Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port marzeń w sferze marzeń

Redakcja
Jeżeli budowa portu nabierze realnego kształtu, ten most zniknie. Zastąpi go dużo wyższy most stały albo most rozsuwany lub obrotowy. Ten drugi wariant jest tańszy, może jednak w sezonie powodować korki na drodze między Mielnem i Łazami.
Jeżeli budowa portu nabierze realnego kształtu, ten most zniknie. Zastąpi go dużo wyższy most stały albo most rozsuwany lub obrotowy. Ten drugi wariant jest tańszy, może jednak w sezonie powodować korki na drodze między Mielnem i Łazami.
Już za kilka lat Mielno może stać się popularnym przystankiem jachtów dalekomorskich i statków wycieczkowych. Władze gminy opracowały wstępną koncepcję budowy portu. Plany są imponujące.

Port miałby powstać na kanale jamneńskim (w miejscowości Czajcze), pomiędzy Mielnem i Łazami.
W długim na około 200 i szerokim na 80 metrów basenie cumować mogłoby 20 rybackich kutrów i 40 - a po zamontowaniu pływających pomostów - 104 jachty. - Dla większych statków wycieczkowych planujemy z kolei wybudować przystań przed wejściem do basenu portowego od strony morza - mówi Marcin Sobierajski, podinspektor ds. zamówień publicznych i programów unijnych w Urzędzie Gminy Mielno.
W porcie znajdą się ponadto boksy dla rybaków, stacja benzynowa, a obok - całoroczny pensjonat. Wejście wyznaczałyby dwa, biegnące w głąb morza kilkudziesięciometrowe betonowe falochrony, które w połączeniu ze specjalną śluzą zabezpieczałyby port przed wahaniami poziomu wody.
Prócz ich budowy i pogłębienia kanału oraz przyszłego basenu portowego (do 4 metrów) najważniejszą planowaną inwestycją jest budowa nowego mostu, przez który biegnie droga z Łaz do Mielna. - Albo będzie to most stały, wysoki na dwadzieścia metrów, by mogły pod nim przepłynąć nawet większe jednostki, albo most ruchomy - rozsuwany lub obrotowy - informuje Sobierajski.
Od tego, która z koncepcji zostanie wybrana, zależy koszt przedsięwzięcia. Przy moście wysokim wstępnie szacowane koszty budowy portu wyniosłyby ok. 118 mln zł, przy rozsuwanym lub obrotowym - prawie o połowę mniej (ok. 60 mln zł, bez uwzględnienia kosztów bieżącej eksploatacji mostu).
Powiatowy Zarząd Dróg (zarządza biegnącą przez most drogą), do którego gmina wystąpiła o opinię, w jaki sposób budowa i rodzaj mostu wpłynie na ruch drogowy, zalecił budowę mostu stałego.
- Nie wymaga on obsługi, a do tego nie paraliżuje ruchu - wyjaśnia Jerzy Banasiak, rzecznik Starostwa Powiatowego w Koszalinie.
Opinia nie jest dla gminy wiążąca, dlatego o wyborze jednego z wariantów zadecydować ma wysokość kwoty, jaką gmina pozyska na inwestycję.
- Będziemy ubiegali się o środki unijne i z budżetu państwa, przewidujemy także wniesienie odpowiedniego wkładu własnego - informuje Sobierajski.
Nie ma jeszcze szczegółowego projektu portu. Wstępna koncepcja jest teraz konsultowana (m. in. z rybakami) i na bieżąco uzupełniana. Nie znamy też terminu rozpoczęcia ani ukończenia inwestycji. Najbardziej realne wydają się lata 2010-2015.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza