Wkrótce powinien zadebiutować w polskich salonach crossover o nazwie Antara.
Ostatnim SUV-em Opla była Frontera, która - po 12 latach produkcji - zeszła z rynku w 2003 roku. Tymczasem segment SUV lub crossover (pojazdy, które są czymś pośrednim między vanem, kombi a terenówką) systematycznie i od lat poprawia swoje wyniki sprzedaży. W dodatku został opanowany przez producentów japońskich, którzy czerpią z tego największe zyski. Nie dziwi więc, że decyzja o szybkim wprowadzeniu do produkcji Antary zapadła zaraz po dobrym przyjęciu przez branżę wersji koncepcyjnej (Antara GTC).
Typowy, ale pojemny
Opel Antara to pojazd, który - posiadając wiele cech samochodów terenowych - powinien dobrze sprawdzić się zarówno w codziennej jeździe, jak i w użytku rekreacyjnym. Tak jest w przypadku Chevroleta Captiva (bliźniaka Opla w koncernie GM), którym miałem okazję jeździć podczas jego europejskiej premiery.
Dodam jeszcze, że Antara (tak jak Captiva) konstruowana jest w Korei Płd. i w Europie, powstaje tylko w Korei, do napędu używa benzynowych silników australijskiego Holdena, a wszystko odbywa się pod auspicjami General Motors.
Projekt uniwersalny
Dane techniczne
Silniki: 2.4; 3.2; 2.0
Pojemność: 2405; 3195; 1991
Moc: (KM/obr./min.)140/5200; 227/6600; 150/4000
Przyspieszenie: (0-100 km/h) 11,9 sek.; 8,8 sek.; 10,3 sek.
Średnie spalanie: (l/100 km) - 9,6; 11,6; 7,5
Rozstaw osi (mm): 2707
Prześwit (mm): 200
Bagażnik (l): 370-1420
Stylistycznie Antara jest chyba nieco ciekawsza od Captivy. Nie ma tak ostrych linii jak ostatnie Ople, ale tak jak one demonstruje z tyłu i z przodu charakterystyczny wizerunek marki, czyli szerokie chromowane listwy i duże logo firmy. Mając 4,57 m długości i 1,70 m wysokości nie zajmuje więcej miejsca niż samochód klasy średniej, a przy tym oferuje wiele zalet przydatnych podczas jazdy po nieutwardzonym gruncie (napęd 4x4, duży prześwit, duże koła, solidne elementy zabezpieczające podwozie).
Inteligentny 4x4
Nowy SUV Opla wyposażony jest w stały, tzw. inteligentny napęd na cztery koła. Wykorzystuje elektronicznie sterowany, elektro-hydrauliczny mechanizm różnicowy, który zapewnia optymalny podział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś. Jest też w pełni zintegrowany z systemami ABS i ESP, co ułatwia kontrolę nad pojazdem i poprawia tzw. bezpieczeństwo aktywne.
Inne jego standardowe funkcje obejmują m.in.:
hydrauliczne wspomaganie hamulców (HBA),
aktywne zabezpieczenie przed dachowaniem (ARP),
system kontroli zjazdu ze wzgórza (HDC), który umożliwia zjazd ze stałą prędkością wybieraną odpowiednim ustawieniem pedału gazu,
system stabilizacji toru jazdy z przyczepą (TSA) - w opcji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?