Integracja sensoryczna (SI) to podświadomy proces organizujący i porządkujący bodźce zewnętrzne dochodzące do mózgu, a następnie wysyłający w odpowiedzi odpowiednią reakcję. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą przyczynić się do obniżonej (lub zwiększonej) wrażliwości na bodźce, niższego poziomu uwagi czy poziomu koordynacji ruchowej. Od początku nadchodzącego roku szkolnego, w Szkole Podstawowej im. Polskich Noblistów w Sycewicach działać będzie sala terapeutyczna – tam, dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej skorzystają ze specjalistycznych zajęć.
- Zajęcia będą odbywały się z dziećmi posiadającymi ocenę procesów przetwarzania sensorycznego sporządzone w poradniach psychologiczno – pedagogicznych oraz gabinetach SI. Beneficjentami projektu będą dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz z klas I-III. Pomoc otrzymają także dzieci starsze z orzeczeniami o niepełnosprawności. Niektóre dzieci bez diagnoz, ale z podejrzeniami zaburzeń zostaną przebadane w naszej szkole przez specjalistę terapeutę integracji sensorycznej. Ponadto, terapia SI wykorzystywana będzie w pracy z dziećmi wykazującymi opóźnienia w rozwoju mowy, rozwoju ruchowym, czy wykazujące objawy nadpobudliwości ruchowej – opisuje szczegóły Monika Marczuk, nauczyciel i szkolny koordynator realizacji programu. - Terapia integracji sensorycznej to zajęcia stymulujące układy zmysłów. Terapię prowadzi się w zależności od zaburzeń, indywidualnie z każdym dzieckiem. Są to ćwiczenia stymulujące lub wyciszające układy: dotykowy, prioproceptywny, przedsionkowy, słuchowy, węchowy i smakowy; ćwiczenia stymulujące praksję (planowanie ruchu), oraz kokontrakcję (dopasowanie pracy mięśni do odpowiedniego bodźca). Prowadzi się również ćwiczenia z dziećmi mającymi nieprawidłowe napięcie mięśniowe aby zniwelować skutki tej dysfunkcji. Każde dziecko zakwalifikowane na terapię będzie w niej uczestniczyło raz w tygodniu, bądź raz na dwa tygodnie – tłumaczy.
Sala terapeutyczna wyposażona będzie w potrzebny do realizacji zajęć sprzęt. Monika Marczuk, która będzie pracować z dziećmi jako terapeuta integracji sensorycznej zapowiada, że umożliwi on przeprowadzanie różnego rodzaju treningów.
- W gabinecie znajdą się wszystkie potrzebne sprzęty i pomoce do terapii SI. Zakupiono sprzęty do stymulacji układu prioproceptywnego – zmysł odbierający bodźce pochodzące ze stawów i mięśni (piłki terapeutyczne, maglownice, dyski z wypustkami, sprzęty nadmuchiwane), sprzęty podwieszane do stymulacji układu przedsionkowego (kabina do terapii zaburzeń SI wraz z akcesoriami: huśtawka hamak, huśtawka gniazdo, huśtawka wałek, platforma, drabinka sznurkowa, lina wspinaczkowa), sprzęty służące do treningu równowagi i stymulujące właściwą postawę ciała (maty równoważne, zjeżdżalnia, drabinki, labirynty na nogę i inne). Gabinet wyposażony będzie także w pomoce do treningu układu prioproceptywnego, układu dotykowego, wzrokowego i słuchowego, jak również w pomoce służące do treningu motoryki małej i równowagi – wymienia.
Podobne gabinety uruchamiane były również w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Kobylnicy. Tam, pracownia integracji sensorycznej pomagała uczniom już w 2019 r. Następną otwarto w 2021 roku. W Słupsku, funkcjonują trzy sale terapeutyczne tego rodzaju: w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, Przedszkolu Miejskim nr 8, Szkole Podstawowej nr 4 i Szkole Podstawowej nr 5. Lokalizacja takiej sali terapeutycznej w Sycewicach będzie również sporym ułatwieniem dla rodziców.
- Dzieci zakwalifikowane na ten rodzaj zajęć będą mogły skorzystać z terapii na terenie szkoły i nie będą musiały dojeżdżać do Słupska, co dla rodziców nie będzie generowało dodatkowych kosztów udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych. Na tego rodzaju zajęcia w poradniach czas oczekiwania jest długi, a w gabinetach prywatnych kosztowny. Ponadto, rodzice będą mogli uzyskać pomoc i wsparcie specjalisty jeżeli zauważą nieprawidłowości rozwojowe u swoich dzieci. Dzięki grantowi i inicjatywie pani dyrektor Marzeny Pietruk-Żytkowskiej, dzieci z zaburzeniami będą miały bezpłatny dostęp do specjalistycznych zajęć w szkole do której uczęszczają – zaznacza Marczuk.
Przy okazji otwarcia drugiej pracowni integracji sensorycznej w kobylnickiej Szkole Podstawowej, Jolanta Kamińska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Słupsku informowała na naszych łamach, z czego wynika wzrost liczby dzieci uczestniczących w terapiach:
- U coraz więcej dzieci jesteśmy w stanie ocenić, czy występują u nich zaburzenia. Jest też coraz więcej terapeutów. Innymi słowy coraz lepiej identyfikowany jest problem zaburzeń SI, co prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na tego typu pracownie i prowadzone w nich terapie. Bardzo się cieszę, że powstają nowe gabinety na terenie gmin. Pamiętam, że kiedy my zaczynaliśmy prowadzanie tego typu terapii w naszej poradni w 2007 roku, to borykaliśmy się z problemem kolejek dzieci potrzebujących pomocy. Im więcej gabinetów w szkołach, tym więcej dzieci zostanie objętych terapią. To też pozwala nam skupić się na przypadkach, które są bardziej złożone i trudniejsze – mówiła.
Otwarcie gabinetu integracji sensorycznej w Szkole Podstawowej w Sycewicach było możliwe m.in. dzięki przyznanemu grantowi z ogólnopolskiego programu wsparcia „WzMOCnij swoje otoczenie” realizowanego przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
- Koszt całego programu wynosi 30.000 zł. Grant w wysokości 20.000zł został przyznany przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne z Konstancina Jeziornej, natomiast 10.000zł na ten cel przeznaczył organ prowadzący szkołę - gmina Kobylnica kierowana przez Wójta pana Leszka Kulińskiego – informuje Monika Marczuk.
Jakie są najczęstsze przyczyny biegunki u dorosłych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?