Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Szczecin.Suwnica wyższa od Ewy

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. Piotr Jasina
Obydwie suwnice ważą po 630 ton i mogą podnieść ciężar do 45 ton. Każda z nich może przeładować do 35 kontenerów na godzinę.
Obydwie suwnice ważą po 630 ton i mogą podnieść ciężar do 45 ton. Każda z nich może przeładować do 35 kontenerów na godzinę.
Dwie potężne suwnice zamówione przez spółkę DB Port Szczecin dotarły Zalewem do szczecińskiego portu. Dzisiaj będą instalowane na nabrzeżu Fińskim.

 Obserwowaliśmy z Elewatora Ewa zbliżające się do szczecińskiego portu urządzenia.

Ich wielkość jest rzeczywiście imponująca. Większa suwnica, mająca 60 m wysokości, przewyższa nawet elewator, który ma 58 metrów.

 Mniejsza suwnica ma tyle samo, co charakterystyczny dla naszego portu magazyn zbożowy. Ich transport torem Ze Świnoujścia przez Zalew wymagał nie lada kunsztu od holowników. Dwa potężne kolosy przecinały horyzont. Warto było to zobaczyć.

**Już na nabrzeżu

**

 - W poniedziałek suwnice zostaną posadowione na nabrzeżu Fińskim - informuje Monika Żaboklicka ze spółki DB Port Szczecin. - Torowiska, po których będą się poruszać, są przygotowane. W przyszłości będą jedynie wydłużone.

Suwnice STS zostały wyprodukowane przez znaną niemiecką firmę Kocks, specjalizującą się w produkcji urządzeń dźwigowych.

 - Suwnice pozwolą nam znacznie przyspieszyć przeładunki przy nowym nabrzeżu kontenerowym, wyeliminują także ewentualne zatory przy obsłudze statków - dodaje Monika Żaboklicka.

Na nowym terminalu będzie można przeładowywać do 120 000 kontenerów rocznie. A całkowita zdolność przeładunkowa operatora wyniesie 200 000 kontenerów.

To nie koniec planów inwestycyjnych. Operator działający na nabrzeżu Fińskim, spółka DB Port chce przedłużyć je o 40 metrów, także szyny pod suwnicę kontenerową do całej jego nabrzeża. W tej chwili szyny pod suwnicę mają 100 metrów długości.

 

Nowy terminal ruszy jesienią

 Jesienią tego roku nowe suwnice, które właśnie dotarły do macierzystego portu, na nowym terminalu już zostaną włączone do eksploatacji. Będą tu przeniesione praktycznie wszystkie kontenery z tymczasowej bazy. Port zyska dodatkowe miejsce na składowanie drobnicy.

Infrastruktura nowego terminalu kosztowała ponad 71 mln zł, z czego 75 proc. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pozyskał z funduszy unijnych.

 DB Port Szczecin zainwestował 55 mln zł. ze środków spółki matki Deutsche Bahn.

Terminal ma nabrzeża 300 m długości i 17,5 m szerokości, i 10,5 m głębokości technicznej. Na razie statki cumujące przy nim będą obsługiwane dwiema suwnicami jednocześnie.

Docelowo terminal będzie miał 12 ha powierzchni i ma na nim pracować 6 suwnic placowych.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza