Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Portom potrzebny ekspresowy dojazd do Świnoujścia

Piotr Jasina [email protected]
Portom potrzebny ekspresowy dojazd do ŚwinoujściaPrzedstawiciele spółek portowych czekają na budowę kolejnych odcinków ekspresowej "trójki".
Portom potrzebny ekspresowy dojazd do ŚwinoujściaPrzedstawiciele spółek portowych czekają na budowę kolejnych odcinków ekspresowej "trójki". archiwum
Budowa ekspresówki wypadła z listy priorytetowych inwestycji. Rada Interesantów Portu zarzuciła marszałkowi jej marginalizację. Marszałek twierdzi, że tak nie jest.

Ożywioną dyskusję między przedstawicielami spółek portowych a marszałkiem wywołała lista inwestycji, które otrzymają dofinansowanie ze środków centralnych w ramach tzw. Kontraktu Terytorialnego dla województwa.

Wśród kluczowych przedsięwzięć dla rozwoju Pomorza Zachodniego zabrakło dokończenia drogi ekspresowej S-3 od obwodnicy Miękowa do Świnoujścia. Inwestycja trafiła na listę rezerwową.

- Oznacza to tylko tyle, że według marszałka nie jest inwestycją kluczową - stwierdził Rafał Zahorski, przewodniczący Rady Interesantów portu Szczecin i Tadeusz Stryjewski, jego odpowiednik w Porcie Świnoujście.

Przedstawiciele spółek portowych nie kryją zdumienia tym faktem. Przywołują sezonowe korki na nadmorskiej trasie. Pokonanie 100 km wymaga często 5 godzin. Przede wszystkim podnoszą argumenty gospodarcze.

- Dokończenie S-3 ma kluczowe znaczenie dla transportu towarowego - podkreślają obaj panowie. - Profesjonalne badania ujawniły fakt, że każde zwiększenie długości S-3 na południe Polski powoduje automatyczny wzrost przeładunków na Terminalu Promowym w Świnoujściu i wzrost tonażu przewozów polskich przewoźników promowych. Bez dokończenia S-3 nie ma mowy o skutecznym skomunikowaniu tych dwóch ważnych ośrodków portowych i miejskich.
Zahorski i Stryjewski przypominają, że kompletna S-3 to także droga tranzytu ze Skandynawii do Europy środkowej i dalej na południe, a także w odwrotnym kierunku.

- Od wielu lat nasz region zabiega o przejęcie tranzytu Skandynawskiego i przyciągniecie turystów ze Skandynawii - dodają przewodniczący Rad Interesantów Portów. - S-3 to również droga dla turystów z Brandenburgii i całych Niemiec nad polskie morze.

Przedstawiciele spółek portowych nie kryją zdziwienia szybkim rozpoczęciem budowy drogi ekspresowej S-6.
Ta droga nie ma tak strategicznego znaczenia jak dokończenie S-3 - dodają. - Owszem, S-6 może być potrzebna w przyszłości jako uzupełnienie sieci dróg dla komunikacji samochodowej, ale zanim rozpoczniemy inwestycje w S-6 winniśmy dokończyć drogę o strategicznym znaczeniu czyli S-3.

Rady Interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście zaapelowały do decydentów województwa i rządu o potraktowanie tej inwestycji, jako kluczowej dla regionu.
Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski zapewnia w oświadczeniu, iż budowa S3 była i jest dla niego priorytetem.

- Stanowisko Rady Interesantów Portów Szczecin - Świnoujście, jakoby budowa drogi S3 na odcinku Szczecin Świnoujście nie była dla mnie priorytetem, jest nieprawdziwe - stwierdza Geblewicz. - To zadanie było i jest dla mnie priorytetem, a wysoka lokata tej inwestycji na liście rezerwowej powoduje moje przekonanie, że odcinek S3 do Świnoujścia będzie wybudowany w obecnej perspektywie, w wyniku pojawienia się oszczędności poprzetargowych. Pamiętajmy, że wszystkie inwestycje portowe, o które się ubiegaliśmy, znajdują się na liście podstawowej, co jest ogromną szansą rozwojową dla zespołu portów.
Wymienia m.in. modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowę infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, poprawę dostępu do portów, poprawę infrastruktury Odrzańskiej Drogi Wodne, modernizację nadodrzańskiej linii kolejowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza