Pomorze Zachodnie: Powstanie Morska Stocznia Remontowa Gryfia

Piotr Jasina piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34Zaktualizowano 
Pomorze Zachodnie: Powstanie Morska Stocznia Remontowa Gryfia<br>Prezes TF Silesia, właściciela terenów postoczniowych, przyznaje, że jak dotąd nie przekonał do Szczecina żadnego poważnego inwestora, który zechciałby wykorzystać pochylnie, suwnice. Są bezużyteczne.<br>
Pomorze Zachodnie: Powstanie Morska Stocznia Remontowa GryfiaPrezes TF Silesia, właściciela terenów postoczniowych, przyznaje, że jak dotąd nie przekonał do Szczecina żadnego poważnego inwestora, który zechciałby wykorzystać pochylnie, suwnice. Są bezużyteczne. Fot. Sebastian Wołosz
WAŻNA DEBATA Właściciele połączą remontówki ze Szczecina i Świnoujścia. Silesia szuka inwestora strategiczego do stoczni. Podatki za dzierżawę gruntów dla spółek portowych mają być obniżone.

Trzy bardzo ważkie tematy były omawiane wczoraj podczas posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego.
Właściciele i zarząd stoczni remontowych a także wiceminister skarbu Państwa Rafał Baniak przekonywali związkowców do konsolidacji obu spółek. Mariusz Kolwas, prezes Towarzystwa Finansowego Silesia przedstawił warianty zagospodarowania terenów po Stoczni Szczecińskiej Nowa. Była też mowa o stawkach za dzierżawę, jakie płacą spółki i zarząd portów w Szczecinie i Świnoujściu.

  • Konsolidacja remontówek

Leszek Hnat, prezes SSR Gryfia oraz Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu wyliczał powody, dla których połączenie obu stoczni jest konieczne.

- Od kilku lat sytuacja armatorów morskich pogarsza się, co skutkuje zmniejszonymi wydatkami na remonty - mówił. - Rośnie konkurencja ze strony stoczni Europy Zachodniej, Rosji oraz krajów bałtyckich. Armatorzy odnawiając flotę zamawiają większe jednostki, a stocznie SSR Gryfia MST nie mają dostatecznie dużych doków, by naprawiać masowce o tak dużym tonażu.

Zdaniem prezesa remontówek, efektem konsolidacji będzie wzrost przychodów w ciągu 4 lat do poziomu 200 mln zł, w tym jedną czwartą mają stanowić przychody z obszaru offshore, pozostałą część - przychody ze sprzedaży i remontów.

Jako siedzibę połączonych stoczni prezes proponuje Szczecin. Jest też robocza nazwa skonsolidowanych podmiotów: Morska Stocznia Remontowa Gryfia. Kapitał własny po połączeniu wyniesie prawie 68 mln zł.

Prezes podkreślił, że już są efekty wspólnych działań obu stoczni. Są inwestycje, zarząd myśli o zakupie większego doku. Są efekty synergii przy zakupie energii, ochronie itd. Udało się wyprowadzić z zapaści Gryfię.

Dariusz Sarnowski, szef Solidarności Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia stwierdził, że kłopoty MSR zaczęły się w momencie przejęcia stoczni przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Wcześniej dobrze sobie radziła, miała zyski. Zarzucił zarządowi brak dialogu w sprawie konsolidacji i lansowanie jedynej słusznej koncepcji.

- Pracownicy są przeciwni konsolidacji, dlatego nie podpisali umowy społecznej z zarządem - dodał.
Przeciw konsolidacji wypowiedział się także Wojciech Osman, szef Solidarności 80 w regionie i członek Komisji Krajowej związku.

- To są piękne wizje, budujecie dobry wizerunek ale nie ma gwarancji, że nie będzie zwolnień z pracy - powiedział. - Załoga nie chce konsolidacji, bo nie ma takiej potrzeby.
Rafał Baniak, wiceminister Skarbu Państwa bronił koncepcji połączenia remontówek.

- Przemysł stoczniowy w Europie jest strukturalnie niewydolny, jest to branża nisko dochodowa - mówił. Apelował do związkowców, by nie szastali argumentami, że nie ma rozmów.

- Rozumiem wasze argumenty - kontynuował. - Ale nam też chodzi o to, by nie było zwolnień grupowych, by ocalić fachowców, nie stracić tych stoczni. Chociaż wiem, że koszty społeczne muszą być._ - _Dlaczego konsolidacja? Bo tak najtaniej, najsprawniej, najbezpieczniej. Dodam, że udziałowcy, ARP i fundusz Mars jeszcze decyzji na walnych zgromadzeniach nie podjęli.

Mieczysław Jurek, przewodniczący Solidarności Pomorza Zachodniego zapytał dlaczego związkowcy nie znają analizy wariantu, w którym obie stocznie funkcjonują osobno? - Nie mamy skali porównawczej - stwierdził szef NSZZ "S" w regionie. - Chcielibyśmy znać plusy i minusy każdej koncepcji.

