Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port: Terminal kontenerowy wreszcie otwarty

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. Andrzej Szkocki
Potężne suwnice nowego terminalu mogą podnieść ciężar do 45 ton. W ciągu godziny każda może przeładować do 35 kontenerów.
Potężne suwnice nowego terminalu mogą podnieść ciężar do 45 ton. W ciągu godziny każda może przeładować do 35 kontenerów.
Nowy terminal kontenerowy został wczoraj oficjalnie otwarty w porcie przy Nabrzeżu Fińskim. Operatorem jest spółka DB Port. Docelowo ma obsługiwać 120 tys. kontenerów rocznie, dwa razy więcej niż obecnie.

Terminal kontenerowy miał być oficjalnie uruchomiony pod koniec 2010 roku. Nastąpiło to jednak dopiero wczoraj. Manfred Michel, prezes DB Port Szczecin podkreślił witając gości, że spółka musiała zmierzyć się z kryzysem. Chwalił partnera inwestycji, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, właściciela nabrzeży.

- Wykonaliśmy pierwszy krok - dodał pokazując nowy terminal, nabrzeża, dwa potężne dźwigi. - Przystępujemy do drugiego etapu inwestycji.

Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ mówił, że inwestycja jest odpowiedzią na oczekiwania rynku.

- Na świecie z roku na rok wzrasta liczba przeładunku kontenerów, powstają coraz większe jednostki do ich przewozu - podkreślił. - Co więcej, właśnie porty Basenu Morza Bałtyckiego odnotowują największa dynamikę wzrostu przeładunków. Nie jesteśmy tu liderem. Tym lepiej, bo mamy duży potencjał i jest do czego dążyć.

W ubiegłym roku DB Port przeładował ponad 56 tys. kontenerów. W tym roku zamierza zwiększyć przeładunek o kilka procent. Do 2024 spółka zamierza podwoić przeładunek, do 120 tys. kontenerów. Ale to już po realizacji drugiego etapu inwestycji.

W sumie DB Port zainwestuje w terminal 16 mln euro. Około 3,5 mln zł wyłoży ZMPSiŚ. Obie spółki pozyskały w sumie z funduszy unijnych blisko 20 mln złotych dofinansowania.

Już powstało nowe Nabrzeże Fińskie, przebudowano sąsiednie Nabrzeże Spółdzielcze, zbudowano plac manewrowy, dojazd drogowy i kolejowy, doprowadzono media.

DB Port sprowadził też dwie potężne suwnice. Daniel Saar, dyrektor ds. techniki i infrastruktury poinformował, że drugi etap inwestycji musi być zakończony do 2015 r. Już powstaje dokumentacja techniczna. Pod koniec wakacji spółka ruszy z budową. Zostanie m.in. wydłużone Nabrzeże Fińskie i udźwigowione, powstaną kolejne place składowe.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza