Port Ustka na przestrzeni wieków - cz. I [ZDJĘCIA]

  • Głos Pomorza

AT

Pierwsze pisemne wzmianki o usteckim porcie pochodzą z 2 września 1337 r. Hrabiowie Jeskoz Schlawe i Jesko z Rugenalde (czyli Jaśko z Sławna i Jaśko z Darłowa) ze szlacheckiej rodziny Swenzonen wydali zaświadczenie potwierdzające sprzedaż portu Stolpmunde (niemiecka nazwa Ustki) miastu Słupsk.

W tym czasie rozpoczęła się rozbudowa portu. Zbudowano wówczas pierwsze trwałe urządzenia portowe w postaci falochronów o długości ok. 55 m, wykonanych z kaszyc , (czyli drewnianych skrzyń wypełnionych kamieniami.) oraz drewnianych umocnień brzegowych kanału portowego o długości: zachodni brzeg – 280 m, wschodni – 320 m.

Zobacz także: Tak wygląda ustecki port w czasie silnego wiatru [ZDJĘCIA]

Następny etap rozbudowy portu, połączony z kapitalnym remontem dotychczasowych urządzeń, miał miejsce w XV w. Przedłużono wówczas mola do ok. 100 m, wzmocniono wschodni brzeg kanału portowego palową ścianą o długości 170 m oraz wymieniono wszystkie zużyte lub uszkodzone elementy dotychczasowych konstrukcji. Na początku XV wieku port przeżywał swój pierwszy rozkwit, kiedy Stolp, czyli Słupsk handlował nawet z Anglią i Holandią. Przeładunek w porcie obejmował piwo, sól, śledzie, zboża, chmiel, len, konopie, miód, wełnę, płótno, masło, słonina, łój, szadzę, mydło, owoce, żelazo, stal, deski i drewno,a w późniejszym okresie również bydła, świń, koni, owiec, bursztynu, smoły i węgla kamiennego.

Początkowo rozładunek i załadunek statków odbywał się w przystani w Słupsku do której statki przeciągano rzeką Słupia (w tym celu wzdłuż rzeki powstały ścieżki holownicze). Ruch statków do Słupska ustał w XVI wieku, kiedy port był cyklicznie niszczony i zamulany przez rzekę i sztormy, ( w grudniu 1690 r. gwałtowny sztorm całkowicie go zniszczył) a Słupskowi , brakowało środków na naprawy. W XVIII wieku nastąpiła odbudowa portu oraz oraz powstały stocznie. Kolejna większa rozbudowa portu nastąpiła w latach 1809-1810. Falochron wschodni odbudowano i wydłużono do 53 m, wzmocniono także prawy brzeg Słupi u nasady falochronu. W latach 1818-1820 wydłużono falochron do 76 m.

Czytaj także: Remont dworca PKP w Ustce. Woda przeszkadza w modernizacji [ZDJĘCIA]

W 1831 port w Ustce przeszedł na własność państwa pruskiego, które przejęło finansowanie prac inwestycyjnych. W latach 1834-1863 pochłonęły one 600 000 marek, ale dzięki jego rozbudowie, już w 1865 r. do portu wpłynęło ponad 500 statków. Drugi etap rozbudowy nastąpił w latach 1864-1903. W tym czasie port został pogłębiony i nastąpiła również budowa masywnych, odpornych na sztormy falochronów.

W 1878 r. Port połączono z siecią kolejową. W latach 1888 i 1889 wejście do portu było znowu mocno zamulone. Niektóre większe statki musiały zawijać do portu Rügenwalde. (Darłowo) a w 1890 r. z uwagi na stale wypłycany kanał zakupiono pogłębiarkę „Simson” za 100 000 marek, która na bieżąco utrzymywała odpowiednią głębokość.

Pierwsza latarnia morska w porcie powstała w 1871 roku, początkowo naftowa, wciągana na maszt przy stacji pilotów. W 1892 r. zbudowano z czerwonej cegły, 21,5-metrową latarnie morska z domem pilota. Wobec szybkiego rozwoju przeładunków i handlu morskiego, aby dalej rozbudowywać port, rząd pruski zatwierdził . pół miliona marek, które zostały wykorzystane głównie na przedłużenie falochronów do 500 m.

W 1787 r. ustecka flota liczyła 12 statków o ładowności 1000, a w kolejnych latach:
1788: 14 statków
1789: 10 statków
1791: 8 statków
1792: 5 statków
1794: 6 statków
1795: 10 statków
1796: 11 statków o ładowności 945
1798: 12 statków o ładowności 1145
1800: 13 statków o ładowności 1250
1801: 14 statków o ładowności 1430

W 1858 r. zawinęły do Ustki statki z ponad 40 portów, a w 1868 r. z około 60 portów basenu Morza Bałtyckiego i Morza Północnego, najczęściej – oprócz niemieckich – z Kopenhagi, Norwegii (Stavanger, Bergen) i Amsterdamu. Angielskie żaglowce przybywały z Londynu, Newcastle, Sunderlanu, Liverpoolu i Hartlepool

Momentem przełomowym była budowa magazynu spirytusu w 1886 roku. Budynek o konstrukcji z żelaza i kamienia miał 38 metrów długości, 19 metrów szerokości i 14 metrów wysokości. Zawierał sześć dużych zbiorników, każda o pojemności 38 400 litrów, dzięki czemu można przechowywać około 230 000 litrów spirytusu.

Na inwestycje w porcie w Ustce w latach 1864-1896 wydatkowano niemal 4 240 000 marek, a w już latach 1899-1903 podjęto kolejne pracę polegające na przedłużenia falochronów na które wydano 900 000 marek. Więcej w części drugiej.

Obejrzyjcie stare plany i zdjęcia.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

11.03.2019, 11:35

Propagandowe trybiki pracują, robią co mogą.

11.03.2019, 10:48

Czekam na kolejny artykuł, który ukazuje iż port w Ustce jest oknem na świat dla Pomorza Środkowego! Oby szybko rozbudowano port i przywrócono handel dla dobra rozwoju Pomorza śRODKOWEGO!

11.03.2019, 07:54

Przyjemny artykuł historyczny ze znanymi od dawna informacjami, które można dość łatwo znaleźć w necie. Dlaczego taki artykuł akurat teraz? Czyżby komuś chodziło o karmienie ludzi mirażem powrotu usteckiego portu do funkcji jak przed wiekami? Czyżby miniona historia zamiast argumentów za rozbudową portu?

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3