Minister Baniak poinformował, że taki dane są. Poprosił prezesa Hnata o przesłanie związkowcom analizy takiego wariantu.
Ryszard Kwidzyński odnosząc się do planów finansowych przypomniał, że Gryfia już przed 10 laty osiągała przychody rzędu 300 mln zł. Po konsolidacji do 200 mln zł ma dojść za 4 lata.

- Życzę powodzenia w łączeniu tych spółek - dodał. Podkreślił też, że stocznie dzisiaj robią wszystko: nie tylko remontują, ale budują statki, produkują konstrukcje itd.

Dwa pomysły na tereny postoczniowe

Przyszłość terenów po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa stanowiła osobny temat spotkania przedstawicieli rządu, szefów spółek i strony społecznej.
Mariusz Kolwas, prezes TF Silesia, do którego należą tereny stoczni poinformował, że obecnie działają tu 23 firmy z branży offshore, energetycznej, producenci konstrukcji itd.

- Są to firmy prywatne, część z nich współpracuje ze sobą, zatrudniają około 1500 osób - wylicza plusy. - Dzierżawimy im większość hal.

Prezes przyznał, że nie jest to tak racjonalne wykorzystanie tych terenów, jak w przypadku spójnej produkcji jednego inwestora. Co więcej, nie jest wykorzystana najdroższa infrastruktura - pochylnie.

Właściciel ma dwa alternatywne pomysły na tereny postoczniowe.

- Pierwszy wariant, to utworzenie parku technologicznego - mówi prezes. - Sankcjonowałby stan obecny ale z lepszym zarządzaniem. Powstałaby spółka do tego celu.

Drugi wariant oparty jest na inwestorze strategicznym.

- Optujemy za tym rozwiązaniem, bo gwarantuje lepsze wykorzystanie infrastruktury, szybszy rozwój tych obszarów - dodał. - Prowadzimy rozmowy z kilkoma podmiotami, są wśród nich dwie firmy norweskie i jedna amerykańska.

Mieczysław Jurek, szef Solidarności w regionie zwrócił uwagę, by rozmawiać też z naszymi firmami.

- Właściciele Partner Stoczni z Polic zapewnili mnie, że na pochylni Odra Nowa byliby w stanie rozpocząć budowę statków w 2-3 miesiące - dodał.

  • Komunalizacja? Nie!

Zarówno marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz jak i prezydent Szczecina Piotr Krzystek przyznali, że nie są zwolennikami komunalizacji terenów byłej stoczni.

- Dla nas kluczowe są miejsca pracy - dodał Krzystek. - Będziemy wspierać wszystkie firmy, które zechcą tu inwestować.

  • Proces z Kraftportem toczy się...

Sąd wciąż prowadzi proces, który ma rozstrzygnąć kwestie dzierżawy kluczowych dla stoczni terenów - 10 hektarów. Silesia uważa umowę za nieważną, obarczoną błędami formalnymi. Brakuje jednak orzeczenia. W tej chwili biegli oceniają na polecenie sądu, czy argumenty właściciela są słuszne.
- Nie wiem, kiedy sąd zakończy postępowanie - przyznał Kolwas. - Nie ukrywam, że Kraftport stanowi spore utrudnienie w rozmowach z potencjalnymi inwestorami.

  • Podatek dla dzierżawców ma być niższy

Ostatnim tematem spotkania u wojewody były opłaty za dzierżawę terenów portowych.
Spółki działające w portach szczecińskim i świnoujskim płacą rocznie 3 proc. od wartości dzierżawionych gruntów. Spółki w Gdyni i Gdańsku ponoszą opłaty 10 razy niższe.
Posłanka Renata Zaremba zapewniała, że jest już gotowe rozporządzenie w tej sprawie.

- Być może jeszcze w tym tygodniu trafi do Komitetu Stałego Rady Ministrów - dodała. - W ciągu kilku tygodni problem powinien być rozwiązany. Trzeba będzie jedynie dokonać proceduralnych zmian na wniosek zainteresowanych.

  • Byli jednogłośni

Uczestnicy posiedzenia jednogłośnie opowiedzieli się za wprowadzeniem terenów SSR Gryfia i KSO do obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec. Zaniepokoił ich bardzo sprzeciw ministra finansów, który może pogrzebać inwestycje na wyspie rzędu 400 mln zł i szansę na setki miejsc pracy.
Kolejne pismo, które skierowali do rządu dotyczy terenów byłej stoczni, Domagają się bardziej aktywnych działań właściciela tych terenów w celu ich zagospodarowania.

 

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

N
Niepolak

To niech Szczecin skonsoliduje sie ze Szczecinem jak juz sie wspomina o tych tysiacach szczecinian pracujacych w stoczni, a Swinoujscie niech sobie dalej dobrze prosperuje, ostatnim celem tej konsolidacji jest polepszenie konkurencyjnosci. Pora porzucic wspomnienia i pogodzic sie z faktem ze w szczecinie nie powstanie juz wiecej zaden statek.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3