Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat słupski interesuje się przejęciem linii kolejowej 212

Zbigniew Marecki
Porządki na trasie linii kolejowej Korzybie-Bytów.
Porządki na trasie linii kolejowej Korzybie-Bytów. Archiwum
Trwają rozmowy na temat przejęcia przez powiaty słupski i bytowski linii kolejowej nr 212, z której nie korzysta już PKP.

Rozmowa „Głosu “ z Pawłem Lisowskim, członkiem Zarządu Powiatu Słupskiego

Dopuścicie do likwidacji linii kolejowej Korzybie-Bytów?

Ta linia, która nosi numer 212, faktycznie nie jest użytkowana przez PKP. Jednak do nas jako do powiatu oraz do gminy Kępice, przez którą ta linia przebiega, nie wpłynęło oficjalne pismo od zarządcy tej linii. Z tego względu na razie nie ma niebezpieczeństwa, że dojdzie do rozbiórki torów na tym odcinku, bo przedtem musielibyśmy otrzymać oficjalne pismo w tej sprawie.

Czy jako powiat jakoś interesujecie się tą linią kolejową?

Jesteśmy zainteresowani jej bezpłatnym przejęciem. Prowadzimy rozmowy na ten temat. Jest tylko jeden problem: czy przejmiemy tę linię na całej jej długości, która przekracza 42 kilometry, czy tylko na odcinku ułożonym na terenie powiatu słupskiego. Rozmawiamy o tym też z powiatem bytowskim. Staramy się doprowadzić do tego, aby dotychczasowy wysiłek stowarzyszeń Aktywne Pomorze oraz Powiatowa Kolej Drezynowa, które organizują tam przejażdżki drezynami dla okolicznych mieszkańców i turystów, nie poszedł na marne.

Czytaj także: Na linii kolejowej Korzybie - Bytów będą kursowały drezyny

Czy już wiadomo, jak zakończą się wasze rozmowy na temat przejęcia linii kolejowej 212?

Prawdopodobnie przejmiemy tylko 12-kilometrowy odcinek na terenie naszego powiatu. Większy kawałek tej linii mógłby być przejęty przez powiat bytowski.

Jakie koszty musiałby ponieść powiat, gdyby przejął linię kolejową 212?

Samo przejęcie nie wiązałoby się z żadnymi kosztami, bo jeśli PLK nie widzi na linii żadnego interesu, z chęcią ją oddaje. Musielibyśmy jedynie ponosić opłatę roczną uzależnioną od długości linii. Z tego względu zabiegamy o to, aby przejąć tylko tę część linii 212, która leży na terenie naszego powiatu.

Czytaj także: Wszyscy chcą rewitalizacji linii kolejowej Ustka - Szczecinek, ale nikt nie ma pieniędzy

Macie pomysł na ożywienie tej linii kolejowej?

Nasze plany dotyczą obu wspomnianych już stowarzyszeń. Chcielibyśmy je wspomóc i wykorzystać ich potencjał do tego, aby uruchomić drezynową linię turystyczną, która działałaby od czasu do czasu, gdyby było takie zainteresowanie. Poza tym wiem, że były prowadzone rozmowy z kilkoma przedsiębiorcami na temat wykorzystania tej linii kolejowej do wywozu drewna z lasu. Nie jest wykluczone, że ten zamysł uda się zrealizować.

13 marca na Pomorzu pojawił się nowy przewoźnik kolejowy. Swoje usługi oferuje firma Arriva - polski przewoźnik kolejowy z siedzibą w Toruniu, już świadczy usługi na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego. Spółka należy do koncernu Deutsche Bahn. Na Pomorzu zaoferowała dość tanie bilety, nawet w cenie złotówki. Cztery z sześciu nowych tras tej kolei międzyregionalnej obejmują połączenia między Gdańskiem a Tczewem, Malborkiem i Elblągiem. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nowego przewoźnika jego pociągi jeżdżą na razie między największymi miastami na Pomorzu i w Wielkopolsce. Może warto by się zainteresować tą nową propozycją, bo konkurencja zawsze jest korzystna dla pasażerów?

Na razie nie słyszałem o tym nowym rozwiązaniu. Zainteresuję się nim. Muszę się zapoznać ze szczegółami. Być może w zarządzie przedyskutujemy ten problem.

ROZMAWIAŁ Zbigniew Marecki

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza