysiąca Jezior między Kanadą a USA "Isadora " przemierza co roku wiele razy.
Krainę Tysiąca Jezior między Kanadą a USA "Isadora " przemierza co roku wiele razy.
"Isadora" już zmierza w kierunku Szlaku Św. Wawrzyńca.

"Isadora" jest piewszym statkiem Polskiej Żeglugi Morskiej, który w tym roku wyruszył przez Atlantyk w kerunku USA i Kanady.

Na Wielkie Jeziora prowadzi rzeka Św. Wawrzyńca oraz Szlak Św. Wawrzyńca (St. Lawrence Seaway). Żegluga dla statków oceanicznych otwarta tu została 53 lata temu, po zbudowaniu skomplikowanego systemu śluz i kanałów.

Wpływające na Jeziora jednostki nie mogą mieć więcej niż 225,5 metra długości, 23,7 metra szerokości, 8,08 metra zanurzenia i 35,5 metra wysokości ponad poziom wody. Minimalnie większy statek utknąłby w wąskim kanale.

W pierwszej trójce, najważniejszych kompanii żeglugowych wykonujących tu przewozy jednostkami oceanicznymi są dwie firmy kanadyjskie oraz Polska Żegluga Morska.

Najbardziej oddalonym portem od Oceanu Atlantyckiego jest Duluth na Jeziorze Górnym. Aby do niego dotrzeć statek musi przepłynąć szlakiem śródlądowym o długości 2342 mil morskich (czyli 3700 km). Zazwyczaj twa to około 9 dni.

- Nad Wielkimi Jeziorami znajdują się bardzo ważne ośrodki gospodarcze Stanów Zjednoczonych oraz Kanady - przypomina Krzysztof Gogol z PŻM. - W portach Chicago, Cleveland, Detroit, Milwaukee skoncentrowany jest amerykański przemysł motoryzacyjny oraz stalowy. Z kolei Duluth i Thunder Bay to jedne z najważniejszych centrów dystrybucji zboża w USA. Stany są największym eksporterem zboża na świecie.

W rejonie Wielkich Jezior mieszka 100 mln ludzi, a więc prawie jedna czwarta mieszkańców USA i Kanady. Główne porty tworzą również 227 tysięcy miejsc pracy i wytwarzają towary o wartości 34 miliardów dolarów. W 2011 roku poprzez Szlak Św. Wawrzyńca przewieziono łącznie 37,5 mln ton towarów - głównie rudy żelaza, węgla i zboża. Od czasu otwarcia szlaku w 1959 roku było to już ponad 2,5 miliarda ton.

PŻM

Statki szczecińskiego aramtora od lat przewożą na Wielkie Jeziora Amerykańskie z IJmuiden w Holandii elementy stalowe do produkcji samochodów. Rocznie na zlecenie Tata Steel transportują około 400 tys. ton rocznie. W kursach powrotnych do Europy zabierają zboże.

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza