Polska Żegluga Morska: Statek Tatry ochrzczony i odebrany

pit piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34Zaktualizowano 
Beskidy, bliźniaczy do przejętego właśnie w japońskiej stoczni masowca "Tatry".
Beskidy, bliźniaczy do przejętego właśnie w japońskiej stoczni masowca "Tatry". Fot. PŻM
W japońskiej stoczni Tsuneishi ochrzczono i odebrano najnowszy masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej - "Tatry".

To już czwarta jednostka nowej serii, odebrana przez PŻM z Tsuneishi w tym roku. Poprzednie również nosiły nazwy pasm górskich, były to: "Karpaty", "Sudety"oraz "Beskidy".
"Tatry" to klasyczny masowiec do przewozu zboża, węgla czy rud żelaza.

Potocznie nazywamy te statki kamsarmaxami, bo to największy statek, który może wpłynąć do portu Kamsax w Gwinei lub panamaxami, czyli największymi statkami przepłającymi przez Kanał Panamski.

Nowy masowiec ma 229 m długości, 32,26 m szerokości , 14,4 m zanurzenia. Może jednorazowo przewozić 82 tys. ton ładunku.

- W przypadku węgla odpowiada to pociągowi, złożonemu z 1188 węglarek o łącznej długości ok. 17 kilometrów - mówi obrazowo Krzysztof Gogol z PŻM.

Matką chrzestną masowca "Tatry" została Karina Grabijas z Działu Kadr Morskich PŻM a statek poświęcił polski ksiądz o. Janusz Kucicki ze Zgromadzenia Misjonarzy Werbistów.

- Kamsarmaxy ze stoczni Tsuneishi już od kilku miesięcy są mocnym filarem naszej floty - podkreślił Paweł Szynkaruk, dyrektor naczelny PŻM. - Statki te chwalone są za wysoką jakość wykonania i niezawodność. Nasi oficerowie bardzo chętnie na nie mustrują, mając pewność spokojnej i bezpiecznej podróży oraz spełnienia wszystkich wymogów stawianych przez instytucje kontrolne w portach.

Pomimo kryzysu na rynku, wszystkie 82-tysięczniki szczecińskiego armatora od razu znajdują zatrudnienie. W pierwszym swoim rejsie płyną przez Pacyfik i Kanał Panamski po zboże do Nowego Orleanu. Z ładunkiem wracają do Azji.

Masowcem "Tatry" w dziewiczym rejsie dowodzi kpt. ż. w. Mirosław Wamka ze Szczecina. Wcześniej był on także pierwszym kapitanem siostrzanych "Sudet".
Cztery kamsarmaxy z Japonii kończą program odnowy tonażu PŻM, realizowanego od 2005 roku. W ramach inwestycji o wartości ponad miliarda dolarów, największy polski armator zbudował łącznie 38 statków o łącznej nośności 1,5 mln DWT.

- Dzięki zakupom nowych jednostek i sprzedaży najstarszych, średni wiek floty PŻM obniżył się z 17 do 10 lat - dodał Gogol.

 

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mariusz Protkiewicz

Moja toaleta jest wieksza niż ten mostek.

D
Don Bon

Moze lepiej ze z Japoni a nie z Chin, jak brali te chinczyki to odrazu po odbiorze szly na stocznie, takie niedorobki na nich ze masakra... ale tanie sa :)

J
Janusz Godlewski

a ja slyszalem ze na wszystkich obcych statkach plywaja sami supermeni

k
koras

Do czego to doszło, żeby statki z kraju niegdyś stoczniami stojącymi, remontowali Japończycy...

d
dziadek do orzechow

No to teraz Panie Gogol czas na podwyzki dla zalog skrocenie kontraktow na system np 2 misiace on 2 miesiace off i poprawienie socjalu na statkach bo z tego co wiem to tylko kamikadze i ludzie co nie potrafia sie znalesc na zachodnim rynku plywaja w PZM '' wybrancy ''

B
Były stoczniowiec

Brawo dla polskiego rządu, czapki z głów przxed Panem Tuskiem polski przewoźnik buduje w Chinach a Polskie stocznie się dołuje i zamyka.
Szczecin zielone płuca dla Berlina. 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3