W trakcie przygotowań do projektu młodzież zbierała informacje dotyczące doświadczeń z okresu wojennego wśród członków rodziny. Dzięki wywiadom i ankietom uczniowie mogli poznać losy i historię własnej rodziny, często taką, o której do tej pory nie mieli pojęcia. Obejrzeli fragmenty filmu Claude’a Lanzmanna poświęconemu Holocaustowi. Przed wyjazdem zorganizowano spotkania informujące o programie projektu oraz zajęcia warsztatowe.
Zwiedzając miejsca historyczne w Warszawie oraz Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince, uczestnicy projektu przez tydzień zbierali materiały dotyczące polskiej i żydowskiej historii. Wizyty w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin oraz Muzeum Powstania Warszawskiego sprzyjały poznawaniu różnych form pamięci historycznej. Młodzież z naszej szkoły wraz z uczniami z Niemiec wspólnie poszukiwała śladów getta warszawskiego oraz miejsc kaźni społeczeństwa Warszawy.
Przejście trasą, gdzie znajdowało się getto oraz poszukiwanie miejsc upamiętniających je, sprzyjało wspólnemu poznawaniu historii. Codzienna dyskusja i warsztaty umożliwiły młodym ludziom spojrzenie na Shoah (hebr. Holokaust-zagłada) z różnej perspektywy. Na refleksje dotyczące skutków nietolerancji i rasizmu oraz znaczenia odwagi cywilnej wskazano w ewaluacji projektu. Uczestnicy projektu odnieśli się do znaczenia Shoah z perspektywy przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości. Wspólnie spędzany czas, zajęcia integracyjne oraz wieczory karaoke sprzyjały nawiązaniu nowych znajomości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?